Amerika op z'n best: dit is de Corvette Z06!

  • Ruud
  • 13-01-2014 17:44
  • 585
  • 2

Amerika op z'n best: dit is de Corvette Z06!

Afgelopen zaterdagavond was het al even schrikken toen we de eerste foto's van de Corvette C7 Z06 zagen. Een waar monster die op het punt stond alle concurrentie te verslinden. We wisten namelijk al van de V8 met supercharger dat hij minstens 625 pk en 861 Nm aan koppel zou gaan produceren. Dat is bij deze bevestigd. Daarnaast is nu ook bekend geworden dat dit door middel van een supercharger is gerealiseerd die 2.000 tot 5.000 meer toeren per minuut draait dan de supercharger op de LS9 V8 Motor.

Om het streefgewicht en de geplande prestaties van de Z06 te bereiken werd de LT4 motor zo ontworpen dat er een efficiëntere en meer compacte supercharger toegepast kon worden. Zelfs met de geïntegreerde supercharger/intercooler, gemonteerd tussen de twee cilinderbanken, is de totale krachtbron slechts 25 mm hoger dan de LT1 motor uit de Corvette Stingray – terwijl hij bijna 37 procent meer vermogen levert en 40 procent meer koppel. De LT4 met supercharger wordt standaard uitgerust met een zeventraps handgeschakelde transmissie met Active Rev Match, of met een compleet nieuwe achttraps automaat voorzien van schakelflippers achter het stuur.

Amerika op z'n best: dit is de Corvette Z06! Amerika op z'n best: dit is de Corvette Z06!
Amerika op z'n best: dit is de Corvette Z06! Amerika op z'n best: dit is de Corvette Z06! Amerika op z'n best: dit is de Corvette Z06!

De Z06 kan voorzien worden van drie verschillende aërodynamica pakketten. Dit om ook de focus op het circuit te leggen. De standaard Z06 heeft een front splitter, luchtgeleidingssleuven rond de opening bij de voorwielen, een unieke koolstofvezel motorkap met grotere grille en een achterspoiler van het Performance Pack van de Corvette Stingray Z51. Optioneel zijn een koolstofvezel aeropakket met koolstofvezel front splitter en met uit de luchtvaart afkomstige winglets, zijpanelen van koolstofvezel en een grotere achterspoiler met aan de zijkanten een kleine opstaande rand te bestellen. Daarnaast is er ook nog het optionele Z07 pakket. Deze heeft grotere winglets ter hoogte van de front splitter, maar bovendien een verstelbare doorkijk door het midden van de achterspoiler voor het circuit. Met dit pakket levert de Corvette Z06 de grootste aerodynamische downforce die GM ooit voor een productieauto aan tests onderworpen heeft.

Amerika op z'n best: dit is de Corvette Z06! Amerika op z'n best: dit is de Corvette Z06!

Al met al heeft Corvette zeker niet een aantal spoilertjes op de auto geplakt en deze gebombardeerd tot Z06. Behoorlijke stappen zijn er gemaakt en we zijn dan ook benieuwd hoe deze auto het tegen zijn concurrenten, zoals de Ferrari 458 Italia en de McLaren 12C, zal doen. Exacte acceleratiecijfers ontbreken helaas nog, maar deze zullen we zo snel mogelijk publiceren als ze bekend gemaakt zijn.

Amerika op z'n best: dit is de Corvette Z06!

Reacties op dit artikel