Bezoek aan de Lamborghini fabriek

  • Sander
  • 25-07-2007 11:28
  • 19452
  • 5

Bezoek aan de Lamborghini fabriek

Afgelopen twee weken ben ik in Italië op vakantie geweest. We zaten op een camping ten oosten van Venetië. Nu hadden mijn vader en ik het idee om bij Lamborghini en Pagani langs te gaan, dit zou ons ongeveer 2,5 uur rijden kosten maar dat hadden we er voor over. Nou afgelopen dinsdag, 17 juli, was het dan eindelijk zover. Mijn vader en ik vertrokken 's ochtends al redelijk vroeg aangezien we gepland hadden voor de siësta Lamborghini aan te doen en tijdens de siësta richting Pagani te rijden. We namen de snelweg die tussen Triest en Venetië in lag en die na Venetië door zou lopen tot in Milaan. Vol goede moed reden wij met 150 km/h richting Lamborghini, totdat we in de file belandden.

We bleken op een hele drukke snelweg te rijden. Balen! Na 45 minuten was de file opgelost, maar ons rooster was helemaal door de war gegooid. Nu zouden we nog maar 15 minuten de tijd hebben bij Lamborghini voordat daar de siësta begon. Fijn zo'n file! We hebben toch maar besloten gewoon door te rijden en te kijken waar we de tijd voor zouden hebben en wat we te zien kregen. Hier zouden we zeker geen spijt van krijgen. Eenmaal aangekomen bij Lamborghini zagen wij een enorm zwart pand met de befaamde letters Lamborghini erop.



We hebben een parkeerplaats gezocht en gevonden op het terrein achter het pand aangezien alle andere parkeerplaatsen voor en naast het pand vol waren. We hadden de hele weg gereden met de airco aan en het was een aardige schok toen we de auto uitstapten: 40 graden Celsius, maar die schok werd al gauw vergeten toen wij zagen waar we onze simpele Volvo naast hadden geparkeerd. De stalling! De waarschijnlijk meest gezochte parkeerplaats in de hele wereld, en wij hadden hem gevonden!







Hier hebben wij een aardige tijd doorgebracht terwijl het water ons uit de mond liep. Totdat wij ineens tot onze schrik alle werknemers naar buiten zagen komen: siësta. Dat betekende dus dat het pand gesloten zou worden en wij er de komende 2 uur niet meer terecht konden. Toch liepen we hoopvol naar de hoofdingang van het pand en vroegen aan een echte Italiaan die natuurlijk amper Engels sprak of wij nog in het museum terecht konden. ''Do you have an appointment?'' was wat wij te horen kregen, nee natuurlijk hadden wij die niet. Wij waren maar twee simpele toeristen die dachten er terecht te kunnen zonder enige afspraak. We schrokken wel even toen de man een beetje chagrijnig reageerde toen wij in beschaafd Engels vertelden dat wij die niet hadden, maar hij zou eventjes een telefoontje plegen met een collega. Er was nog hoop. Na veel getetter kregen wij te horen dat zijn collega het museum speciaal voor ons ging openen en we er nu naartoe konden. Wow! Eenmaal binnen konden wij onze oren niet geloven. ''Do you want to visit the museum or do you also want a tour through the factory?''. ''Both'' antwoordden wij in koor, en ja dat was mogelijk! De kosten bedroegen €5 voor het museum p.p. en €7 voor de rondleiding door de fabriek p.p. De rondleiding zou om 3 uur beginnen en tot die tijd zouden we in het museum rond mogen kijken, dat zou nog ongeveer 2 uur zijn. We hadden toestemming om in het museum te fotograferen maar later zouden we ons fototoestel in moeten leveren want in de fabriek was het absoluut verboden foto's te maken, jammer maar begrijpelijk. Het was werkelijk waar een prachtig twee verdiepingen tellend museum en we hebben ons er prima vermaakt.










Terwijl wij rondkeken in het museum was er buiten ook genoeg te zien. Murcielago's, Gallardo's, LP640's er reed van alles langs het museum. Werkelijk prachtig was dat om te zien. Je stond binnen tussen de klassiekers en buiten zag je de moderne Lamborghini's rijden. Op een gegeven moment kwamen er een donkergrijze Murcielago LP640 en een witte Gallardo Spyder aan rijden en stapte Valentino Balboni uit! Deze man heeft echt de mooiste baan die je kan hebben lijkt me.









Toen was het eindelijk tijd voor de rondleiding door de fabriek. Geen camera's toegestaan dus hier heb ik helaas geen foto's van. We waren met een groepje van 12 belangstellenden en werden door een hele aardige jongen die een aardig woordje Engels sprak rondgeleid. We begonnen bij de zogenaamde Linea Gallardo, dit was de afdeling waar, je raadt het al, de Gallardo gemaakt werd. De rondleider had heel veel leuke weetjes maar hier heb ik niet veel van kunnen horen aangezien het erg lawaaierig was in de fabriek ondanks dat alles met de hand werd gedaan. Ik zal proberen zoveel mogelijk feiten, nummertjes en weetjes te herhalen.
- De carroserieën voor de Gallardo werden gemaakt in Duitsland.
- Er werden 10 Gallardo's per dag gemaakt.
- Er werden 3 Murcielago's per dag gemaakt.
- Voor de Murcielago waren er 14 stations en op ieder station bleef de auto 3 uur staan. Bij ieder station werden andere dingen toegevoegd aan de carroserie.
- Het belangrijkste afzetgebied voor de Murcielago was Amerika, dan Duitsland, op 3 Italie en als laatste Japan.
- Het duurde 7 uur om 1 stoel voor in de Murcielago te maken.
- Er waren 4 afdelingen in de fabriek: Linea Gallardo, Linea Murcielago, de afdeling waar de motor in elkaar werd gezet en getest en de afdeling waar het interieur werd gemaakt.
- En last but not least werd er op het moment dat ik in de fabriek was een matzwarte Murcielago LP640 Roadster gemaakt.

Al met al een dag om nooit te vergeten en ik kan het iedereen aanraden om de Lamborghini fabriek een keertje aan te doen. De fabriek zelf ligt net buiten het centrum van Sant'Agate Bolognese. Het preciese adres is:

Via Modena 12
40019 Sant'Agate Bolognese







MullerGJ

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag