Waarom afplakken?

  • Sander
  • 27-07-2007 13:05
  • 4625
  • 1

Waarom afplakken?

Het is een mooie zondag in juni. Het is erg druk op de Nordschleiffe. Menig GT3-tje, M3-tje en Skyline rijd voorbij. Plots komt er een gevlekt donkerrood ding aan. Het is de Alfa Romeo 8C. Tientallen ogen gaan zijn kant op. Van vele kanten wordt de auto op de geheugenkaart gezet. Ik dacht dat het zwarte tape erop zat om niet "herkend" te worden? Niets is minder waar, de auto valt juist op door de opvallende bestickering. Opzet?

Toen ik deze Alfa het terrein op zag rijden dacht ik dat de merken hun nieuwe modellen graag geheim wilden houden. Anders zou de autopers niet zo happig zijn op al die "spy-foto's". De fabrikanten proberen hun nieuwe modellen geheim te houden door middel van zwart tape of opzetstukjes. Toch lukt het de autobladen en websites steeds weer om er achter te komen wat voor type het is. Dit komt vooral door te gokken welke modellen aangekondigd zijn of door te kijken waar een gecamoufleerd model het meeste op lijkt. Zo zijn er ooit spyshots gemaakt van een Maserati Spyder met een übergroot opzetstuk aan de achterkant. Al snel was duidelijk dat het om de nieuwe Spider moest gaan daar de Gran Turismo al bekend was.




Op werkdagen zie je veel meer afgeplakte auto's in de buurt van de Nürburgring. Dit omdat er dan minder publiek langs de baan staat. Maar vanaf vrijdagmiddag 15.00 uur zie je niets aan protoypes of facelifts meer rijden.
Deze stilte houd aan tot maandagochtend. Wil je dus spyshots maken, dan kan je het beste op een doordeweekse dag gaan. In het weekend werken de meeste mensen immers ook niet.

Het kan dus een mooie marketingtruc zijn van Alfa, door op zondagmiddag de Nordschleiffe op te gaan. Er staat genoeg publiek langs de baan en opvallen doe je zeker met al dat tape en een grote banner achterop de auto met "Testfahrten". Je wekt grote nieuwsgierigheid en je bent er zeker van dat de foto's de hele wereld over gaan. Dus gratis publiciteit. Aangezien er maar 500 stuks geproduceerd gaan worden en door de vele publiciteit die de wagen zo krijgt, kan Alfa er vanuit gaan dat ze binnen no-time uitverkocht zijn. Als dat al niet het geval was natuurlijk. De 8C Competizione is een auto die lekker opvalt. Alfa Romeo heeft eindelijk weer een auto waarvan je zegt: "Jeetje wat een gave sportauto!" De 8C Competizione maakt ook onderdeel uit van het Pirelli testteam, een team die de banden op exclusieve auto's test. Zo is maanden geleden het testteam eens in de Arabische Emiraten gespot met de 8C, 599GTB en Aston Martin DBS (dit keer wél met witte achterlichten).




Ondertussen doen wij natuurlijk hard mee aan deze soort van "marketing". Het is leuk om de nieuwste modellen zo spoedig mogelijk online te zetten en dan de reacties van mensen te krijgen. De één snapt niet wat een testmodel is en begint gelijk te roepen dat de wagen lelijk is, terwijl er nog geen eens lijnen van het uiteindelijke model te zien zijn. De ander ziet de eventuele lijnen voor zich en kan er zo een impressie van maken.

Ik denk dat het afplakken meer een kwestie van marketing is. Zeker omdat een afgeplakte auto meer nieuwswaarde heeft. Er wordt flink gespeculeerd over het merk en het model wat goed is voor de eventuele verkoop. En natuurlijk is de mens altijd dol op roddels.

Reageer!

Reacties op dit artikel