Bentley Continental GT, Flying Spur & GTC

Bentley Continental GT, Flying Spur & GTC

Continental, een belangrijk begrip in de historie van het nobele Britse merk, dat in de jaren '20 begon met het bouwen van raceauto's die nog meereden in Le Mans. De naam werd gebruikt om aan te geven dat de auto iets extra's had, zoals de Rolls-Royce Phantom II Continental die uitgerust was met een wat sportievere lichtere koets. Bij de vooroorlogse Bentley's werd de naam nog niet erg veel gebruikt, pas na de oorlog kreeg het meer betekenis.

De eerste naoorlogse Bentley was de MK VI, waar zo nu en dan interessante koetsen op te zien waren, maar pas bij de opvolger, de R-Type, werd de naam in gebruik genomen voor de modellen met speciale koetsen die gebouwd waren buiten de eigen afdeling van Rolls-Royce en Bentley in Crewe. De bekendste is zonder twijfel de R-Type Continental Mulliner Fastback Coupé die tegenwoordig erg veel waard is. Bij de opvolgders, de SI, SII, en SIII, werd de naam precies hetzelfde gebruikt, maar na 1965 keerde de naam pas weer terug voor een cabriolet op T2 basis in 1984. En die was stukken minder spectaculair dan de Continentals van voorheen. De oorzaak was het feit dat het door de jaren heen niet meer gebruikelijk was om bij een aparte firma je koets te laten bouwen, wèl werd de body van deze auto "“ en van de voorganger, de Silver Shadow Convertible en aanhang "“ gebouwd door een aparte koetsendivisie van Rolls-Royce, genaamd Mulliner Park-Ward, ontstaan uit een fusie van Mulliner en Park-Ward.

Later waren zij ook verantwoordelijk voor de Continental R en aanhang, die vanaf 1991 op de markt was. De naam "Continental" komt steeds weer terug in de historie van Bentley, en is globaal te omschrijven als "iets speciaals" vaak gecombineerd met iet extra sportiefs, waarmee men als het ware refereerde naar het sportieve imago dat ze hadden opgebouwd met hun racewagens uit de jaren '20.



Maar toen kwam de Continental GT, die in 2003 in productie werd genomen. Het was de eerste Bentley die geheel de VAG-spirit volgde, en zag er dan ook globaal gezien heel anders uit dan welke Bentley ook. Voornamelijk door zijn relatief bescheiden afmetingen "“ de auto is maar 480 cm lang "“ en redelikk vlotte vormen, in tegenstelling tot de lompe vormen van bijvoorbeeld de 534 cm lange Continental R. Het was duidelijk dat iemand anders de touwtjes in handen had.







Maar toch is er nog veel terug te zien van het karakter van Bentley, en tevens is de Continental GT een auto die een erg royale uitstraling heeft. Het interieur is rijkelijk bedekt met wortelnotenhout en veel leer, en straalt ook veel Bentley-sfeer uit met onder andere het aluminium dat op de sporty pedalen te zien is.





Er is erg veel veranderd, maar nog niet zo veel dat de auto als Bentley onherkenbaar is. Wèl was de traditionele V8 van 6,75 liter verdwenen om plaats te maken voor een moderne high-tech twaalfilinder van Volkswagen, VAG kennende in vier rijen van drie cilinders voor een efficitëntere benutting van de motorruimte. Daarmee was het de eerste twaalfcilinder die ooit in een Bentley lag, voorheen waren het alleen acht- en zescilindermotoren. Zoals te verwachten was deze veel moderner dan de oude V8, een low rpm twinturbo die alsnog slechts zo'n 60 pk per liter leverde. De nieuwe motor had een inhoud van 5.998 cc en leverde 552 pk! Echt enorm veel, zeker als je je bedenkt wat voor andere auto's een dergelijk vermogen ter beschikking hadden. Een Ferrari F50 had het zelfs nog niet, en een Diablo VT 6.0 kwam er nèt iets boven. Deze zware GT had daarmee erg veel in petto.




Niet alleen veel luxe, schoonheid en gebruiksgemak, maar ook veel power en snelheid, mede door het koppel van 650 Nm dat beschikbaar is bij 1.600 toeren per minuut. Geen automatische vierbak, maar een automatische zesbak zat er tussen dit koppel en de cardanas. De prestaties zijn indrukwekkend en de platte cijfers doen zowaar denken aan een Ferrari F355, 0-100 kost maar een seconde of 4,8 en de topsnelheid van deze coupé is niet zo truttig begrensd als de meeste andere comfortabele pk-beulen van Duitse makelij. Je zou er 318 km/u mee moeten halen! Hem vergelijken met een Ferrari is natuurlijk belachelijk, maar in een rechte lijn zou je nog best in je voordeel kunnen zijn met een Continental GT, zeker gezien het enorme koppel dat bij hoger snelheden misschien wel in zijn voordeel werkt.






Het is een heel andere auto geworden dan een Continental R. Iets minder Bentley-DNA, maar tegelijkertijd ook moderner, toegankelijker, en makkelijker. De auto is wat kleiner en moderner, daardoor minder "Bentley" maar wel aantrekkelijker. Ook het feit dat dit veel meer value for money is, maakt het een verkoopsucces. Hier kost een dergelijke auto zonder de vele leuke extraatjes 238 mille, waar een Continental R tien jaar geleden al rond de zevenhonderdduizend gulden zat! Tegenwoordig is het dan ook een heel erg populaire auto bij de Rich & Famous, inmiddels zijn er al meer dan 10.000 van verkocht. Abraham Moszkovic kocht er bijvoorbeeld eentje, maar ook verscheidene voetballers rijden erin rond, zoals Patrick Kluivert, en een tijdje terug heeft Ozzy Osbourne er ook één aangeschaft!

Dit vroeg om gezinsuitbreiding, zoals een sedan met 32 centimeter extra wielbasis voor een wat grotere kofferbak, en het belangrijkste, voor extra beenruimte achterin. Ook deze auto werd ongekend populair en zien we bijna net zo frequent als de GT. Als het dan toch zo makkelijk is, waarom zagen we het dak er dan niet gewoon af?









De Continental GTC was geboren. Nu was de Continental-familie compleet. Tijdens de New York International Automobile Show in april 2006 werd deze cabrio van de succesvolle Continental-reeks gepresenteerd. Bijna dezelfde specificaties als de GT (iets langzamer door het extra gewicht). In 5,1 seconden zit je op de 100 en met het dak erop stopt hij pas bij 312 km/h. Met het dak eraf zal je daar 6 km/h vanaf moeten halen. Wil je rijdend het dak open of dicht? Ook dat is mogelijk, als je maar 30 km/h of zachter rijdt.






Uiteraard is de Continental GTC in veel kleuren beschikbaar en is het ook mogelijk een andere kleur softtop te kiezen. Dit mag ook wel, want je betaalt bijna €30.000 meer voor de "C" achter GT. Hiermee komt de totaalprijs uit op €270.900. Ook de Continental GTC lijkt een succes te worden: er zijn al meer dan 300 Continental GTC's gespot en het aantal stijgt nog steeds verder.






Een filmpje over de test van de Continental GT door Jeremy Clarkson (Top Gear)



Speciale versie's

Bentley Continental GT(C) Mulliner

Als kleine extensie op de Continental GT wordt er een Mulliner pakket aangeboden. De naam kennen we al erg lang van onder andere de specale uitvoeringen van de Continental, R, T, SC en Azure, en tevens op de Arnage. Het pakket omvat een leuk setje velgen dat met 20 inch net een maatje groter is, en het raceverleden van Bentley wordt ook weer naar boven gehaald. Zo heeft de auto een mooi setje aluminium pedalen, een verchroomde pookknop, two-tone lederen bekleding en interieurafwerking, gestikte diamantbadges in de bekleding, deuren en achterpanelen. In de stoelbekleding zijn Bentley emblemen geborduurd, het hout is afgewerkt in pianolak stijl. Er zijn talloze opties te krijgen op deze auto, kruisvormig stiksel in de stoelen en deurpanelen, geborsteld aluminium dashboardpanelen zoals we wel eens in de Continental T zien, en tevens in vele Mulliner-uitgevoerde modellen. Dat is duidelijk een verwijzing naar het raceverleden van Bentley, want de Blowers hadden ook veel geborseld aluminium.






Bentley Continental GT Diamond Series

Wie zich nog net iets meer wil onderscheiden van de Continental GT dan je al doet met een Mulliner uigevoerd exemplaar kan zich beroepen op één van de 400 Diamond Series, een uitvoering die nog net iets specialer is en van buiten te herkennen is aan een kleine Diamond Series badge die we ook al zagen op de zeldzame Arnage Diamond Series, het belangrijkste uiterlijke kenmerk is het model velgen dat zich duidelijk onderscheidt van de standaard modellen voor onder de Continental GT. Met deze uitvoering wordt gevierd dat de fabriek in Crewe 60 jaar Bentley's en Rolls-Royces bouwt, want in 1946 is men daarheen verhuisd. Naast interessante aanpassingen in het interieur, lijkend op de Mulliner-uitvoering, heeft de Diamond Series ook keramische remmen die nog groter zijn, een primeur voor Bentley! Hiermee remt de Bently niet alleen veel fijner af, maar zit er in totaal ook 23 kilo minder massa in de wielen.




Tuners

Er zijn altijd mensen in de wereld die het beter denken te weten dan anderen en in sommige gevallen is dat ook zo. Maar je kan ook te ver gaan zoals we wel weten. Zo "mishandelt" ASMA Mercedessen en kan TechArt niet van Porsches afblijven, om maar twee voorbeelden te noemen. Ook aan de Continental-reeks moet natuurlijk geknutseld worden, en dat is wat Mansory en MTM doen.



Mansory, ook wel bekend als Aston Martin en Rolls-Royce-tuner, Heeft de Continental reeks dus aangepakt, en flink ook. Zo krijg je andere bumpers en side-skirts, maar waar je de Mansory's het beste aan herkent zijn toch de vier rechthoekige uitlaten die uit de achterbumper steken.



Daarnaast krijg je nog eens 20 inch velgen erbij. Ook de motor blijft niet origineel, het vermogen wordt opgeschroefd naar maarliefst 630 pk en de koppel krijgt ook een flinke schop onder zijn kont, je hebt nu 750 Nm voor handen. Hiermee blijft de Continental GT steken op 325 km/h. Indien je tegen een "gewone" Continental GT sprint ben je ook een stuk sneller, welgeteld 0,3 seconden.



Óók wordt het interieur ook nog een aangepast, zo krijg je alcantra hemelbekleding. Prijzig is het wel, alhoewel, het is nog geen 10% van de aanschafwaarde. Voor iets minder dan €20.000 heb je je Continental getuned. Alleen de motortuning kost €6.902.



Naast Mansory hebben we nog MTM, wat staat voor Motoren Technik Mayer. Bij MTM is het meer "geen woorden maar daden" en "een wolf in schaapskleren". Misschien zijn deze uitdrukkingen een beetje fout gebruikt maar toch klopt het met het idee van MTM. Geen uitgebreide bodykits en andere optische tuning, maar gewoon andere uitlaten en velgen, tenminste, dat denk je tot je het gaspedaal hebt ingetrapt. Bij MTM krijg je namelijk voor €5.999 een aangepast motormanagementsysteem die je 630 pk geeft. Als je het gaspedaal nu vloert zit je in 4,5 seconden op de honderd. De top is natuurlijk ook iets hoger, die ligt op 325 km/h. Voor €10.604 wordt het nog gekker, dan krijg je 650 pk. Daarmee zit je in 4,4 seconden op de honderd en houdt het op bij 331 km/h.

Voor de rest kun je nog kiezen voor een ander uitlaatsysteem, andere velgen, betere remmen en andere wielophanging. Die "grapjes" kosten respectievelijk €4.584, €3.360, €8.030 en €1.726. Overigens kan je ook gaan voor de vier pijpjes in plaats van een ander uitlaatsysteem, dit kost €2.205.



Ten slotte is de Monaco Elite er nog, bekend van de matzwarte lak. Monaco Elite is niet zomaar een tuner, maar eerder een modeontwerper. De auto heeft een eigen setje velgen, lak en luchtuitlaat in de spatschermen, maar geen extra vermogen of andere geintjes. Deze "Tuner" heeft daarnaast dus ook nog een geheel eigen modelijn van tassen en aanverwanten.


Reageer!

Reacties op dit artikel