2009 was rampjaar voor Britse merken in Nederland

2009 was rampjaar voor Britse merken in Nederland

We wisten dat 2009 geen goed jaar was voor de economie en daarmee gelijk de hele wereld. Veel mensen gingen gebukt onder de crisis en dat was ook te zien aan de verkopen van dure bolides. We wisten dat we in Nederland een aardige daling hadden qua verkopen van duurdere auto's, maar dat het zo erg uitpakte en vooral bij de Britse merken hadden we totaal niet verwacht!

In een bericht op Quotenet.nl worden er enkele cijfers gegeven die onze mond werkelijk doen open vallen. Wat te denken van maar één Rolls-Royce op Nederlands kenteken in heel 2009! Dat zijn er drie minder dan in het jaar ervoor. Ook van de Bentley's zijn er vorig jaar maar twaalf exemplaren verkocht, bizar weinig. Al is dat natuurlijk wel te verklaren door het feit dat Bentley het afgelopen jaar niet echt met een nieuw model kwam en Bentley eigenaren meestal wel wat langer met hun auto doen. Voor een merk als Aston Martin is een daling in de verkopen van 70% echter wel een gigantische domper. Waren het er in 2008 nog een stuk of 90, in 2009 waren het er maar 20! De verkoop van Jaguar daalde ook met 62% al verkochten die nog wel 295 auto's, een stuk beter dan de Britse lotgenoten.

Overige Europese merken merkten ook veel van de economische malaise, al was het iets minder erg dan bij hun Britse concullega's. Wat te denken van maar twee Lamborghini's op Nederlands kenteken in 2009, een daling van 67%, en bij Maserati een daling van 52% want daarvan kwamen er maar 42 op de weg met een gele kentekenplaat. Bij Kroymans werden er maar drie Ferrari's minder dan het jaar ervoor verkocht en Porsche verkocht in 2009 een totaal van 458 bolides, een daling van 20% maar ook zeker niet gek! Het Nederlandse Spyker verkocht in 2009 één exemplaar meer aan een Nederlander, in 2009 werden er dus twee Spykers op Nederlands kenteken gezet. Het blijkt dus dat de economie vorig jaar een grote invloed op de verkopen en we verwachten dit jaar dan ook een aardige stijging in de verkopen. De economie begint weer op te bloeien en de consument, en dus ook de rijkere mensen onder ons, krijgen meer vertrouwen in het financiële gestel dus zullen ze wellicht eerder een mooi exoot of limousine kopen. Met de lancering van veel nieuwe modellen in 2010 zal dit dan ook een mooi jaar gaan worden!

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag