40 jaar AMG: van tweemansbedrijf tot wereldwijde onderneming

  • Ruud
  • 11-04-2007 15:00
  • 3178
  • 0

40 jaar AMG: van tweemansbedrijf tot wereldwijde onderneming

Met zo'n 750 medewerkers, een breed modelprogramma met inmiddels 16 verschillende AMG-automobielen en klanten over de hele wereld heeft Mercedes-AMG zich in de afgelopen 40 jaar ontwikkeld van een autosport- en tuningbedrijf tot leverancier van exclusieve automobielen met topprestaties.


In 1967 richtten Hans Werner Aufrecht en zijn zakelijk partner Erhard Melcher het bedrijf op. De beide achternamen van de heren leidden tot de eerste twee letters van de bedrijfsnaam, de G in AMG staat voor Grossaspach, de geboorteplaats van Aufrecht. Oorspronkelijk was de onderneming gespecialiseerd in het prepareren van raceauto's.


Het eerste racesucces volgde in 1971, toen Hans Heyer en Clemens Schickentanz met een door AMG geprepareerde Mercedes-Benz 300 SEL 6.8 hun klasse wonnen in de 24-uursrace van Spa-Francorchamps. In het algemeen klassement eindigde het duo als tweede. Daarna volgden tal van topresultaten, waaronder in totaal acht kampioenstitels in de DTM door Bernd Schneider, Gary Paffett en Klaus Ludwig. In 1997 en 1998 won AMG de titel in het FIA GT-kampioenschap met de Mercedes-Benz CLK-GTR.



Ook bij de productieauto's nam de vraag naar AMG-modellen toe. In 1990 sloot AMG een officiële samenwerkingsovereenkomst met Daimler-Benz, waardoor AMG auto's overal via de Mercedes-Benz dealerorganisaties verkocht konden worden. Tussen 1 januari 1999 en 1 januari 2005 volgde de geleidelijke overname van alle aandelen in AMG door DaimlerChrysler AG. De autosportactiviteiten werden ondergebracht in de nieuwe onderneming HWA. In 2006 werd de AMG PERFORMANCE STUDIO opgericht, waar bijzondere auto's in de Signature Series, Black Series en Editions worden ontwikkeld.

Reageer!

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag