Special: de legendarische Bugatti Veyron 16.4

  • Emil
  • 20-02-2015 15:00
  • 1246
  • 7

Special: de legendarische Bugatti Veyron 16.4

Sinds september 2005 is de Bugatti Veyron onafgebroken in productie geweest. Dit jaar nemen wij afscheid van deze legendarische supercar die de wereld op zijn kop zette in 2004. De aankomende tijd blikken wij met Autogespot daarom terug met een reeks specials waarin de Bugatti Veyron uitgelicht wordt. In de eerste serie komen de regulier geïntroduceerde modellen aan bod, de Veyron 16.4, de Veyron 16.4 Grand Sport, Veyron 16.4 Super Sport, Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse.

In september 2002 bracht Bugatti het nieuws naar buiten dat in Ehra-Lessien eindelijk het testwerk begon met de Veyron 16.4. Na veel geruchten en mooi gepraat door de Volkswagen Group kwam het langverwachte model tot leven. Tijdens de eerste maanden van het testwerk werden vooral de nieuwe versnellingsbak en de enorme W16 motor getest om te kijken of de 1.001 pk en 1.250 Nm op een fatsoenlijke wijze op de weg werden gebracht. Met de testauto's werden honderdduizenden kilometers gereden om de Veyron 16.4 tot in perfectie te samen te stellen. Kosten noch moeite werden gespaard om de Bugatti perfect te krijgen. Volkswagen verdient geen cent met de Veyron maar heeft een geweldig merk binnen het concern waarbij alle andere merken profiteren van het merk Bugatti. Het merk is een drager van kwaliteit, historie en ongekende prestaties.

1.000 pk zal iedereen in autoland nog lang bijblijven. Iedereen stond in september 2005 versteld van de niet te beschrijven prestaties van de Bugatti Veyron 16.4. Hij ging eindelijk in productie en de naam Bugatti was nu al in ere hersteld. Met een topsnelheid van 407 km/u werd werkelijk iedere hypercar die in productie was volledig overrompeld. Andere hypercars uit deze tijd weten de 350 km/u nog niet eens op de teller te krijgen. Het meest bijzondere aan de Bugatti Veyron 16.4 is het feit dat dit niet een hypercar is zoals wij kenden. Binnenin is volop leer en alcantara te vinden en alles is er aan gedaan de naam Bugatti hoog te houden.

Wat ons vooral blijft interesseren hoe het nu uiteindelijk zit met de verdeling van alle modellen. Bugatti heeft aangekondigd in totaal 300 Coupés te maken. Hiervan werd in 2011 de laatste gebouwd. Bugatti gaf aan 30 Super Sports te bouwen, hiervan zijn vijf stuks uitgevoerd als zogenoemde "L'Edition Spéciale Record du Monde". Toch zijn er waarschijnlijk meer exemplaren, want er is al een chassisnummer 46 gespot. Toen de Bugatti iets ouder werd en de Veyron 16.4 Grand Sport op de markt kwam werd het steeds lastiger de standaard Veyron 16.4 te verkopen. Waarschijnlijk besloot Bugatti over te gaan op een grote oplage van de Super Sport.

Update 23 februari
Bugatti heeft ons de officiële cijfers gegeven van de verkopen. Er werden 252 Veyrons verkocht en 48 Super Sports. Dit zijn 300 units in totaal van de coupé. Bij de Grand Sport wordt het pas echt interessant. Er werden slechts 58 normale Grand Sports verkocht en 92 Grand Sport Vitesses. De krachtigere 1.200 pk sterke Vitesse is dus minder exclusief dan de Grand Sport.

De Veyron 16.4 Grand Sport verscheen, de productie eindigt de aankomende maanden, in een oplage van 150 exemplaren. Acht exemplaren dragen de naam World Record Car Edition. Opnieuw lijkt ook de teller van de Grand Sport wegens tegenvallende verkopen omgegooid te zijn. Voor zover bekend zijn er 31 Vitesses geregistreerd. De laatste Bugatti Veyron zal ook een 1.200 pk sterke Vitesse zijn.

Op 20 februari 2006 werd de eerste Bugatti Veyron 16.4 op Autogespot geüpload. Na maanden van wachten weet iemand in Duitsland de eerste Veyron op volle snelheid te spotten op de Duitse autobaan. Eindelijk kunnen fotografen de jacht openen op de meest exclusieve auto ter wereld.

Special: de legendarische Bugatti Veyron 16.4

Bugatti Veyron 16.4
Als er één ding is waarin de Veyron 16.4 zich onderscheidt is het wel de bruikbaarheid van de hypercar. Er is geen andere auto te vinden die zoveel vermogen heeft en toch dagelijks te gebruiken is. Veel eigenaren gebruiken Bugatti's dan ook volop. Er zijn wereldwijd vele Veyrons te vinden met een kilometerstand boven de 20.000 kilometer en zelfs meer dan 40.000 kilometer is ook al bekend. Voor fotografen is de Veyron in de eerste jaren dé te spotten auto. Met name tijdens in de zomer wanneer de Arabieren richting Londen komen bestaat voor de gewone sterveling de kans een keer zo'n Bugatti in het wild te zien. De database van Autogespot is anno 2015 gigantisch geworden.

Special: de legendarische Bugatti Veyron 16.4

Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport
Op een gepaste locatie introduceert Bugatti in 2008 een nieuwe variant van de Veyron 16.4, de Grand Sport. Tijdens het Pebble Beach Concours d'Elegance staat een opgefriste Veyron zonder een dakje. Voor het eerst kunnen klanten nu ook genieten van het geluid van de machtige W16 in de open lucht. Een innovatief systeem zorgt ervoor dat de Bugatti met het dak gewoon 407 km/u haalt, zonder dak is dit beperkt tot een topsnelheid van 360 km/u. Met deze topsnelheid is het de snelste cabriolet ter wereld op de markt. Net als de Coupé wordt de Grand Sport volledig met de hand gemaakt in Molsheim en zijn de eerste 40 exemplaren bestemd voor huidige Bugatti-eigenaren. In maart 2009 rollen de eerste auto's uit de fabriek. Maart 2009 is voor Bugatti een mijlpaal wanneer op 7 maart de 200e Veyron richting een nieuwe eigenaar gaat.

Spotters laten zich van de beste kant zien door het eerste exemplaar in dezelfde maand als de introductie in de Verenigde Staten vast te leggen. Tijdens de fotosessies op het eiland Corsica is iemand er op tijd bij om een aantal kiekjes te nemen van de 1.001 pk sterke Grand Sport.

Special: de legendarische Bugatti Veyron 16.4

Bugatti Veyron 16.4 Super Sport
Krachtiger, extremer en vooral nog sneller. Het feit dat een klein Amerikaanse bedrijf genaamd SSC het record van Bugatti afpakt, in de categorie van de snelste in productie gebouwde hypercars, vinden de heren van Volkswagen niet heel prettig. Bugatti start al in 2008 met de ontwikkeling van een nog krachtigere Veyron 16.4 om de concurrentie opnieuw te vermorzelen. Op 3 juli 2010 weet testrijder Pierre-Henri Raphanel onder oog van de Duitse TÜV en een vertegenwoordiger van het Guinness Book of Records een onvoorstelbare 431 km/u te behalen achter het stuur van de Super Sport. Bugatti is opnieuw de koning in autoland.

De Super Sport is een doorontwikkeling van de succesvolle Veyron die sinds 2005 in productie is. Inmiddels zijn van de Veyron al 260 exemplaren verkocht en van de Grand Sport 35 stuks. Van deze Super Sport zullen slechts 30 exemplaren het daglicht zien. Bugatti heeft de auto niet alleen sneller gemaakt maar ook sportiever. Een bizarre 1.4 G kan opgewekt worden aan laterale krachten. Het onderstel is sportiever door nieuwe dempers en stabilisatoren die bestemd zijn voor racewagens. Ook de aerodynamica van de Veyron is ingrijpend veranderd. Vooral aan de achterzijde valt de nieuwe constructie op die zorgt voor nog meer downforce. Aan de voorzijde zorgen de kleine extra spoilers ook voor de nodige extra downforce. Grotere intercoolers zorgen er ook voor dat de Super Sport maximaal kan presteren en de W16 goed gekoeld blijft.

Net als de eerste Veyron 16.4 weet opnieuw iemand de nieuwe 1.200 hypercar te spotten op de Duitse autobaan.

Special: de legendarische Bugatti Veyron 16.4

Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse
De laastse der Mohikanen staat in 2012 te schitteren op de beurs in Genève. Door de komst van andere concurrenten uit Zweedse en Italiaanse hoek heeft Bugatti het een stuk lastiger om de laatste auto's te verkopen. In het Spaanse stadje Calafell wordt de eerst gespot. Bugatti bouwt volop gelimiteerde oplages van dit model om klanten enthousiast te krijgen voor een 1.200 pk sterk beest. Maar het wordt duidelijk dat het tijd is voor een nieuwe generatie. In de volgende special van de Bugatti Veyron komen de speciale edities aan bod die Bugatti zelf aangekondigde. Ieder speciaal model dat op Autogespot is te vinden wordt uitgelicht. Denk aan de Pur Sang en de Les Légendes-modellen.

Special: de legendarische Bugatti Veyron 16.4

Reacties op dit artikel