2008: Wat gaat het jaar ons brengen?

  • Emil
  • 01-01-2008 12:34
  • 3043
  • 15
  • Bron:

2008: Wat gaat het jaar ons brengen?

We hebben weer 366 dagen voor de boeg staan. In 2008 worden er op de automarkt ook weer een aantal nieuwe modellen geïntroduceerd, die wat ons betreft interessant genoeg zijn om te vermelden. Voor jullie hebben we een overzicht opgesteld van de modellen die per maand geïntroduceerd zullen worden.

Januari

Direct aan het begin van deze maand zal de nieuwste Cayenne bij de dealer staan. Het gaat hier om de GTS, die werd dit jaar nog geïntroduceerd op de IAA in Frankfurt. Deze SUV heeft niet zoveel vermogen als de Turbo, 405pk in totaal. Nog altijd genoeg om rap vooruit te komen. Het is vooral de wegligging waar de Cayenne zijn naam mee gaat maken.

Februari

De tweede maand van het jaar zullen twee Duitse grootmachten hun trossen losgooien. De M3 sedan zal volgens Autoweek het eerste weekend leverbaar zijn. Mercedes zal een ruime twee weken later met de C63 AMG aan komen zetten. Volgens de eerste testen blijkt een C 63 AMG een grote entertainer te zijn en de BMW meer een rijdersauto. Beide hebben meer dan 400pk en snellen in onder de vijf seconden naar de 100km/u!
Subaru zal deze maand ook een antwoord geven op de later te verwachten Evo. De Impreza R is met 230pk niet echt het monster zoals het vroeger was. De STI zal waarschijnlijk wél een pk-monster worden zoals we de Impreza’s van kennen. Het meest opvallende is het volledig nieuwe uiterlijk van de auto, de sedan is namelijk een hatchback geworden!



Maart

Als we de Autoweek mogen geloven wordt maart echt een topmaand voor ons autospotters. Zo zal Lamborghini een gefacelifte Gallardo tonen. Wat ze precies gaan brengen weten we nog niet, te weinig vermogen heeft de Gallardo in ieder geval niet!
Een andere sportwagenfabrikant, Porsche, zal in maart zijn RS Spyder introduceren. Een gelimiteerde, 1960 exemplaren, Porsche Boxster die je terug moeten laten denken aan de legendarische 550 Spyder. Het zijn vooral de details die de auto doen onderscheiden van een normale Boxster, een echt hebbeding dus. Deze Boxster kost je net wat meer dan € 90.000, fors duurder dan een normale dus.
De Engelse fabrikant Aston Martin zal in maart maarliefst drie(!) nieuwe Aston’s lanceren. Het is vooral de DBS waar iedereen in Nederland met smart op wacht, hij is inmiddels wel al gespot, maar de eerste op gele platen laat nog even op zich wachten. Het kleintje, de V8 Vantage komt met de hardcore versie, de N400. Tot slot zal de DB9 een Le Mans edition krijgen.
Aan het begin van deze maand mogen we ook nog de Estate versie van de C63 AMG verwachten.
Tot slot komt ook Lexus met een gepeperde sedan, de IS-F. Deze mag met een 400pk V8 gaan concurreren met M3, RS4 en eerder genoemde C63 AMG.



April

In april doen de autofabrikanten van de dure merken het wat rustiger aan. Het enige wat voor ons spotters lekker boeiend is, is natuurlijk de facelift van de SLK én SL. De SL krijgt een nieuwe V8 in het vooronder en de SLK blijft lekker bij het oude raspaardje, de V8 met een cilinderinhoud van bijna 5,5 liter.

Mei

De maand mei is wederom een Duits maandje. Van de M3 zal de laatste variant dan geïntroduceerd worden, de M3 cabriolet. Dan is het gehele M3-gamma compleet bij de heren uit Beieren. Het vermogen van 420pk is voor een cabriolet uitzonderlijk veel. De SLK55 AMG doet het met ‘maar’ 360pk. Een andere Duitse fabrikant, Audi, zal dan eindelijk de lang verwachte RS6 bij de dealers droppen. Dankzij een V10, voorzien van turbo’s, bereikt de RS6 een vermogen van 580pk! Ongehoord in de klasse waarin ook de M5 en E63 AMG zich bevinden.



Juni

De grote concurrent van Subaru, Mitsubishi, zal het nieuwste rallykanon dan eindelijk loslaten op Nederlandse bodem. Dat er eerder geïmporteerde Lancer’s zullen rondrijden is een kans. Het uiterlijk van de Evo is voor het eerst sinds jaren eindelijk grondig aangepast. Het principe is echter nog steeds hetzelfde gebleven. Een brave gezinsauto is namelijk omgetoverd tot een enorm rallykanon!



Juli

Het begin van de zomervakanties, de tijd dat we weer overspoelt gaan worden met nieuwe spots waarschijnlijk. Audi zal in deze periode zijn S variant van de TT aan de consument voorstellen. De TT-S krijgt, net als de andere sportieve modellen van Audi, LED daytime running lights. Het hart is 2 liter TSFI turbo-motor uit de S3. In de TT-S levert hij nog eens 5pk extra, 270 paarden dus in totaal. Geen misselijk makende prestaties, maar voldoende om je een weekend goed te vermaken! Daarna is het alleen nog wachten op de TT-RS.


Augustus

Een verrassing wacht ons in augustus. De eerst schetsen van de VW Scirocco waren wat ons betreft best aardig. Dus wat we met dit modelletje moeten weten we nog niet. De oude auto is vooral veel te vinden bij de liefhebbers van foute tuning. Of de nieuwe Scirocco een zelfde soort leven tegemoet zal gaan merken we over 5 jaar wel!



September

In de maand dat het zomerseizoen aan zijn einde zal komen, kunnen wij sowieso drie aantrekkelijke auto’s verwachten. De eerste is een diesel, namelijk de massieve Q7 met een V12 TDI motor! Of deze een plekje gaat vinden op Autogespot zien we tegen die tijd wel, het uiterlijk is in ieder geval erg gaaf.
Ander nieuws uit Duitsland komt van Porsche. Deze zal een kleine facelift laten zien van het bekendste model, de 911. Het zullen maar minieme verschillen zijn die de auto echter weer net wat beter zullen maken dan de huidige variant.
De Brits/Duitse aristocraten komen eind september met hun derde model bij Rolls Royce. De coupé variant van de Phantom zal dan de parkeerplaatsen vullen. Zowel de Drophead Coupé als de Phantom zijn al een verkoopsucces. Wij verwachten dat het derde model zijn kopers ook wel zal vinden. De derde auto misschien, voor naast de overige twee auto’s. Zie je het al voor je, de Phantom voor doordeweeks, een regenachtig weekend de Phantom Coupé en voor de Cote’d Azur nemen we de Drophead Coupé, heerlijk!
Tot slot komt Cadillac in september met de CTS-V, een concurrent voor de M5, RS6 en E63 AMG. De vorige CTS-V was geen groot succes en wordt daarom nauwelijks gespot. Met de nieuwe gaat het hopelijk beter, want de vooruitzichten zijn zeer goed te noemen. Onder de kap zal vermoedelijk de 7 liter V8 van de Corvette Z06 komen te liggen. Deze zal wellicht nog iets getuned worden, zodat het vermogen ergens tussen de 500 en 550pk uit zal komen.



Oktober

De herfstmaand oktober brengt ons wederom drie kanonnen. De opmerkelijke KTM X-Bow zal dan op de markt komen. Weer een soort motorfiets met vier wielen en een extreem laag gewicht. Ander geweld zal uit Italië komen. Van de LP640 zal net als bij de Gallardo een superlichte variant komen. Bij de Diablo zagen we het ook al, een SV namelijk. Pure terror als je al ziet dat de LP640 met 640pk extreem snel is! Het zal vooral een nóg betere wegligging zijn waarmee deze auto zich zal onderscheiden van de normale LP640. Verder zal het nodige carbon zijn plek weten te vinden ter vervanging van zwaardere en onnodige onderdelen.
Tot slot zal Corvette ook een bom in Europa droppen, de ZR1. Deze über-Corvette zal een 6.2 liter V8 krijgen met supercharger. Het vermogen komt daarmee tussen de 620 en 650pk. Een serieus kanon dus. De Z06 is al verschrikkelijk snel, maar deze ZR1 doet er dus nog een schepje bovenop. In de zomer zal de ZR1 al in Amerika bij de dealers staan, in het najaar hij in Nederland arriveren.



November

De grote boosdoener uit Japan zal dan zijn langverwachte entree maken in Europa. De Nissan GT-R zal veel exoten verpulveren als het op prestaties aan komt. De auto heeft 480pk en een overdosis koppel. Voor ongeveer € 120.000 krijg je een auto, die in 3,5 sec naar de 100 knalt en uiteindelijk 309 km/h haalt! 911 Turbo territorium dus, maar dan voor € 80.000 minder. Het koopje van de eeuw zouden wij zeggen, al rij je dan natuurlijk wel in een Nissan en niet in een Porsche.
Uit Engeland zal weer een nieuwe Lotus komen, als we de bronnen tenminste mogen geloven. Een 2+2 Lotus zal dan eindelijk te koop zijn. Het is nog steeds onduidelijk wat we precies van deze auto kunnen verwachten. Een kleine motor en een lichtwicht design is typisch Lotus, maar met een 2+2 bestaat de kans dat ze het over een andere boeg gooien.



December

In de laatste maand 2008 zijn er nog twee verrassingen. De V10 variant van de succesvolle R8 zal onthuld worden. Een auto die eigenlijk een soort concurrent van de Gallardo zou worden, concurrentie binnen hetzelfde concern dus! We wachten met smart op nadere details over de prestaties. De uiterlijke verschillen met de normale R8 zullen echter klein zijn.
Een ander kanon wat Audi zal presenteren is de Audi S4. De op dit moment leverbare S4 levert 344pk, ruim voldoende eigenlijk. Of er een V10 of V8 komt weten we niet. De pk-oorlog in Duitsland is nog niet ten einde, dus een V10 zou zomaar kunnen!

Reacties op dit artikel