Bentley zwaait W12 uit: Dit zijn de laatste modellen

  • Joep
  • 06-03-2024 08:00
  • 177
  • 1

Bentley zwaait W12 uit: Dit zijn de laatste modellen

In april 2024 stopt de productie van de W12 bij Bentley. Nu we dat in zicht komt is het tijd om de motor uit te zwaaien met het nodige vuurwerk.

De W12 ligt op dit moment in Europa nog in de Bentley Continental GT en Flying Spur. De 'gewone' W12 is al een tijdje niet meer leverbaar, hij ligt alleen in de Speed. Dit geldt ook voor de Bentayga, maar die Speed variant is alleen in Azië en Noord-Amerika leverbaar. Verder vinden we een V8 en V6 plug-in hybride aandrijflijn in het gamma van Bentley. Zodra de W12 uit productie is zal de productie van die aandrijflijnen opgeschroefd worden.

Tot die tijd bereidt Bentley ons voor op een feestelijk afscheid. Het begin van het einde wordt ingeluid met de limited edition Speed Edition 12, als eerbetoon aan de iconische motor. Deze is leverbaar in de Continental GT Speed, Continental GTC Speed, Flying Spur Speed en Bentayga Speed. Per variant worden er 120 stuks gebouwd. Hij is te herkennen aan de logo's aan binnen en buitenkant, waar Edition 12 op staat. Ook komt het getal 12 overal terug in de aankleding. De belangrijkste herkenningspunten zijn de zilveren remklauwen en de logo's op de flanken. Verder is de Speed Edition 12 optioneel te krijgen met een kleur die uniek is voor deze limited edition: Opalite. De auto in deze spot heeft die kleur niet en is zwart uitgevoerd. Net als in de Speed levert het zes liter grote blok 659 pk. Leuk feitje: Elke klant die een Edition 12 besteld heeft krijgt er een losse W12 bij in de schaal 1:7. De eerste van deze edities is nu gespot. Het betreft een Continental GTC die vastgelegd werd in Vilnius, Litouwen. Hij wist ook de spot van de dag binnen te slepen. We wachten nog op de Continental GT Speed Edition 12, Flying Spur Speed Edition 12 en Bentayga Speed Edition 12.

De gewone Flying Spur Speed is al best zeldzaam, omdat deze veel later kwam dan de Continental GT Speed waar die op gebaseerd is. Hij werd namelijk pas eind 2022 gepresenteerd en dat is bijna anderhalf jaar later dan de Continental GT Speed. De leveringen zijn natuurlijk weer een paar maanden later begonnen dus uiteindelijk is de huidige Flying Spur Speed maar een jaartje in productie. De Continental GT Speed zien we vaak voorbij komen op de site, maar de Flying Spur Speed zien we heel erg weinig tot nu toe. Exact een jaar geleden was de dubbele-sterspot en nu staan er in totaal slechts elf exemplaren op de site. Het is een erg zeldzaam model dus. Het is ook het allerlaatste gewone model van Bentley met een W12 aan boord omdat de W12 en Speed versies van de andere modellen eerder gepresenteerd werden. Er staat ook één Nederlands exemplaar op de site en die zie je hieronder. Die is niet heel lang geleden op kenteken gekomen en is dus een van de laatste exemplaren die de fabriek uit is komen rollen.

Ook de Bentayga Speed van na de facelift is erg zeldzaam. Dit komt omdat ie in Europa niet officieel leverbaar is. Hij is alleen leverbaar in Azië en Noord-Amerika. Gelukkig zijn er nog wel wat Arabieren die hun auto's naar Europa verschepen, dus er zijn wel wat Europese spots te vinden. Zo werd er een Qatarees exemplaar vastgelegd in Nederland. Ook is er een enkeling die hem importeert naar z'n Europese land, want we zien een Duits en een Wit-Russisch exemplaar op de site. De meeste exemplaren die we zien komen uit Qatar. In totaal zijn er slechts drie pagina's aan spots van dit model.

Nadat de 4x120 = 480 exemplaren van de Speed Edition 12 gebouwd zijn, zijn er nog achttien W12 motorblokken over. Deze gaan in het allerlaatste model van Bentley met W12 en de allersterkste Bentley ooit: de Mulliner Batur. Dit hyperexclusieve model haalt maar liefst 750 pk uit zijn motor. Dat is 91 pk meer dan in de Speed versies! Zoals gezegd worden er slechts achttien stuks van gebouwd en het zijn de laatsten met de W12, dus ze worden allemaal volgende maand gebouwd. Het enige exemplaar die op de site staat is een prototype die in Spanje gespot werd. De Batur sluit niet alleen het W12-hoofdstuk af, het is ook het begin van een nieuw hoofdstuk. De Batur is het begin van de nieuwe designtaal die gebruikt gaat worden op de toekomstige elektrische modellen van Bentley. Daarmee neemt Bentley afscheid van de traditionele ronde koplampen zoals op de Batur ook te zien is. Vanaf april kunnen we dus de Batur vaker gaan zien op Autogespot. Hetzelfde geldt natuurlijk voor de verschillende Speed Edition 12 varianten.

Een tijdperk eindigt hier helaas. Uiteindelijk heeft Bentley meer dan 100.000 auto's gebouwd met de motor aan boord. De spots zullen altijd blijven en ook altijd aangevuld blijven worden. De stroom met nieuwe exemplaren zal stagneren de komende tijd, maar we kunnen er van blijven genieten!

Bentley zwaait W12 uit: Dit zijn de laatste modellenKlik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Bentley zwaait W12 uit: Dit zijn de laatste modellenKlik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Bentley zwaait W12 uit: Dit zijn de laatste modellenKlik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Bentley zwaait W12 uit: Dit zijn de laatste modellenKlik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Reacties op dit artikel