Alwéér een facelift van de Maserati GranTurismo

  • Max
  • 28-06-2017 08:55
  • 1244
  • 5

Alwéér een facelift van de Maserati GranTurismo

Maserati timmert de laatste tijd vrij stevig aan de weg. We hebben kennis mogen maken met een SUV (de Levante), het merk heeft dieselmotoren in de aanbieding en ook de bekende Quattroporte en de Ghibli doen het uitstekend. Alleen de core business van de Drietand wordt een beetje verwaarloosd. Vandaag werd namelijk de zoveelste facelift van de GranTurismo onthuld op de New York Stock Exchange.

Maserati is van oudsher sportwagenbouwer, maar als je het mij vraagt is het merk haar roots behoorlijk aan het verwaarlozen. De Levante en de dieselmotoren zijn geen toevoegingen waar ik boos op kan zijn. Ze zijn namelijk essentieel voor de levensvatbaarheid van het merk, net zoals de Cayenne die rol bij Porsche vervult.

Nee, waar ik kwaad op ben is het feit dat het merk al in tien jaar geen nieuwe sportwagen meer heeft geïntroduceerd. Waar zijn die Italianen in godsnaam mee bezig? De huidige GranTurismo dateert alweer uit 2007 en er lijkt maar geen eind aan de levensduur van dit model te komen. De concurrentie (Porsche, Aston Martin, Bentley en in eigen huis Ferrari) loopt ondertussen mijlenver voor op Maserati. In verhouding tot de modellen van die merken voelt de GranTurismo een beetje aan als de auto van Fred Flintstone: prehistorisch, achterhaald en daarmee totaal niet meer van deze tijd. Get your sh*t together, Maserati!

Goed, voor de volledigheid zal ik mijn mening opzij zetten en doe ik een poging deze facelift zo objectief mogelijk te behandelen. We zien op de afbeeldingen in ieder geval een nieuwe voorbumper en ook de grille heeft een ander ontwerp gekregen. Dit zorgt voor een betere airflow, waardoor de Cw-waarde daalt van 0,33 naar 0,32. Joepie. In het interieur vinden we nu een 8,4-inch touchscreen met hoge resolutie, misschien wel de meest prominente verandering van deze hele facelift! De nieuwe Maserati GranTurismo heeft verder nog steeds de Ferrari-V8 met 460 pk en 520 nm koppel onder de kap liggen. Hoewel deze motor geweldig klinkt begint ook hier de leeftijd zich duidelijk te manifesteren. Het vermogen is simpelweg ondermaats als je kijkt naar een directe concurrent als de Bentley Continental GT V8 (500 pk, 660 nm koppel).

De gefacelifte GranTurismo komt op de markt in twee versies: de GranTurismo Sport en de GranTurismo MC (Maserati Corse). De eerste variant zal wat meer gericht zijn op comfort, terwijl de tweede een wat sportievere inborst heeft. De GranTurismo Sport accelereert naar de 100 in 4,8 seconden en heeft een topsnelheid van 299 km/h. De MC snoept een honderdste van een seconde van de acceleratietijd af en topt 2 km/h hoger dan de Sport. Ook deze cijfers zijn niet revolutionair. Sterker nog, ze zijn nauwelijks evolutionair te noemen. Een verbetering ten opzichte van het huidige model is nauwelijks zichtbaar en je zult dan ook voor dood achtergelaten worden bij het stoplicht door de eerder genoemde concurrentie.

Het bovenstaande is misschien een vernietigend oordeel van mij, maar ik vind het vooral doodzonde dat Maserati niet meer uit de GranTurismo haalt. Het merk stond voornamelijk bekend om haar sportwagens, nu lijkt Maserati haast de Lexus van het Fiat-concern te zijn geworden. Ik heb overigens niet uit protest zo weinig afbeeldingen bij dit artikel gevoegd; Maserati heeft simpelweg niet de moeite genomen om meer beeldmateriaal bij haar persbericht te voegen. Wát een afgang. Het is maar goed dat de ‘nieuwe’ GranTurismo is onthuld op de New York Stock Exchange. De beleggers kunnen meteen al hun aandelen FCA (Fiat Chrysler Automobiles) in de ramsj doen.

Maserati GranTurismo, een eindeloze facelift-cyclus?

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag