Alfa Romeo 33 Stradale is hyperzeldzame supercar

  • Joep
  • 24-04-2024 12:00
  • 928
  • 0

Alfa Romeo 33 Stradale is hyperzeldzame supercar

Vorig jaar tijdens de F1 GP van Italië in Monza werd met veel bombarie de nieuwe Alfa Romeo 33 Stradale gepresenteerd. Het startschot van een nieuw tijdperk bij Alfa Romeo: elektrificatie én supercars

Alle volumemerken moeten naar elektrisch, dus ook Alfa Romeo. Op het moment van onthulling had Alfa Romeo slechts drie modellen, waarvan er een geëlektrificeerd was. Ze hadden de oude Giulia en Stelvio en de nieuwe Tonale. Die Tonale is er ook met plug-in hybride en mild hybride techniek. Supercars hebben we Alfa Romeo al jaren niet echt meer gezien. De Giulia GTA(M) was een gruwelijk apparaat, maar toch gebaseerd op een vierdeurs sedan. De 4C was meer een vederlichte sportwagen dan een supercar. Dus de 8C was de laatste echte supercar. Na jaren van wachten is er dus eindelijk een nieuwe supercar van Alfa Romeo! De nieuwe 33 Stradale is een terugblik op de oude 33 Stradale, waar er maar heel weinig van gebouwd zijn. Dat was in 1969 de laatste auto van de Fuoriserie. Die modelserie komt nu dus terug en focust zich op op maat gemaakte modellen. Oftewel Alfa Romeo is terug in het supercar-segment en we kunnen dus in de toekomst meer dik en exclusief spul verwachten van Alfa!

De nieuwe 33 Stradale markeert de transitie van benzine naar elektrisch bij Alfa Romeo. Er komen slechts 33 exemplaren van en die waren binnen no-time verkocht voor drie miljoen euro per stuk. De gelukkige kopers mogen zelf kiezen welke aandrijflijn ze willen. Ga je ouderwets voor de verbrandingsmotor of denk je aan de toekomst van de mensheid en ga je elektrisch? De meeste kopers gingen voor de benzine-variant dus de elektrische versie zal veel zeldzamer worden. Zal dat betekenen dat die elektrische versie in waarde gaat stijgen? We zullen zien.

Aan boord van de benzineversie vinden we een doorontwikkeling van de bekende V6 uit de Quadrifoglio-modellen. Deze is opgeboord naar drie liter en heeft nog altijd twee turbo's goed voor 620 pk. Flink meer dan in de Giulia GTAM die er 540 heeft. Of je nou benzine tankt of je accu oplaadt met je 33 Stradale, je katapulteert jezelf altijd in minder dan drie seconden naar de honderd. De benzineversie heeft een topsnelheid van, hoe toevallig, 333 km/h. De elektrische versie heeft een 750 pk sterke aandrijflijn en daarmee kun je harder dan 310 km/h. De theoretische actieradius ligt op 450 km. De 33 Stradale is de eerste elektrische auto van Alfa Romeo. Ondertussen is er een tweede: de Junior. Hij werd vorige week met veel bombarie gepresenteerd als Milano in Milaan, maar vanwege de Italiaanse regelgeving werd de naam snel veranderd naar Junior omdat je geen Italiaanse naam op je auto mag hebben als je hem niet in Italië produceert. In tegenstelling tot andere Alfa Romeo's wordt de Junior namelijk niet in Italië gebouwd, omdat ie zijn platform deelt met de Peugeot 2008, Citroën C4, Opel Mokka, DS3, Fiat 600 en Jeep Avenger.

Er komen dus slechts 33 stuks van de 33 Stradale en de eerste werd gespot in Milaan. Uiteraard won dit zeldzame apparaat de spot van de dag. Gezien de uitlaten is dit de benzineversie, nu de nog zeldzamere elektrische variant nog!

Alfa Romeo 33 Stradale is hyperzeldzame supercarKlik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Reacties op dit artikel