Alpina doet zich voor als instap-BMW

  • Joep
  • 17-12-2023 11:00
  • 842
  • 1

Alpina doet zich voor als instap-BMW

Veel mensen showen vaak hun exclusieve auto. Deze Zweed denkt daar duidelijk anders over en verving wat logo's om minder op te vallen.

De thumbnail van dit artikel is ook de thumbnail van de spot zelf. En als je groot het logo 520i ziet dan denk je meteen dat deze auto niet op de site thuishoort. Maar niets is minder waar. De 520i is de instapper van de vorige generatie BMW 5-Serie als je een benzine wilde hebben. De diesels begonnen bij de 520d. De plug-in hybrides begonnen bij de 520e (na de facelift pas). Daarna kreeg je de 530i, 530d en 530e. De benzine en plug-in hybride hadden een viercilinder, de diesel had een zescilinder. Daarboven had je de 540i, 540d en 545e (na de facelift) met allemaal een zescilinder. Daarboven stonden de M Performance modellen met de M550i (V8) en M550d (zescilinder quadturbo). De M550d verdween bij de facelift. De hier spotwaardige modellen waren de M5 en M5 Competition met als gelimiteerde klap op de vuurpijl de M5 CS: op moment van lancering de krachtigste BMW M ooit.

Als je dit zo leest dan snap je dat de 520i een doodgewone versie was. De 520i Touring was een nette gezinswagen met aan boord een twee liter turboviercilinder die 184 pk levert. Hij werd geleverd tussen 2017 en 2020. Na de facelift was deze versie er ook nog en hij is nog in productie tot de nieuwe BMW 5-Serie Touring in 2024 gelanceerd wordt.

Een BMW 520i is normaal in het straatbeeld. Een mooie auto, maar niemand zal er naar omkijken. De logo's leiden je als spotter flink om de tuin in dit geval. Maar als je goed oplet zie je dat dit toch echt een Alpina is. Dat zie je aan de uitlaten, remklauwen, velgen, voorbumper en de logo's in het interieur op het stuurwiel en de middentunnel. De bekende strepen op de flanken die Alpina's vaak hebben liet deze eigenaar achterwege. Ook de kleurstelling is behoorlijk anoniem te noemen.

Maar deze oplettende spotter heeft dit monster toch maar mooi vastgelegd in Malmö, Zweden. Hij was niet de eerste die dit exemplaar spotte, want hij werd eerder al in Höllviken gespot. Zoals je waarschijnlijk al wel doorhad, staat deze Alpina ver af van de BMW 520i. Onder de motorkap vinden we namelijk een 4,4 liter V8 met twee turbo's die 608 pk levert. 0-100 doet ie in een duizelingwekkende 3,5 seconden. De topsnelheid is nog indrukwekkender met 322 km/h! Dit maakte hem de snelste stationwagon ter wereld op het moment van uitkomen en het is nog steeds heel indrukwekkend. Op de Autobahn houd je met gemak Audi's, BMW's, AMG's, Porsches en wat oudere Ferrari's en Lamborghini's achter je.

Leuk om te zien dat deze snelheidsduivel zich voordoet als anonieme zakenauto, maar twee spotters hadden door dat de vork anders in de steel zat.

Alpina doet zich voor als instap-BMWKlik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Reacties op dit artikel