Alles wat je moet weten over het nieuwe BMW abonnementen systeem

  • Ruud
  • 03-10-2022 11:05
  • 98
  • 0

Alles wat je moet weten over het nieuwe BMW abonnementen systeem

Wie het wil kan tegenwoordig zijn complete maandsalaris besteden aan abonnementen. Het aanbod is enorm: van internet tot streamings diensten en van maaltijdboxen tot onderbroeken en sokken: op nagenoeg alles kun je een abonnement afsluiten.

BMW biedt in een landen en regio’s abonnementen aan voor dingen zoals stoelverwarming en automatisch grootlicht. Misschien klinkt dat wat vreemd, maar volgens BMW’s vertegenwoordiger en het bestuur van BMW “worden mensen dit wel gewoon”.

Hoe werkt het precies?
Elke auto komt standaard met alle opties, maar betaal je alsof je zou betalen voor een auto zonder opties want de opties zitten vergrendeld achter een abonnement. Dus zelf betaal je niet voor de stoelverwarming wanneer je je nieuwe wagen aankoopt maar zit de hardware, in dit voorbeeld het verwarmingselement al in je stoel. En om dan gebruik te maken van deze moet je dus maandelijks een abonnement betalen om deze hardware in je eigen auto te unlocken of om ervan gebruik te kunnen maken.

BMW laat ook weten dat de abonnementen op maandbasis zijn en dus kunnen opgezegd worden wanneer je wilt, dus dan kan jij bijvoorbeeld in de wintermaanden betalen voor zetelverwarming en deze in de zomer stopzetten.

Microtransacties en abonnementen
Het lijkt er op dat deze “technologie” een deel van de toekomst zal zijn, en dat we hier niet om heen zullen kunnen. Over de afgelopen jaren zie je veel meer diensten en entertainmenten diensten dit verdienmodel te intigreen. Dus om te zeggen dat BMW iets “nieuws” probeert is eigenlijk verkeerd. Kijk maar naar plaatsen zoals videogames of casinos. Waar je vaak maandelijks je lidmaatschap moet betalen. Een van deze enige plaatsen waar dit niet het geval is https://betfirst.dhnet.be/nl/. Zij zijn een goksite waar je kan gokken met transparante prijzen en winsten. Geen abonnementen of contracten.


Ophef en kritiek
Voorlopig lijken de meeste klanten niet warm te lopen voor extra’s met een maandelijkse factuur. En toch wil BMW zelfs in ons land als de volgende horde nemen. BMW biedt voortaan immers niet alleen nieuwe functies aan in een abonnementsformule. Het wil je ook maandelijks laten betalen voor wat eigenlijk al gewoon op je auto zit. Twee mooie voorbeelden: zetelverwarming en stuurverwarming.

Die kunnen alleen ‘vrijgeschakeld’ worden wanneer de fysieke componenten (bedrading, verwarmingsmatten in de zetels en het stuur) effectief al in de auto ingewerkt zitten. Precies: je moet elke maand betalen voor wat je eigenlijk al hebt. In het geval van de stuurverwarming gaat het om 10 euro per maand, terwijl verwarmde voorzetels je nog eens 18 euro per maand extra kosten. Ofwel: 336 euro per jaar. Of 1.680 euro op vijf jaar tijd. Voor iets dat je eigenlijk al gekocht hebt.

Er zijn ook wat mensen die het positieve van de situatie (proberen) te zien. Hun argument is: je maakt de basisprijs het goedkoper voor iedereen en meer toegankelijk en dan hebben mensen de vrijheid om de functies te nemen, zonder werken of onderhoud te hoeven doen aan hun wagen.
BMW’s reactie
Je zou denken dat BMW van de publieke opinie geschrokken is en dat ze hun strategie iets bijstellen. Maar niets is minder waar! Sterker nog, BMW denkt dat mensen er aan moeten wennen en de ophef vanzelf zal gaan weg-ebben, aldus Torsten Jülich in gesprek met Bloomberg.

BMW-klanten zijn minder statisch dan ooit en hoeven niet altijd gebruik te maken van de opties. Ze zullen gaan wennen aan de abonnementen en ze gewoon gaan betalen. Dat komt BMW wel goed uit, want ze schatten in dat ze er 5 miljard per jaar mee gaan verdienen. Tja, voor 5 miljard is een beetje online roering geen probleem.

Reacties op dit artikel