Aston Martin DB7 Zagato

Aston Martin DB7 Zagato

Ugo Zagato richtte in 1919 zijn bedrijf op dat zich voornamelijk focuste op het bouwen van exclusieve versies van Italiaanse merken. Zo werd er in 1986 de Vantage Zagato en in 1987 de Volante Zagato geproduceerd. Na 15 jaar was de samenwerking weer voortgezet en ontstond de DB7 Zagato. Het design is gebaseerd op de DB4 GTZ, het succesvolste model van de Engelse sportwagen fabrikant. De eerste DB4 GTZ werd gebouwd voor de Aston Martin dealer in Milaan. Deze wilde van een productiewagen een lichtgewicht race-auto laten maken. De DB4 GTZ had een aluminium carrosserie, net als de in races succesvolle DB4 GT waarop deze is gebaseerd. Toen Aston Martin het resultaat zag, werd van de race-auto een productieserie in beperkte oplage gebouwd.







In 2002 werd begonnen met de productie van de DB7 Zagato. Het aangepaste chassis van de DB7 Volante, dat gebouwd werd in de UK, werd getransporteerd naar Milaan. Daar werden met de hand de voornamelijk aluminium body panelen gemonteerd. Doordat de DB7 Zagato 30cm korter is dan de DB7 Volante is het een echte 2 zitter geworden. Mede hierdoor en door dat de carrosserie van aluminium is weegt hij wel 60 kg minder.



De 18-inch Zagato wielen staan prachtig onder deze auto. Wat vooral opvalt aan de AM is natuurlijk de grote open grille en de dubbele bobbel in de achterruit. Dit is een stijlelement van Zagato, en is ook te vinden op andere modellen, maar het opmerkelijke is dat dit geen knipoog is naar de DB4 GT Zagato, die had namelijk gewoon een glad dak! Overigens is niet alles anders, de kop- en mistlampen zijn precies hetzelfde als die in de DB7 Vantage.





De 5,9 liter V12 die geplaatst is in de Zagato is een aangepaste versie van de gebruikelijk 5,9 liter V12 die normaal gebruikt wordt door AM. Deze is uitgerust met een aangepast uitlaatsysteem dat zorgt voor 435 pk. De 1740 kg wegende DB7Z wordt onder de 5 sec verplaatst naar 100 km/h. Dat is 1 seconde sneller dan de DB7 Volante.







De Aston Martin DB7 Zagato is tijdens privé-bijeenkomsten aan potentiële klanten geshowd en werd gebouwd op speciale bestelling. De fabriek heeft 100 exemplaren gemaakt. 99 daarvan zijn er verkocht.1 exemplaar staat in het Museum van Aston Martin.

Reageer!

Reacties op dit artikel