Auto's Herkennen: Bentley Continental R & Family

Auto's Herkennen: Bentley Continental R & Family

Bentley heeft meerdere modellengamma’s gehad die uit vele verschillende uitvoeringen bestonden. Stuk voor stuk lijkend op elkaar, steeds net weer een klein beetje anders. In 1985 kwam Bentley met een conceptcar, de Project 90, en daaruit ontstond de Continental R die in 1991 op de markt kwam, een coupé met forse afmetingen. Op basis daarvan zijn vele varianten verschenen. Dicht, targa, cabriolet, en natuurlijk vele varianten voorzien van interessante roostertjes. In deze aflevering ‘Auto’s herkennen’: Bentley Continental R & Family.

Bentley Continental R en S

Het begon met de Continental R, een 2+2 die met wat fantasie een vierzitter genoemd kan worden. Hij mag dan wel 5 meter 34 lang zijn en 3 meter 6 tussen de assen hebben, achterin een Continental R is iets anders dan achterin een net zo lange Turbo R. Maar laten we zeggen dat het niet echt heel belangrijk is, zeker niet voor de spotter. Wat wel van cruciaal belang voor ons is, is of het wel echt om een Continental R gaat, dan wel om een S, dan wel om een T, dan wel om een SC. De Azure lijkt me niet echt moeilijk om te onderscheiden. Voor de duidelijkheid: Die auto heeft een softtop.

Van de Continental R alleen al zijn twee versies, er is namelijk een facelift geweest aan het einde van de jaren ’90. Dat geldt overigens ook voor de T en de Azure. Daarnaast ziet de Continental S er exact hetzelfde uit als de Continental R van voor de facelift, maar de S was een gelimiteerd model dat een intercooler kreeg. Allereerst de kenmerken die de auto onderscheiden van de andere versies.

Auto's Herkennen: Bentley Continental R & Family

-De auto heeft een lengte van 534 centimeter en een wielbasis van 306 centimeter. Achterin is ruimte voor twee personen. Aan het achterste zijruitje is te zien dat het om 534 centimeter gaat; voor de Continental T en SC is precies daar 10 centimeter weggehaald.

Auto's Herkennen: Bentley Continental R & Family

-De koets van de auto en de spatschermen zijn geheel glad, de Mulliners, de SC en de T zijn een beetje uitgebouwd (Zie verder).

-Geen roostertjes onder de koplampunits (paar opmerkelijke uitzonderingen: deze, deze en deze, merk ook de net iets andere happers onder de voorbumpers op).

-De Continental R van voor de facelift heeft ‘oude’ velgen en een spijlengrill, later kwam er een honingraatgrill en een setje fatsoenlijke velgen.

Auto's Herkennen: Bentley Continental R & FamilyAuto's Herkennen: Bentley Continental R & FamilyAuto's Herkennen: Bentley Continental R & Family

-Het model werd geleverd met twee uitlaten rechts (iets groter dan een gemiddelde uitlaat).

Auto's Herkennen: Bentley Continental R & FamilyAuto's Herkennen: Bentley Continental R & Family

Rode badge voor zowel de R als de S, maar vroege R’s hebben ook wel eens een groene badge, en een enkele keer een blauwe. Het wordt er niet makkelijker op.

-Voorin ligt een V8 van 6.750 cc, met turbo. Het maximum vermogen is 385 pk in beide gevallen. Continental R’s van voor de Continental S hebben geen intercooler, S’en zelf, èn R’s van na de S hebben dit wel.


Bentley Continental T

In 1996 kwam er een noemenswaardige aanvulling op het Continental-gamma. De Continental T was afgeleid van de Continental R maar bood nog meer sportiviteit. Niet alleen het motorvermogen van 385 pk werd opgeschroefd tot zo’n 420 pk, maar er werd ook van alles aan de rest van de auto gedaan. De auto werd 10 centimeter ingekort voor een stoerder uiterlijk, echt veel verandert het niet een de wegligging. Wel aan de ruimte achterin, want daar gaat ook 10 centimeter vanaf. Dit verschil is redelijk goed te zien aan het achterste zijruitje, hoe weinig het ook is. Het scheelt namelijk een slok op een borrel aangezien het op één punt geconcentreerd is.
Dus:

-10 centimeter ingekort ten opzichte van de R, geconcentreerd op het achterste zijraampje.

Auto's Herkennen: Bentley Continental R & Family

-De koets is uitgebouwd rondom de wielkasten, dit is één van de belangrijkste kenmerken om de auto te onderscheiden van zijn familieleden, maar de R Mulliner (10 cm langer dan de T) en de T Mulliner hebben wel dezelfde body. Houd dit kenmerk dus aan.

-Continental T’s hebben allemaal één grote uitlaat.

Auto's Herkennen: Bentley Continental R & FamilyAuto's Herkennen: Bentley Continental R & Family

-Vroege exemplaren hebben een rood logo, late hebben een zwart exemplaar.

-Vijfspaaksvelgen.

-Roostertjes onder de koplampunits voor exemplaren met een zwarte badge, oudere exemplaren hebben een rode badge en roostertjes ontbreken. (Pre-1998 vs. Post-1998). De allereerste exemplaren hebben zelfs een spijlengrill in plaats van een gaasgrill. Veruit de meeste hebben een honingraatgrill. Er zijn dus drie versies.

Auto's Herkennen: Bentley Continental R & FamilyAuto's Herkennen: Bentley Continental R & Family

-Stijver onderstel.

-426 pk motorvermogen in plaats van de 385 van de R.

-Veel T’s zijn geleverd met het award-winnende geborsteld aluminium dashboard.

Auto's Herkennen: Bentley Continental R & Family


Bentley Continental SC

De meest recente versie is de Continental SC, die in 1998 werd geïntroduceerd. De auto onderscheidde zich van de R, T en Azure door een tweedelig glasvezel targadak (SC staat voor Sedanca-coupé, wat het in wezen is, maar omdat het lekte wordt het ook wel geïnterpreteerd als ‘Soaked Carpet’), maar aangezien deze niet waterdicht bleek te zijn ging het model na 79 exemplaren uit productie, 6 daarvan waren zelfs uitgerust als Mulliner.
Het model was gebaseerd op de Continental T; de motor leverde 406 pk en 835 Nm, de auto was 424 cm lang, en de body was weer flink uitgebouwd. Echter net iets anders, waardoor de auto redelijk goed te onderscheiden is van de R en de T.
Van voor naar achteren de verschillen tussen de Continental T en de Continental SC:

-De roostertjes onder de koplampunits zijn omgeven door een meegespoten lijst die doorloopt onder de grill. Dat is altijd een honingraatgrill.

Auto's Herkennen: Bentley Continental R & FamilyAuto's Herkennen: Bentley Continental R & Family

-In de voorspoiler zitten twee mistpitten met aan elk een horizontale balk.

Auto's Herkennen: Bentley Continental R & Family

-De SC heeft een eigen model velg, net iets anders dan de T, maar af en toe zie je het ook wel onder een R of T.

-De carrosserie van de SC is nog iets verder uitgebouwd, de dorpels steken over de gehele wielbasis een stukje uit. De wielkasten zelf zijn glad, maar het koetswerk eromheen is wel uitgebouwd zoals bij de T. De T heeft dus nog uitgebouwde wielkasten ‘bovenop’ de zijschermen zelf. Bij de Continental SC loopt de uitbouw nog een klein stukje door achter de achterste spatschermen.

Auto's Herkennen: Bentley Continental R & Family

-Onder de achterbumper van de SC zit nog een soort roostertje, bij de T is het daar helemaal glad.

-Alle exemplaren hebben een rode badge.

-De Mulliner versie heeft dezelfde specificaties als de T: 420 pk en 875 Nm. De standaard SC heeft namelijk ‘maar’ 406 pk/835 Nm.


Bentley Azure

De Bentley Azure werd in 1995 gepresenteerd als aanvulling op de Continental serie en als opvolger van de Bentley Continental. Om verwarring te voorkomen: De Continental serie wordt hier besproken, en met het model dat ‘Continental’ heet wordt een cabriolet bedoeld die gebaseerd is op de Bentley T-series/Rolls-Royce Silver Shadow uit de jaren ’60 en ’70, en analoog is aan de Corniche van Rolls-Royce (en Bentley). De Azure volgt deze auto op als cabriolet in het gamma van Bentley. De auto heeft geen verder commentaar nodig want loopt in het geheel analoog aan de Continental R. Zelfde uiterlijke kenmerken en techniek, maar iets zwaarder wegens de sofftopconstructie. De evolutie van het uiterlijk, zoals velgen en radiator, gaat ook gelijk op. De logo’s zijn blauw.

Auto's Herkennen: Bentley Continental R & FamilyAuto's Herkennen: Bentley Continental R & Family
Later komt er nog een artikel waarin aandacht wordt geschonken aan alle speciale uitvoeringen, zoals de Mulliners en de Le Mans Series, op hun beurt allemaal herkenbaar aan bepaalde details.

Reacties op dit artikel


  1. Profile pic
    Ba55  -  01-03-2008 om 11:15

    goede uitleg,mooie foto's

  2. Profile pic
    ArieDB  -  01-03-2008 om 11:52

    Ik mis de Le Mans series. verder goed en duidelijk stuk.:bier:

  3. Profile pic
    Erik  -  01-03-2008 om 11:54

    Goede uitleg ;)

  4. Profile pic
    tom da man  -  01-03-2008 om 12:49

    Nu eens een reportage op de site zónder taalfouten, glashelder, en met relevante uitleg. Als ik op de foto's die niet van Autogespot zelf zijn doorklik, krijg ik wel een foutmelding. Je hebt al even aangegeven dat het interieur van een T prijzen gewonnen heeft, Appeltje, maar kan je me even zeggen om welke prijs het precies gaat.
    Ik hoop ook dat de jongere generatie sitebezoekers door deze foto's te bekijken eindelijk inziet wat er mis is met de huidige 'Continental'; de auto hierboven is een Bentley, terwijl het complete W12-programma alleen maar doet alsof. De V8-modellen hebben nog wel stijl, maar ze zijn wat te 'dik' om de flair te hebben van de Continental 'MKII', (want er was ook nog een Contintal in de jaren '50, waarop Van Braekel zich vaag baseerde toen hij de huidige tekende, en die zo mogelijk nog mooier was dan de jaren 90-versie.

  5. Profile pic
    Mb  -  01-03-2008 om 12:51

    Hier kun je een boekwerk van maken :P

  6. Profile pic
    Mb  -  01-03-2008 om 12:51

    @ Arie: Later komt er nog een artikel waarin aandacht wordt geschonken aan alle speciale uitvoeringen, zoals de Mulliners en de Le Mans Series, op hun beurt allemaal herkenbaar aan bepaalde details.

    Lezen is moeilijk he. ;)

  7. Profile pic
    porsche  -  01-03-2008 om 18:20

    mooie uit leg

  8. Profile pic
    SUITable  -  02-03-2008 om 18:19

    ^O^

    Daar kun je mee thuiskomen :) Het is echt een kunst om de Bentley's te onderscheiden en dan heb ik het niet alleen over de Continental maar ook over de Arnage/Turbo R etc. Hopen dat deze kennis ook nog wordt toegepast door de spotters.

  9. Profile pic
    Sir Henry  -  10-03-2008 om 20:26

    @ Appeltje: Een helder, goed geformuleerd stuk. Zo zien we ze graag. Ik zou echter wel zo brutaal willen zijn om enkele aan- en opmerkingen te plaatsen:
    1. De enige betrouwbare manier om een vroege R van een late (model '98 en later) te onderscheiden is het ontwerp van de voor- en achterbumpers. Bij de oude lopen de bumpers niet door tot aan de wielkasten, maar verdwijnen ze in de carrosserie. Bij de latere R lopen ze wel door, zoals bij de T. De oude R heeft ook een chroomstrip IN de bumper, wat de nieuwere niet heeft. Ditzelfde is ook op de Azure van toepassing. De door jou aangehaalde 3 "opmerkelijke uitzonderingen" zijn echter gewone, latere R's. Bij de bumpers van de oude T t.o.v. de nieuwe verandert er niets.
    2. Bij de facelift van de R, T en Azure werden de roostertjes onder de koplampen en de honingraatgrille geïntroduceerd,
    maar deze worden vaak ook achteraf gemonteerd om de auto jonger te laten lijken.
    3. Er zijn maar 2 i.p.v. 3 versies van de T (de T Mulliner niet meegerekend): Die met spijlengrille (model '96/'97) en die met roostertjes/honingraatgrille (model '98 en later). Aan het interieur is het verschil ook duidelijk te zien: de oude T heeft de 8 metertjes in de middenconsole in 3 rechte rijen, terwijl bij de nieuwe T de 2 middelste metertjes (van de 7!) dichter bij elkaar geplaatst zijn. De rijeigenschappen van de T verschillen trouwens wel degelijk van de R. Door de bredere banden met lager profiel i.c.m. de stuggere vering reageert hij wat nerveuzer op het wegdek en stuitert hij wat meer vergeleken met de R.
    4. De velgen van de diverse modellen worden zo vaak door elkaar gebruikt dat het voor veel mensen niet meer duidelijk is welke velg waarbij hoort. Daarom het volgende:
    Conti R:
    1992-1994: 5-spaaks velg met 3"tussenvinnen", gebaseerd op de Turbo R velg, met flying "B" of Bentley B in het, relatief grote, middenstuk
    1994-1997: 7-spaaks velg, welke ook te vinden is op de Conti S, de Turbo S en de Turbo R ('94-'97)
    1998-2003: 5-dubbelspaaks velg met 2 "tussenvinnen"
    Azure:
    1995-1997: 5-spaaks velg met 3 "tussenvinnen"(Conti T velg met "tussenvinnen")
    1998-2003: Gelijk aan Conti R
    Conti T:
    1996-2003: 5-spaaks velgen
    Conti SC:
    1998-2000: 5-dubbelspaaks velgen
    5. De kleur van de Bentley-badges is geen waterdicht criterium voor de identificatie van het model. Iedere klant kon de kleur badge brijgen die hij/zij prefereerde. De standaard indeling was echter als volgt (jaren zijn modeljaren):
    Rood: 1992-1997 Conti R, 1996-1997 Conti T, 1998-2000 Conti SC
    Groen: Enkele 1993 Conti R's, 1998-2003 Conti R
    Zwart: 1998-2003 Conti T
    Blauw: 1995-2003 Azure

    That's all....

  10. Profile pic
    Sander  -  10-03-2008 om 21:08

    @ Sir Henry

    Wat een kennis!

  11. Profile pic
    Appeltje  -  16-03-2008 om 18:08

    Ik lees het nu pas, maar alsnog hartelijk bedankt voor de bijdrage, vanaf dat niveau werd het mij echt een doolhof. Erg interessant vind ik in ieder geval ^O^

  12. Profile pic
    DMNick  -  27-03-2008 om 23:27

    kenners hierboven

  13. Dit is niet ok


Gerelateerd nieuws