2007: Topspots uit de provincie Flevoland & Noord-Holland

2007: Topspots uit de provincie Flevoland & Noord-Holland

Over topspots valt erg veel te schrijven en dus is het een goed genre om wat variatie in te zoeken. Zo is de ene topspot de andere niet en vinden vele mensen het interessant om een beeld te hebben bij de spot, bijvoorbeeld door ze op provincie te sorteren. En zo kwamen we tot een nieuwe vorm van het presenteren van de topspots. In deze aflevering behandelen we de provincies Flevoland en Noord-Holland, twee provincies die veel van elkaar verschillen als het om spotten gaat. In de ene provincie zijn nog niet eens vijf echte topspots te vinden, als het gaat om alles uit Noord-Holland kan er voornamelijk enthousiast gestreept worden omdat het zo veel is…

Noord-Holland




Topspots vinden in Noord-Holland was geen erg lastige opgave, want met spotplaatsen als Amsterdam, Bergen, Laren, en andere plaatsen in de omgeving van het Gooi waren we meer gebaat bij een strenge selectieprocedure. Er waren gewoon te veel topspots, en er zijn er maar vijf goed genoeg voor een vermelding. We beginnen in de kop van Noord-Holland, waar één van de meest luxueuze, extreme, en kostbare cabriolets ter wereld werd gespot. De auto werd op nog drie andere locaties gespot, zelfs nog in Cannes! Het is één van de eerste vijf Phantom Drophead coupé’s, die exemplaren zijn namelijk als een soort ‘introductiestunt’ verkocht rond juli. Deze zijn allemaal uitgerust met het teakhouten afdekpaneel voor de softtop, en de uit gefreesd aluminium opgetrokken motorkap, twee peperdure opties waar beide erg veel tijd in zit. Dit exemplaar werd verkocht aan iemand die al met meerdere auto’s op zowel AG als KG te vinden is.





De volgende topspot vinden we in de hoofdstad van Noord-Holland, namelijk Haarlem. In Haarlem zie je zeker wel eens leuke auto's rijden, dit komt natuurlijk omdat het rijke Bloemendaal en Aerdenhout naast de stad liggen en natuurlijk ook de badplaats Zandvoort die vooral in de zomer veel leuke auto's aantrekt die daar de boulevard op en af rijden. Nu werd de bekende F1 coureur Christian Albers gespot in een Carerra GT. Een van de drie die op Nederlands kenteken staan. De Carrera GT blijft natuurlijk gewoon een topspot. Zeker in Nederland waar we niet zo ruim bedeeld zijn met deze uber Porsche.




In Laren zelf is zoals gezegd al bijzonder veel bijzonders gespot, in het afgelopen jaar zelfs drie EB110’s waarvan twee als Supersport! Waarom die dan niet in deze lijst? Het model wordt al in andere afleveringen besproken en bovendien is een auto als de T350C nog net iets meer een rariteit, onbekender, en in Nederland zeldzamer dan een Tuscan, Cerbera of Sagaris. Inmiddels staat de afgebeelde auto op een regulier Nederlands kenteken, maar daarmee is het wel de eerste voor zover wij weten. Aan de lijnen is de verwantschap met de Sagaris te zien, het is namelijk de ‘basis’ voor die auto, maar minder extreem. Overigens zegt dat nog vrij weinig want de meeste Lamborghini’s zijn ook al minder extreem. Voorin de auto ligt het bekende Speed Six blok, een zescilinder die als één van de weinige in lijn staat. We kennen het blok al uit auto’s als de Cerbera Speed Six en de Tamora, en natuurlijk ook de Sagaris.





Een primeurtje vinden we op nummer twee. Het gaat hier om een primeur in het Nederlandse kentekenarchief, een DB7 Zagato! Na vele jaren bij Auto Blaricum is de auto eindelijk verkocht en voorzien van een Nederlands kenteken, waar eerst een Franse plaat zat. Voor zover bekend zijn er geen andere DB7 Zagato’s met Nederlandse platen, maar zoals uit het shooting brake artikel van een paar weken terug bleek, is alles nog mogelijk. De DB7 Zagato is een op de DB7 Vantage Volante gebaseerd model, ingekort, voorzien van 15 pk extra, en met een koets die ontworpen is bij designbureau ‘Zagato’, en zodoende veel kritiek heeft gekregen op de lijnen. Ondanks dat is het een erg aantrekkelijke auto, net even anders dan de standaard DB7 Vantage, en gebouwd in gelimiteerde oplage. Later is de auto ook gespot in Noordwijk, een echte aanrader voor de zomerse zondagmiddag.




We sluiten af met de tweede Duitser die deze lijst haalde, een RUF RT12. Volgens velen een eigen merknaam, maar ik zou niet durven zeggen dat de vormgeving en de techniek vanuit het niets door RUF is ontwikkeld. Wel worden auto’s helemaal uit elkaar gehaald en worden veel onderdelen vervangen door producten van RUF zelf. De RT12 zelf is niet een uitvoering op zich, er zijn vele variaties mogelijk. Het begint bij een versie met 530 pk, opgewekt door een 3,6 liter zescilinder boxermotor met twinturbo uit de 996 Turbo. Een opgeboord blok, met een inhoud van 3,8 liter, is ook beschikbaar voor veeleisende klanten. Om goed om te kunnen gaan met al dat geweld is de auto uitgerust met PCCB keramische remschijven en is de koets voorzien van extra aërodynamica. Vanaf ongeveer twee ton is een ‘echte RUF’ te krijgen, tot ruim tweeëneenhalve ton voor een versie met 650 pk en veel interessante RUF-technologie. Ongeveer even duur als de 997 Turbo? Nee! Wij hebben de BPM nog. Jeej…

Flevoland




Flevoland is wat spaarzamer met spots, er zijn ook niet echt plaatsen die de moeite waard zijn er lang te gaan spotten. We konden een paar spots vinden, zoals deze 599 GTB Fiorano, te Biddinghuizen. Als opvolger van de 575 M Maranello is deze auto net iets racier, sneller, en daarmee ook begerenswaardiger voor de spotter. Zo blijft de 599 een LP640 op een circuit voor, terwijl een 550 Maranello wat moeite zal hebben een Diablo bij te houden. Opgeteld bij de onverwachte locatie waar de auto is gespot (hoewel dergelijke auto’s wel vaak moeten tanken), is dit zeker een erg goede spot te noemen voor Flevoland!




In Lelystad werd deze 997 GT3 RS gespot, iets heel extreems op een locatie waar het doorgaans vrij rustig is wat betreft spots. De leukere spots dus. We kunnen lang discussiëren over of het wel of niet spannender is om één-en-hetzelfde model te spotten in dan wel een matige spotstad, dan wel in een superrijke stad, maar een feit blijft dat het wel heel erg bijzonder is voor Flevoland-begrippen. De 997 GT3 zien we al regelmatig rijden, de 997 GT3 RS blijft een zeldzaam model, waarvan we de in totaal hooguit duizend exemplaren waarschijnlijk zelden op de straat tegen zullen komen. Zeshonderd is zelfs nog waarschijnlijker. De auto is niet heel veel anders dan de GT3, maar natuurlijk wel iets. Het vermogen is bijvoorbeeld hetzelfde, dus is de motor dan ook precies hetzelfde? Nee, want er zit een lichter vliegwiel aan waardoor er als het ware ‘hitsiger’ op het gas wordt gereageerd en de motor sneller in de toeren kan klimmen. Wel wat lastiger voor stadsgebruik. De 997 GT3 RS is in details anders dan de 997 GT3 en gedraagt zich dus anders tijdens het rijden, maar verschillen zijn niet heel groot.




Een echte topspot ditmaal in de hometown van Spyker. Of het nou echt een topspot is, is discutabel, want het commentaar dat geleverd wordt is dat de auto gewoon net bij de fabriek vandaan komt. Sowieso zijn heel veel gespotte Spykers promomodellen en eigendom van de fabriek, een particulier in een Spyker zien we maar heel zelden. Wel een geel kenteken, en dat vinden we leuk. Meestal zijn het tijdelijke kentekens of Engelse platen, het laatste in verband met de soepelere keuringen bij de overzeese westerburen. Maar gaat het hier om een C8 Double 12S of om een C8 Laviolette LWB? Ik vind het maar lastig te achterhalen, maar het is vast makkelijk te zien aan een aantal details. In ieder geval zijn het beide heel erg zeldzame modellen die voornamelijk in Nederland te spotten zijn als niet-particuliere exemplaren. Nee, in Monaco, Londen of Parijs zie je ze echt niet vaker. Dit is nou echt zo’n rariteit die je op specifieke locaties zal tegen komen, niet door zo vaak mogelijk naar de beste spotplaatsen te gaan zoals voor bijvoorbeeld een Veyron.




Dan de vierde spot uit deze serie. De ene persoon vindt de Maybach helemaal geweldig waar de ander weinig sensatie kan halen uit de niet echt opvallende, noch erg bijzondere lijnen van deze supersedan van DaimlerChrysler. Ik zal er verder mijn mond maar over houden. Feit is dat de auto wordt aangedreven door 550 pk en zeer luxe ingericht is, maar van de concurrent van het BMW-concern valt niet te winnen; de Phantom is nog steeds mateloos populair bij de elite en is inmiddels zelfs al veel vaker verkocht dan de Silver Seraph. De Maybach-familie is in de loop van de tijd gegroeid tot vijf serieproducten met lengtes van 5,73 meter en 6,17 meter, al dan niet open, en 550 pk, dan wel 612 van de ‘65 AMG’-reeks.



We zijn aangekomen bij de laatste spot van deze lijst. Deze Gallardo Spyder werd gespot in Lelystad bij het koopjesparadijs Bataviastad. Kennelijk viel de Lamborghini toch iets te duur uit en gaan de eigenaren toch op koopjesjacht. Alhoewel, koopjesjacht? Echt veel bagage kan je niet meenemen in deze Balloon White Gallardo Spyder. De Gallardo Spyder is een erg populaire auto onder spotters want iedereen vind het natuurlijk super om deze Italiaanse schone op de gevoelige plaat te leggen.

Reacties op dit artikel