10 jaar geleden werd de Koenigsegg One:1 aangekondigd door het inmiddels razend populaire Zweedse hypercarmerk. 7 stuks, waaronder 1 prototype, werden uiteindelijk gebouwd. Nu, 10 jaar later, nemen we een kijkje in de Autogespot archieven en behandelen we de geschiedenis van de eerste 'Megacar'.
De naam Megacar kreeg de One:1 in 2014 door de destijds unieke eigenschap van het beschikken over 1 megawatt aan vermogen. Omgerekend naar pk's komt dit uit op een vermogen van 1360 pk dat door de 5,0-liter V8 geleverd wordt. De naam 'One:1' komt door de ratio van vermogen ten opzichte van gewicht, die 1:1 is door het gewicht van 1360 kg.
Op 4 maart 2014 zagen we de One:1 voor het eerst op de motorshow in Genève. Meestal duurt het niet lang voordat testauto's op de site verschijnen, en ook hier was dat het geval. Het testexemplaar werd op 16 juni 2014 vastgelegd in Växjö, een stad op 2 uur rijden van de fabriek in Ängelholm. Dit was overigens alles behalve de laatste keer dat dit exemplaar op de site verscheen, want het is op dit moment de meest gespotte One:1 met 67(!) spots.
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Later datzelfde jaar, op 23 oktober 2014, zien we de eerste van de 6 aan klanten geleverde One:1's verschijnen in Düsseldorf. Volgens een Chinese reactie behoort deze tot een collectie van een Chinese eigenaar, die op dat moment een tour door Duitsland maakt. De tour 'Dragon Path Rally' blijkt inderdaad een echt ding te zijn wanneer we de auto met rallybestickering tegenkomen in Monaco, vergezeld door een grote groep hypercars. Toch is deze rally niet de rede geweest voor de bekendheid van dit exemplaar. De Koenigsegg werd op 18 juli 2016 gebruikt op de Nürburgring als voorbereiding op een recordpoging in de toekomst, maar crashte tijdens 1 van zijn rondes.
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Op 17 juli 2015 zien we de derde One:1 voor het eerst verschijnen. Dit opvallende mat blauwe exemplaar werd in Monaco vastgelegd, waarna hij vandaag op de dag maar liefst op 31 andere momenten vastgelegd is in Monaco en het Verenigd Koninkrijk. Dit maakt deze One:1 de meest gespotte op de testauto na.
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Een maand later, op 29 augustus 2015, was het weer raak. Het vierde exemplaar werd vastgelegd in de Zwitserse stad Genève en viel voornamelijk op door de wielen. Waar een One:1 normaal geleverd werd met lichte koolstofvezel wielen, werd dit exemplaar voorzien van wielen die we nog kenden van de Koenigsegg CCR. Daarnaast was misschien nog wel opvallender dat de auto op kentekens uit Equatoriaal-Guinea stond; een arm land in centraal Afrika waar je alles behalve een Koenigsegg verwacht aan te treffen.
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Op dit moment leken de One:1's bijna binnen te stromen, want weer geen maand later konden we nummer 5 voor het eerst aanschouwen in Londen. De uitvoering in volledig donkerblauw koolstofvezel maakte dit de favoriet voor veel mensen. Helaas waren de spots in Londen tot vandaag de dag de enige spots van deze auto.
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
8 jaar later, op 23 april 2023, kunnen we eindelijk weer een niet eerder gespotte spec aanschouwen. De volledig in KNC (Koenigsegg Naked Carbon) uitgevoerde One:1 staat dan in Marbella in Spanje. Dit is echter niet het zesde exemplaar dat gespot wordt, maar is de Koenigsegg One:1 die na de crash op de Nürburgring herbouwd is. Hierdoor bleef de zoektocht naar de overgebleven 2 exemplaren voortgezet worden.
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Het zesde exemplaar zien we dan eindelijk op 16 juli 2023 verschijnen in Monaco. De donkere koolstofvezel panelen staan in groot contrast met de lichtroze details. Dit exemplaar is hierna op meerdere platformen verschenen, maar wij zagen deze helaas niet vaker verschijnen.
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Dan blijft enkel het zevende en laatste exemplaar over. De overgebleven One:1 betreft een wit exemplaar dat zich in de Verenigde Staten bevindt. Hopelijk verschijnt deze in de toekomst nog op de site, zodat alle One:1's gearchiveerd staan.