Bedrijfsbezoek Sign o’ the Times

Bedrijfsbezoek Sign o’ the Times

Een tijdje terug hebben wij jullie al kennis laten maken met de krachtigste Porsche Cayenne in Nederland. De Gemballa Cayenne Biturbo GT750. Deze imponerende SUV is voorzien van een wrap in matzwart. Het geeft de wagen een veel brutere uitstraling. Iedereen weet dat de matte kleuren de afgelopen tijd enorm in opkomst zijn. Het enige land dat eigenlijk achterloopt is ons eigen land. Vooral de matte kleuren genieten steeds meer populariteit. Autogespot bracht een bezoek aan Sign o’ the Times BV in Best om meer te weten te komen van deze opkomende markt.

Ontstaan Sign o’ the Times BV
Jaren terug was de eigenaar van Sign o’ the Times BV werkzaam als ontwerper bij een reclamebedrijf dat zich specifiek bezighield met de autoindustrie. Later is hij voor zichzelf begonnen als reclamebeletteraar, ook wel ‘signmaking’ genoemd. Dit begon als een klein bedrijf dat zichbezig hield met het snijden en plakken van zelfklevende folies op gevels, reclameborden en bedrijfswagens. Als je goed oplet, zie je dagelijks overal om je heen het gebruik van zelfklevende folies. Denk aan reclames op busjes en vrachtauto’s van vele bedrijven. Inmiddels is Sign o’ the Times BV niet meer een signmaking bedrijf, maar is ze uitgegroeid tot één van de grootste leveranciers in aanverwante producten voor toepassingen in de reclame-, sign- en automotive-industrie. Het grote voordeel is dat men enorm veel kennis heeft opgedaan door de basis waar men zelf is begonnen, als signmaker.

Diversiteit foliën
De laatste jaren is de technologie enorm vooruit gegaan. Buiten de gewone gekleurde zelfklevende folies bestaan er nu ook witte printbare folies. Met speciale grootformaat printers worden met zeer sterke buitenkwaliteit inkt de mooiste creaties geprint.

Maar speciale kleuren zoals parelmoer- en metalliceffecten bestaan hier niet. Alleen in de Verenigde Staten kom je deze kleuren tegen. Sign o’ the Times onderscheidt zichzelf in de markt door altijd de nieuwste folies en kleuren aan te bieden door deze exclusief uit de Verenigde Staten te importeren. Van metallic wit tot matzwart, het is er.



Voor het wrappen van auto’s is het belangrijk dat er een goede folie wordt gebruikt. Niet iedere folie is namelijk geschikt voor auto’s. Sommige laten los en andere krimpen. Kwaliteit is dan ook heel belangrijk.

Veel mensen denken tegenwoordig snel dat ze een goede wrapper zijn. Het is ook veel lastiger om goed te kunnen wrappen. Denk aan alle lastige hoekjes waar de folie ook goed moet zitten. Een veel voorkomend probleem is dat hier folie lelijk weggewerkt wordt. Gevolgen kunnen dus zijn dat folie gaat loslaten na verloop van tijd en dit kan ernstige gevolgen hebben als je bijvoorbeeld op de snelweg rijdt. Met speciale apparatuur wordt de folie door specialisten goed geplakt zodat het jaren blijft zitten.

Populariteit carwrappen
Iedereen zag het zelf ook al op Autogespot dat matte kleuren de laatste tijd steeds meer verschenen op Autogespot. Matzwarte kleuren zijn op dit moment met name populair op de auto's uit het exclusieve segment van de auto-industrie. Vooral in Duitsland zijn de matzwarte kleuren enorm populair. De matte kleuren zijn een aantal jaar terug ontstaan in de Verenigde Staten en sindsdien is de trend naar Europa overgewaaid. In plaatsen als Düsseldorf zie je op een zaterdag zoveel matzwarte exoten dat je ze niet meer op één hand kunt tellen. De fabrikanten van huis-tuin-en-keuken auto’s durven het nog niet aan om de modellen ook aan te bieden in matzwarte kleuren en daarom is carwrappen de ideale optie wanneer je je auto een stoerder en robuuster wilt maken. Daarnaast zijn de folies tegenwoordig een stuk sterker en raken ze minder snel beschadigd.



Er zijn dan ook heel wat voordelen te noemen waarom je voor een folie zou kiezen bovenop een conventionele autolak. Carwrappen is namelijk veel goedkoper en neemt slechts één dag in beslag. Bij schade hoeft slechts de folie te vervangen te worden. De inruilwaarde van de auto blijft stabiel. De matte kleuren zijn namelijk een trend en in de toekomst kan het heel lastig worden wanneer je een normale gezinsauto in matte kleur wilt verkopen. Een Lamborghini Gallardo zal haar waarde beter behouden. Natuurlijk is de lak ook beschermd tegen ouderdom en UV-straling die dagelijks op de lak komt. De wrap kan op ieder moment verwijderd worden.



Verreweg de meest populaire kleur op dit moment is toch wel matzwart. Echter de komende maanden kan hier een verschuiving in plaatsvinden. Zo zal matgrijs aan populariteit winnen en kunnen ook wit en rood een hippe toevoeging worden aan de matte kleuren. In Duitsland voorspellen ze nu al dat de kleuren matbrons en matkoper het helemaal gaan worden. In Nederland staan veel mensen toch nog vrij conservatief tegenover de matte kleuren, met name zwart.

Uiteraard zijn wij niet zonder reden naar Best gekomen. We brachten een bezoek aan Sign o’ the Times om te kijken hoe het wrappen precies in zijn werk gaat. Hieronder treffen jullie dus een korte reportage aan met foto’s van het wrapproces van een Audi TT. Eerder werd de Gemballa Cayenne ook voorzien van een matzwrate wrap. Ook hiervan is een korte fotoreportage beschikbaar voor jullie!

Carwrappen Audi TT:







Resultaat Audi TT:




Carwrappen Gemballa Cayenne:












Resultaat Gemballa Cayenne:




AutoMotiveGraphics
Op dit moment is er een site beschikbaar voor particulieren die interesse hebben in het laten wrappen van hun auto: AutoMotiveGraphics.

Nogmaals willen wij Sign 'o the Times bedanken voor hun tijd!

Reacties op dit artikel


  1. Profile pic
    Mk.  -  14-07-2009 om 16:03

    Echt gaaf om te zien hoe dat allemaal gedaan word! ^O^

  2. Profile pic
    GRS-1  -  14-07-2009 om 16:07

    jaa zeker heel gaaf o te zie!^O^

  3. Profile pic
    lauruns B  -  14-07-2009 om 16:11

    DIK!!!

  4. Profile pic
    loe  -  14-07-2009 om 16:13

    Ziet er zeer netjes uit allemaal!

    Nu ben ik wel benieuwd naar hoeveel de kosten van zo'n operatie zijn...iemand enig idee?

  5. Profile pic
    WoutJan15  -  14-07-2009 om 16:42

    Heel gaaf^O^ doe mij maar carbon wrap:)

  6. Profile pic
    cayenne  -  14-07-2009 om 16:44

    Today on How it's made:
    carwrapping

    :P

  7. Profile pic
    Cas  -  14-07-2009 om 16:49

    Heel interessant om dit eens te zien!

  8. Profile pic
    Opel Omega 5.7 V8  -  14-07-2009 om 17:18

    Mooi!^O^

  9. Profile pic
    Bboekelo  -  14-07-2009 om 17:30

    Heel mooi resultaat!

    Even vraag er bij zoals bij die TT moet je dan niet kenteken aanpassen? omdat je van grijs naar zwart gaat?

  10. Profile pic
    Marcie  -  14-07-2009 om 17:38

    Lekker arbeidsintensief werkje, wel heel gaaf om te zien maar o wee als er een krasje op komt ... kan je weer opnieuw beginnen denk ik.

    @Bboekelo
    Nee, hoeft niet, bedrijfswagens kunnen alle kleuren hebben, staat ook nooit aangegeven bij de RDW.

  11. Profile pic
    GERMANY Torsten  -  14-07-2009 om 17:42

    Gaaf, maar hoeveel kost het ong.?

  12. Profile pic
    UNITED STATES OF AMERICA G  -  14-07-2009 om 18:28

    zeker vet om te doen

  13. Profile pic
    1245  -  14-07-2009 om 19:00

    gaaf stukje, maar ik hoef geen matte kleur

  14. Profile pic
    NETHERLANDS JJoost  -  14-07-2009 om 20:08

    Grappig, wij zijn leverancier van SOTT voor zelfklevende folies. WIst niet dat hun dit werk ook deden..

  15. Profile pic
    KeeZz  -  14-07-2009 om 21:17

    Rij je dan voor lul met je folie...

  16. Profile pic
    ThoMaster  -  14-07-2009 om 22:20

    @ prijsvragers

    Ik heb laatst meegereden in een matzwarte CLS63 AMG en heb de eigenaar gevraagd naar de kosten. Bij het matzwart wrappen van een auto van dat formaat kun je rekenen op een bedrag van zo ongeveer 3000,- euro, het verwijderen van de folie om de orginele lak weer zichtbaar te maken zal je nog eens 200,- euro kosten.

  17. Profile pic
    Marco Boyer  -  15-07-2009 om 08:13

    De kosten vallen enorm mee. Vooral als je het vergelijkt met het kompleet overspuiten van een auto in een andere kleur. De hele riedel van schuren, grondlak en andere kleur spuiten in de randen en hoeken is er niet meer bij. De professionele installers monteren zo over de bestaande autolak en klaar is kees. Plus je auto behoudt de inruilwaarde omdat de originele lak nog steeds onaangetast is. Even en kras bijwerken is ook geen probleem; gewoon dát gedeelte folie vervangen. Kosten zijn gemiddeld 1500-1800 euro met garantie. Dit is afhankelijk van het type en grootte van de auto natuurlijk, maar ook de opties zoals spiegels, dakrails enzo. Bijvoorbeeld: de kosten van de TT op de foto's, ongeacht de kleur ligt op 1500 euro, een Touareg tussen 1600-1800 euro. Voor de goede orde: SOTT monteert zelf niet, maar levert de folies door aan de professionele installers en reklamebedrijven. Als u geinteresseerd bent, ga dan naar www.automotivegraphics.nl en kijk voor een impressie. Of ga naar www.signworks.nu dat is één van de professionele installers die u verder kan helpen.

  18. Profile pic
    UNITED ARAB EMIRATES Unknown  -  15-07-2009 om 15:37

    Dit is toch te gaaf voor woorden!
    Echt vakwerk, zou het zo laten doen als ik later een leuke bak heb..

  19. Profile pic
    dissaster  -  16-07-2009 om 02:13

    can someone translate it in English or Russian, I skip my deutch clases so i can't understand nothing than this paint is just some kind of sticker right?

  20. Profile pic
    cayenne  -  07-09-2009 om 21:30

    Ik ga hier misschien wel mijn toekomst van maken:) Lijkt me cool, een bedrijf dat o.a. dit soort dingen doet!

  21. Profile pic
    Ed  -  25-09-2009 om 19:01

    Kan dat autowrappen alleen bij nieuwe auto's?
    Of kan je ook bijvoorbeeld een Porsche uit 1989 met matzwart behandelen?

  22. Dit is niet ok


Gerelateerd nieuws