Aston Martin DBX Straight-Six is zeldzame instapper

  • Joep
  • 28-02-2024 14:00
  • 183
  • 1

Aston Martin DBX Straight-Six is zeldzame instapper

De meest basale Aston Martin DBX die je in Europa en Amerika kunt krijgen heeft een 550 pk sterke V8 biturbo aan boord. In China is dat echter heel anders.

In China worden auto's misschien nog wel zwaarder belast dan in Nederland. In Nederland betaal je bpm, dat is een belasting die bovenop de nieuwprijs komt en het is gebaseerd op de CO2-uitstoot. Daarnaast betaal je elk kwartaal motorrijtuigenbelasting gebaseerd op het gewicht van de auto. In China betaal je ook nog belasting over het aantal cilinders én de cilinderinhoud! In Nederland doet dat er verder niet toe.

Het resultaat hiervan is dat je in China modellen die wij hier ook kennen kunt krijgen met veel kleinere motoren dan hier. Zo kun je er een Audi A8 Horch (Een soort Maybach) met zescilinder krijgen. Maybachs zijn er ook met zescilinder en er was zelfs een Mercedes CLS met viercilinder. Aston Martin paste een soortgelijke strategie toe in China. De DBX is daar namelijk ook verkrijgbaar met zes-in-lijn. Dan krijg je dus de DBX Straight-Six en hij is onder andere te herkennen aan de logo's. Die zescilinder is geen onbekende, want net als de V8 komt deze uit de schappen van AMG. De cilinderinhoud is drie liter en hij levert 435 pk. Deze aandrijflijn is ook terug te vinden in de uitgaande Mercedes-AMG E53 en huidige GT53 4-Door Coupé en GLE 53 (Hybrid). Hij heeft ook in de geschrapte CLS53 gelegen. Met die 435 pk schiet je in 5,4 seconden naar de honderd en haal je een top van 259 km/h. Dat is 32 km/h langzamer dan de V8.

De DBX Straight-Six kwam een jaar na de gewone DBX, eind 2021 dus. Nu is hij pas gespot, omdat het een model exclusief voor China is. Toch is het niet gek dat Aston Martin dit doet, want China is een erg belangrijke markt voor het merk. Maar liefst 16% van de totale productie gaat naar China. 70% van alle in China verkochte Aston Martins is een DBX. Reken maar uit, dat zijn er aardig wat. De prijzen laten ook zien waarom dit model kwam. Omgerekend begint de DBX Straight-Six in China bij drie euroton! Dat is zo'n twintigduizend euro duurder dan de V8 met twee cilinders en 115 pk meer in Nederland! Moet je nagaan wat de DBX V8 in China wel niet kost.

Een interessant spotje en model van Aston Martin, want dit soort exclusieve voor China bestemde modellen zien we niet vaak. Meestal omdat ze dusdanig minder vermogen en cilinders hebben dat ze niet eens spotwaardig meer zijn. Het is ook wel een leuke primeur omdat dit toen ie uitkwam de eerste Aston Martin met zescilinder was in 22 jaar!

Aston Martin DBX Straight-Six is zeldzame instapperKlik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Reacties op dit artikel