American hot rod: Plymouth Prowler

  • Jeroen
  • 15-06-2007 08:19
  • 5721
  • 3

American hot rod: Plymouth Prowler

"Wat een rare auto! En wat een raar logo zit er op? Een zeilboot als logo voor een auto? Is het nou een Audi? Of misschien toch een Chrysler? Komt hij uit Amerika?" Dit waren slechts een paar van de aparte reacties als je geruime tijd bij deze auto staat. Dit is de Plymouth Prowler, een soort van hot rod die je normaliter alleen in de Verenigde Staten tegenkomt. Ik kwam hem tegen in Amsterdam, compleet met Nederlandse platen én eigenaar!



Ik schrijf 11 april 2007, een doodnormale dag tot ik een van de meest extreme auto's qua uiterlijk zie vanuit de tram. Ik wist al meteen dat het een Plymouth Prowler was, een Amerikaanse auto die in Nederland alleen te krijgen is via een importeur of door hem zelf te importeren vanuit de Verenigde Staten. Ik belde meteen Maarten aangezien ik dacht dat hij ook wel geïntereseerd zou zijn in deze aparte auto. Maarten moest nog eten en zei dat hij er over anderhalf uur aan kwam. Dat werd ingekort tot een half uur toen hij even later arriveerde. Ik was inmiddels even teruggelopen vanaf het Concertgebouw toen ik Appeltje bij de auto zag staan, hij had hem dus ook al ontdekt.




De Prowler is in mijn ogen een hot rod die anders is dan de standaard hot rod. De standaard hot rod heeft vloeiende lijnen en is een ode aan de bolides die vroeger in de States rondreden. De extreme voorkant in combinatie met de wegdraaiende koplampen doet me denken aan de lach van Bruce, de haai uit Finding Nemo. Het is een beetje jammer dat er van die plastic-achtige bumpers op zitten. Daar hadden ze bij Plymouth/Chrysler toch echt wel even wat meer over na mogen denken.

Dan wat cijfers. Plymouth heeft de auto vanaf 1999 voorzien van een 3.5 liter SOHC V6 motor die zo'n 253 pk produceert. De auto's die daarvoor geproduceerd waren hadden een vermogen van 214 pk. De topsnelheid lag op net boven de 200 kilometer per uur. De auto had een automatische vierbak maar door het gebruik van een andere aandrijfas werd de motor op dezelfde manier aangedreven als een Corvette C5. Een leuk weetje is dat de Prowler de eerste Plymouth was die achterwiel aangedreven was, dit was sinds 1989 niet meer het geval geweest. De bouw van de auto begon in 1997 en liep door tot en met 2002. In totaal zijn er onder Plymouth en Chrysler 11.702 exemplaren gebouwd. In het eerste jaar waren er 457 auto's gebouwd in de kleur paars. Paars was op dat moment de enige verkrijgbare kleur. In de daaropvolgende jaren (op 1998 na, toen was er geen productie) werd de Prowler in nog elf andere kleuren beschikbaar, waaronder "Orange Pearl Coat" zoals ik hem gezien heb. Als je het mij vraagt een schitterende kleur, zodra de zon er op staat moet dit een geweldige glans geven.



Plymouth is onderdeel van de Chrysler Corporation en DaimlerChrysler. Na 2001 heeft het bedrijf geen auto's meer gebouwd doordat het overgenomen werd door Daimler-Benz. Het valt op dat Plymouth veel dezelfde auto's uitbracht die in Europa door een andere fabrikant werden verkocht. Zo bracht Plymouth onder andere de Voyager, Grand Voyager, Neon en de Breeze uit. Deze auto's, op de laatste na, zijn in Europa op de markt gebracht door Chrysler en Dodge. Het gebeurt wel vaker dat auto's in Europa een andere naam hebben dan in de Verenigde Staten. Zo heeft Plymouth in de jaren 70 de Arrow uitgebracht. Deze auto staat ook bekend als de Mitsubishi Lancer Celeste of als de verlengde versie van de Dodge/Plymouth Colt. 2001 was het laatste jaar van bestaan van Plymouth. De Prowler kreeg een nieuwe schepper: Chrysler. De Plymouth Breeze kennen we nu als Chrysler Sebring en de PT Cruiser is zelfs nooit uitgekomen als Plymouth. De PT is uiteindelijk ook uitgebracht als Chrysler. De laatste Plymouth rolde op 28 juni 2001 van de band en hierna was het dus einde verhaal voor Plymouth.



De achterkant van de auto is bizar. Het eerste wat opvalt is het formaat. Als je een tijdje hebt staan kijken aan de voorkant dan schrik je bijna van de achterkant. Wat een formaat! Ook de lijnen zijn bizar, het is net of men bij het ontwerpen van de auto dacht: "Oh jee, we moeten ook nog naar beneden met die kont!". Dan zijn er nog de grote uitlaten. Gelukkig zijn deze niet dermate groot dat ze teveel opvallen. Natuurlijk, ze glimmen en vallen op maar dat is niet storend. Dan het geluid. Het geluid van de auto is heerlijk. Toen hij wegreed was er een heerlijke brom te horen, eentje die precies bij de auto past. Ik had gehoopt op een lekkere wheelspin maar het bleek dat de eigenaar tien meter verderop de auto weer parkeerde. Het was overigens niet vervelend om de auto eventjes in actie te zien. Het is heerlijk om een auto van dit caliber even te zien rijden en te denken aan de typerende Amerikaanse hot rods.

Nadeel van de Plymouth Prowler is dat er geen bagageruimte is. De motor ligt achterin en de voorkant is zo smal dat er geen ruimte is voor een bagagevak. Bij Plymouth/Chrysler kwam het idee om er bij de verkoop een klein bagagekarretje bij te doen zodat de bagage mee kon. Dit is uiteindelijk ook gebeurd... De Prowler is een moderne hot rod die soepel schakelt, relaxed rijd en die makkelijker en gecontroleerder door bochten gaat. De sensatie van het rijden van deze auto ligt een stuk hoger dan soortgelijke hot rods. Ik kan dan ook niet anders concluderen dat je deze Prowler gebruikt als auto om mee op te vallen. De extreme looks zorgen voor veel bekijks als je hiermee over de boulevard van Cannes of South Beach rijdt. De een zal hem schitterend vinden, de ander ronduit lelijk. Eigenlijk hoef je er niet eens mee te rijden om er van te kunnen genieten.

Reageer!

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag