Auto's Herkennen: Jaguar XKR en S-Type R

Auto's Herkennen: Jaguar XKR en S-Type R

We zijn weer terug met een nieuwe aflevering van "auto's herkennen". Het is alweer een tijd geleden dat dit voorbij gekomen is. Aangezien iedereen het wel leuk vindt om wat meer te leren van bepaalde modellen, vonden we het weer tijd om een "auto's herkennen" in elkaar te zetten. Dit keer gaan we wat verder in op de nieuwe Jaguar XKR en de S Type R.

XKR
De nieuwe XKR is aan de voorkant te herkennen aan de grijze grill. De gewone XK heeft een chromen balk in de grill maar de XKR heeft deze niet. Deze honingraatconstructie vinden we ook schuin aan de voorzijde bij de mistlampen. Echter, hier is hij meegespoten met de lak van de auto. Dus als deze grijs is, dan is de honingraatconstructie bij de mistlampen ook in deze kleur gespoten.



De velgen van de XKR zijn dezelfde als op de XK, net als de spiegels. Het volgende verschil is te vinden op de motorkap. De R heeft daar twee luchtinlaten waar je de tekst "Supercharged" kunt vinden. Dan de achterkant. Geen grote verschillen. Het spoilertje zit op beide modellen. Het enige noemenswaardige verschil zijn de uitlaten, twee op de gewone XK, vier op de R.



De nieuwe XKR Portfolio is voorzien van rode remblokken en geperforeerde remschijven. De velgen zijn ook anders. Op de Portfolio vind je vijf-spaaks-velgen.

S-Type R

De S-Type R is eigenlijk vrij makkelijk te onderscheiden van zijn zwakkere broertjes. Laten we bij de voorzijde beginnen, en wel met de koplampen. Bij de R hebben ze een wat decadentere uitstraling, onder andere door een donker binnenwerk in combinatie met dikke Xenon-bollen. Waar de strips onder de koplampen en de grille-omlijsting bij de standaard S-Type in chroom zijn uitgevoerd, worden ze bij de R meegespoten in de carrosseriekleur. De voorbumper ten slotte heeft een soort BMW M-achtige muil meegekregen, niet echt mooi, wel herkenbaar. Misschien denk je nu wel: maar dat heeft de standaard S-Type toch ook allemaal? Klopt, vanaf modeljaar 2007 kreeg ook de standaard S de looks van de R mee. Extra goed opletten bij dit modeljaar dus...



De vergelijking met deze meest recente facelift trekken we even door. Van achteren is de R te herkennen aan de meegespoten bumpstrips en natuurlijk de, in tegenstelling tot eerdere modeljaren, subtiele spoiler. De smoky achterlichten verraden de boel ook een beetje. Bij een R verwacht je natuurlijk ook het betere uitlaatwerk, maar echt duidelijk is het verschil niet. Iets steviger en dikker uitgevoerde pijpen, that's it. Vijfspaaks lichtmetaal maakt de boel af, de standaard S is veelal geschoeid met veel-meer-spaaks rolstaal.

Reacties op dit artikel