Bezoek aan de Pagani fabriek

Bezoek aan de Pagani fabriek

Met 35 graden celcius op de thermometer komen we aan op het verlaten industriegebied in Modena. We herkennen de straat meteen van het al zo bekende filmpje met de Zonda F die daar door de straat blaast. Dan lopen we het hek door, het kan niet beter beginnen....

Een Zonda F Roadster vertrekt voor zijn laatste testrit, vandaar het plastic en de beschermhoes op de "motorkap". Deze beschermt de kap tegen steenslag. De typische Pagani sound schalt door de zo nu en dan rustige straat. Hierna zal de auto nog één keer door Mister Pagani himself worden bekeken voordat deze wordt afgeleverd bij een nieuwe gelukkige eigenaar. Horacio Pagani checkt namelijk elke auto die zijn fabriek verlaat nauwkeurig op ieder detail. Mocht er iets niet in orde zijn, dan zal dat aangepast moeten worden.







We lopen de showroom in en worden verwelkomd door Luciano die ons de rondleiding zal geven. In de showroom staan prachtige dingen die de geschiedenis van Pagani vertellen. Zo staan er modellen die Horacio Pagani al als achtjarig jongetje heeft gemaakt. Een brommertje welke hij zelf ontwikkelde om door de buurt te rijden met daarnaast zijn eerst gebouwde raceauto. Aan de muur hangen de orginele brieven en schetsen die Horacio had meegenomen voor Enzo Ferrari en Juan Manuel Fangio. Deze had Horacio meegenomen toen hij op zijn 26e vanuit Argentinie naar Italië vertrok, omdat er in Italië meer gelegenheid was om zijn toekomstdroom te verwezenlijken dan in zijn thuisland.

Eenmaal in Modena aangekomen gaat hij aan het werk bij Lamborghini SpA. In de acht jaar dat hij werkzaam is bij Lamborghini heeft hij zoveel kennis opgedaan over composiet materialen dat hij in 1988 zijn eigen bedrijf start genaamd Pagani Composite Research. Dit bedrijf richtte zich voornamelijk op het vervaardigen van onderdelen voor de motor en autoindustrie. Daarnaast heeft dit bedrijf ook nog veel betekend voor auto's als de Countach Anniversary, Diablo, Lamborghini P140, L30 en de Diablo Anniversary.

De ervaring die hij heeft opgedaan gebruikt hij om zijn jongensdroom te verwezenlijken namelijk het bouwen van zijn eigen supercar! In 1988 had hij de eerste schetsen van zijn "Fangio F1" al klaar. De auto die toen vernoemd werd naar een man die veel voor hem had betekend, zoals het regelen van zijn baan bij Lamborghini, het officiële gebruik sinds 1994 van de AMG motoren van Mercedes en vooral het steunen in het verwezenlijken van zijn droom! Helaas overleed Juan Manuel Fangio in 1995. Daarom besloot Horaccio Pagani de naam Fangio F1 te schrappen uit respect voor de man die zoveel betekend heeft voor hem.

Na veel ontwikkelen en testen werd de Pagani Zonda C12 in 1999 onthuld op de Autoshow van Geneve. Deze Pagani had 408 pk en deed de 0 naar 100 in 4.3 seconden. Uiteindelijk werden hier slechts vijf modellen van geproduceerd. Dit kwam mede door de snelle opvolging door de Pagani Zonda C12-S. Deze had een 7 liter V12 met 550 pk en deed de sprint van 0 naar 100 in 3.7 seconden. Een ruime verbetering tegenover de C12.







Dan lopen we verder door de showroom en bekijken de twee Zonda F's. Alles is prachtig afgewerkt, zelfs de “koffer ruimte” is prachtig afgewerkt met het leer dat ook gebruikt wordt voor het interieur. Daarnaast krijg je bij de aanschaf van een Pagani een paar matchende leren handgemaakte schoenen cadeau. Dan komt de vraag op waar die rare knoppen voor dienen die zich bevinden in het midden van de stoel. Zoals gewoonlijk is het ontworpen met het oog op design en is het dus gewoon de stoel verstelling!







Dan lopen we verder de productieruimte in. Aan de rechterkant van het gebouw worden de koolstof bodypanelen met de hand gemaakt. In deze klimaat geregelde kamer werken de mensen met de kleinste handen. Deze kunnen de koolstofmatten goed rond de mal vouwen om zo tot een perfect resultaat te komen. Wanneer dit gebeurd is verplaatsen ze de koolstof body naar de oven waar deze een aantal uur in verblijft. Wanneer de body uitgehard is, wordt deze verder geschuurd en even later in de lak gezet.

Even verder staan een drietal Zonda’s, namelijk een tweetal Zonda S en één Zonda F. De Zonda S-en zijn hier voor een repaint en een upgrade naar Zonda F. Want ook dit is mogelijk wanneer een klant daar om vraagt. Maar wat het meest opvalt, zijn de roze body panelen die op een Zonda gemonteerd zijn. Niet echt smaakvol maar zo zie je in hoever je je eigen Pagani kan laten customizen. Dit was voorheen namelijk een Pearl Yellow Zonda S, maar de klant wilde liever zijn Zonda in het roze. Wij vermoedden dat het de Zonda S uit Londen is, maar kunnen dit niet bevestigen. De werkplaats zelf ziet er schoon en geordend uit. Elke auto heeft zijn eigen rek in deze ruimte. Zo is duidelijk wat bij welke auto hoort.
Als we ons omdraaien valt ons oog op een aantal computerrenderings van een nieuw gebouw. Natuurlijk vragen wij ons af wat het moet voorstellen en krijgen zo te horen dat dat het nieuwe gebouw van Pagani wordt. Dit gebouw wordt op zo'n 300 meter van het oude pand opgebouwd. En men hoopt volgend jaar al in het nieuwe atelier, want er worden uiteindelijk kunstwerken gemaakt, actief te kunnen zijn en dat we dan maar weer moeten terugkomen. Met de komst van het nieuwe atelier schroeft Pagani de productie op tot 60 á 70 auto's per jaar. Dit vanwege de grote vraag van de nieuwe rijken. Zoals de miljonairs uit China en Rusland. Maar om de exclusiviteit te waarborgen worden er per jaar maar een bepaald aantal aan Pagani's toegewezen aan elk continent.







Het eind van tour is in zicht maar niet voordat we het kantoor van Mr. Pagani hebben gezien. We lopen de trap op en zien een prachtig kantoor met in het midden een tafel met daarop een aantal prachtige prijzen, waaronder die van het beste design en het welbekende Ring-record. Verderop, op de schetstafel, zien we nog een prachtige tekening van de Pagani Zonda.




Dan zit het er daadwerkelijk op. We lopen de showroom weer in en ons oog valt dan op de speciale radioset en motor die er staan. Deze radio is nog in conceptfase en zal een prijs gaan krijgen van rond de 100.000 euro! Veel geld maar dan heb je ook wel een exclusieve radio! De motor die er staat is custom build door een tevreden Pagani rijder! Deze was zo blij met de exclusieve auto die vol met details zit dat hij een motor heeft gemaakt met details van de Zonda. Dat er wel meer mensen zeer tevreden zijn met de kwaliteit van de Pagani Zonda blijkt uit een briefje dat aan de muur in de showroom hangt dat ondertekend is door een autoverzamelaar uit New York. Deze eigenaar bezat al veel exclusieve supercars maar was zo verbaasd over de vele details in de Pagani dat hij een cheque van 1000 dollar erbij heeft gedaan om met het gehele team van Pagani uit eten te gaan!

Nu komt er toch echt een einde aan deze super interessante tour. We raden iedereen dan ook aan om eens langs te gaan bij Pagani in Modena. Wij zullen er in ieder geval weer een bezoek brengen wanneer het nieuwe atelier geopend is!

Get the Flash Player to see this player.


Reacties op dit artikel