Amir Glinik ontwerpt Ferrari Bike Concept

Amir Glinik ontwerpt Ferrari Bike Concept

We stellen een vraag. Waarom heeft Ferrari op dit moment geen motor in zijn programma zitten? Hierop is het antwoord simpel. Ferrari is een autofabrikant die al sinds jaar en dag sportwagens bouwt. Stel dat er nou een Ferrari motor bestond. Hoe zou die eruit zien? Gelukkig hebben we hier het antwoord op kunnen vinden omdat de Israëlische ontwerper Amir Glinik er één heeft ontworpen! We houden jullie ook niet langer in spanning dus kijk snel verder.

Amir Glinik begon in 2005 het internet af te struinen om te kijken of Ferrari in zijn geschiedenis eerder een motorbike heeft proberen te fabriceren. Nu denken jullie vast dat dit niet het geval was. Toch is het wel zo. Integendeel zelfs. Niet Enzo Ferrari zélf was nauw betrokken in de motorwereld maar zijn bloedeigen zoon Alfredo Ferrari die helaas maar 24 jaar het leven heeft mogen meemaken. Enzo Ferrari heeft Alfredo trouwens vernoemd naar zijn grootvader. Amir vond verschillende interessante weetjes. Neem deze: in de jaren 50 had Ferrari verschillende privé-projecten gestart voor het ontwikkelen van een motor. Er is zelfs een echte motor uitgekomen, genaamd de Ferrari 1953 150 Sport. Hiervan was de achterophanging en het stuur zeer opvallend vormgegeven. Nadat Amir Glinik deze informatie in zijn achterhoofd had heeft hij zich hierop laten inspireren om uiteindelijk dan toch met een Ferrari-motor te komen.




"Slicing"
Het resultaat wat Amir heeft neergezet is vooral heel apart te noemen. Misschien is het eerste oogcontact even wennen maar hoe langer je erna kijkt, hoe mooier hij wordt. Voor de aandrijving zorgt helaas geen V8. Dit komt doordat dit gewoon niet past in het ontwerp. Daarom heeft Amir gekozen voor een viercilinder in v-vorm. Hiervan heeft hij ook ontwerpen getekend die wel productieklaar lijken te zijn. De V4 is gebaseerd op het V8 blok van Ferrari zelf. Amir noemt het zelf "slicing" van motoren. Het blok is ook vooral laag geplaatst voor een laag zwaartepunt van de motor. Voor Amir was vooral de hoogte van de luchtinlaat van belang. Dit omdat de gekozen plaats – aan de zijkant dus – niet veel voorkomt bij motoren. De juiste hoogte van de luchtinlaat betekent een betere koeling.

F16
Amir is een echte perfectionist. Dit komt omdat hij de ergonomie net zo belangrijk vond als de vormen van de Ferrari Bike Concept. Daarom heeft hij ‘de zit’ vooral gebaseerd op een kruising tussen een racer en een tourer. Nog een leuk feitjes zijn de handvatten. Deze zijn namelijk gebaseerd op die van een F16 omdat hierbij de knopjes direct en makkelijk te bereiken zijn. In een F16 is dit zeer van belang om de schietknop in een gevecht zo snel mogelijk te kunnen bereiken. Waarom ze dan op een motor zitten? Ik weet het niet. Het is natuurlijk wel leuk om te vertellen tegen je vrienden.




Gedurfde poging
Uiteindelijk is deze Ferrari Bike Concept van Amir Glinik een gedurfde poging om een Ferrari-motorfiets te ontwerpen. De tweewieler verdient dan ook zeer zeker het Ferrari-embleem. Of Ferrari ooit nog met een motor op de markt gaat komen zal de toekomst moeten uitwijzen. Dit lijkt ons in ieder geval zeer onwaarschijnlijk.

Reacties op dit artikel