Special: rally rijden, meer dan alleen kaartlezen!

  • Emil
  • 27-03-2013 16:07
  • 7012
  • 4

Special: rally rijden, meer dan alleen kaartlezen!

Een bol-pijl kaartleessysteem hanteren en dan ook nog eens een regelmatigsheidsetappe. Het zijn enkele onderdelen waarmee je als deelnemer mee te maken krijgt tijdens het rijden van een rally. Wij hebben het al eens ervaren waarom een rally zo boeiend is en rijden daarom weer mee met de DomDomDom Rally aankomend voorjaar. Voor wie een liefhebber is van autorijden is de rally een uitdaging om eens een stap verder te gaan en om jezelf verder te ontwikkelingen als bestuurder. In het volgende artikel besteden we aandacht aan de aspecten van rally rijden en laten we een tweetal rallyrijders aan het woord. Op deze manier kunnen jullie een betere indruk krijgen van wat er allemaal bij een rally komt kijken.

Het type deelnemer van een rally kan heel variërend zijn. De één is zijn hele leven al liefhebber van alles op twee of vier wielen, terwijl een andere deelnemer later pas in zijn leven in aanraking komt met auto's en de rallywereld. Doordat een rally inhoudelijk veel meer is dan alleen van A naar B komen is rijden met verstand en een goede samenwerking essentieel. In het eerste gedeelte van dit artikel laten we Koos en Rob aan het woord om wat meer over hun passie te vertellen. Hiervoor hebben wij een viertal relatief eenvoudige vragen opgesteld om globaal wat over de rally te vertellen.

Special: rally rijden, meer dan alleen kaartlezen!Rally rijders aan het woord

Koos is een fanatieke Porsche-rijder en heeft al verschillende rally’s gereden. Hij vindt dat in een rally rijden verschillende hobby’s te vinden zijn. Het spelletje vindt hij super. Maar mensen rijden ook mee voor de fraaie locaties en vinden het ontmoeten van mensen minstens zo boeiend. Dan zijn er natuurlijk nog de auto’s waarvoor je aan een rally wilt deelnemen.

1. Hoe is de interesse in rally rijden ontstaan en vooral doorgegroeid?
"Ontstaan vanuit een heel simpele ronde tafel rally waarbij bolletje pijltje en foto's zoeken zo'n beetje de moeilijkheidsgraad was en het vooral om een erg gezellig weekend gaat! Al doende vonden wij het spelletje dusdanig leuk dat we vooral via internet naar tourrally's zijn gaan zoeken. Zo hebben wij stapje voor stapje de rallywereld leren kennen om uiteenlopende zaken. Ik vind auto's erg leuk en mijn vrouw is erg competatief ingesteld, dus voor ons is het echt uitdagend en geen spelletje, we hebben ook echt wel iedere rally een keer woorden met elkaar, daarnaast vinden we het natuurlijk leuk om door de rally's die we rijden steeds weer nieuwe mensen te ontmoeten met vaak dezelfde passie. Wij houden tevens van lekker eten, wat ook vaak een onderdeel is op de iedere keer weer andere locaties, vaak op plekken waar je anders nooit zelf zou komen!"

2. Wat is de essentie van rally rijden en wat maakt een rally zo uitdagend om te rijden?
"De essentie is in mijn ogen het samenspel tussen auto, rijder en navigator, waarin de navigator en auto verre weg het belangrijkst zijn! De uitdaging zit hem in het feit dat je goed wilt/moet rijden, dat er vaak tijdsdruk achter zit en dat de auto wel heel aan de finish moet komen, anders heb je sowieso geen kans. Soms is de finishlocatie vinden al een uitdaging op zich!"

3. Hoe kun je succesvol zijn met rally rijden?
"Een solide auto, maakt niet uit welk merk, maar de auto moet in orde zijn en een goede navigator!! Daarnaast is de communicatie tussen rijder en navigator van groot belang, maar de navigator is altijd het belangrijkst en is de baas in de auto! Er zijn heel wat cursussen te volgen op dat gebied, maar het spelletje vooral vaak en serieus doen is volgens mij het beste!"

4. Waarom de DomDomDom Rally?
"Dit is een leuke uitdagende rally voor koppels, dat spreekt ons ook erg aan aangezien wij bijna altijd samen rijden en niet zoals bij veel rally’s veel mannen met vrienden en of broers."

Special: rally rijden, meer dan alleen kaartlezen!

Rob is vanaf kinds af aan gek van auto’s, brommers, noem het maar op. Tegenwoordig staat een fraaie Wiesmann MF3 thuis waar regelmatig ritten mee verreden worden. Hij vertelt jullie graag wat meer over zijn passie voor rally rijden.

1. Hoe is de interesse in rally rijden ontstaan en vooral doorgegroeid?
"Als jongen van 13 jaar had ik al brommers, motoren en sloopauto’s om mee te crossen. Het was de tijd dat dit goedkoop was en vooral erg vermakelijk. Op mijn achttiende kocht ik met een aantal vrienden een NSU om klassementsproeven mee te rijden. Het was het moment dat ik lid werd met een goede vriend van de Twente Automobielclub (TWAC) en we begonnen met kaartleesritten. Nadat ik vijf jaar terug een Wiesmann kocht heb ik de draad en mijn passie weer opgepakt. Op dit moment probeer ik tussen de zes en acht ritten per jaar te rijden!"

2. Wat is de essentie van rally rijden en wat maakt een rally zo uitdagend om te rijden?
"De essentie is het samenspel tussen rijden en kaartlezer. Het is een verslavend speeltje met telkens een andere uitdaging. De verschillende systemen van het kaartlezen maakt het soms lastig en daardoor juist interessant. Het is altijd goed achteraf te weten hoe het had moeten zijn, want op die manier leer je ervan en kun je je zelf verbeteren."

3. Hoe kun je succesvol zijn met rally rijden?
"Net wat ik al noemde. Zorgen dat je jezelf blijft verbeteren. Dan komt het wedstrijdelement steeds meer naar voren. Je treft bij het rijden van meer rally’s vaak dezelfde mensen. Dit zorgt ervoor dat het nog interessanter wordt en de competitie heftiger kan worden."

4. Waarom de DomDomDom Rally?
"De DomDomDom Rally is een leuke rally voor gemixte koppels. Als je veel met een vaste partner rijdt is het leuk om eens een rallydag te rijden om nieuwe dingen te ervaren. Als je partner gepakt wordt door het navigeren is dit helemaal top. Het is geen zware rally en daardoor is het leuk voor beiden, zeker als de locaties ook aangenaam zijn."

Waar krijg je mee te maken bij rally rijden

Bol-Pijl
Het Bol-Pijl stysteem is het meest voorkomende systeem bij een rally. Het is vrij simpel maar doordat niet alle wegen geldig zijn om in te rijden is concentratie toch belangrijk. De route wordt in het routeboek schematisch weergegeven in afbeeldingen. Je bent op de afbeelding een bolletje en moet in de richting rijden van het pijltje. Aan de kantlijn staan aantekeningen over de situaties en afstanden, maar niet altijd.

Special: rally rijden, meer dan alleen kaartlezen!

Regelmatigsheids etappe
De naam omschrijft al waar het om gaat. Er moet zo strak mogelijk een bepaalde snelheid gereden worden. De etappe kan bestaan uit één of meerdere meetmomenten. Een meetmoment wordt aangegeven met een geel controlebord en een rood controlebord duidt op het laatste meetmoment. Maar, de gemiddelde snelheid wordt berekend van start tot finish. Dus niet tijdens de tussentijdse meetmomenten. Er zijn drie soorten regelmatigheids etappes. Conventioneel, benularity en jogularity. Bij deze type etappes zit er verschil tussen tijden, snelheden en afstanden.

Kaartlees systemen
Bij het kaartlezen zijn een groot aantal aspecten waar je mee te maken krijgt. Om jullie een indruk te geven wat in een routeboek is te vinden hebben wij een aantal van de belangrijkste punten kort samengevat. Het laat zien dat rally rijden veel meer is dan een simpele route rijden aan de hand van een boek wat je krijgt.

Bolletje-pijltje met afstanden
Op basis van een getekende situatie en bepaalde punten moet de kortste route van de bol naar de punt van de pijl gereden te worden. Situaties worden niet op schaalniveau getekend. Aangegeven wordt de vorige bol-pijl situatie en de afstand. Daarnaast is de totale afstand vanaf de tijdcontrole aangegeven.

Bolletje-pijltje zonder afstanden (langste route)
Op basis van een getekende situatie en bepaalde punten moet de route van de bol naar de punt van de pijl gereden te worden. Situaties worden niet op schaalniveau getekend. Aangegeven wordt de vorige bol-pijl situatie en de afstand. Daarnaast is de totale afstand vanaf de tijdscontrole aangegeven. Bepaalde situaties kunnen op een kaart anders zijn aangegeven dan in realiteit. Denk hier aan bochten die minder schuin zijn in realiteit.

Blinde lijn
Een blinde lijn is een ingetekende lijn zonder kaart. Enkele punten worden niet aangegeven waardoor je zelf een gedeelte van de route moet uitzetten. Op basis van richting en afstand moet de route worden bereden. Dit is meestal een relatief eenvoudige route.

Special: rally rijden, meer dan alleen kaartlezen!

Ingetekende lijn
Van start naar finish moet een getekende lijn op een kaart zo nauwkeurig gereden worden. Fouten kunnen gemaakt worden bij lastige verkeerssituaties die op de kaart niet duidelijk worden weergegeven.

Grensbenadering
Bij grensbenadering is op een kaart een zogenaamde grens getekend. Deze grens mag niet overschreden worden. Wel mag de grens zo dicht mogelijk benaderd worden. Wegen mogen wel vaker bereden worden om dichter bij de grens te komen.

Punten kortste route
Op een kaart zijn een aantal nummers aangegeven. Deze dienen in de juiste volgende van start naar finish gereden te worden. Je dient in een korte tijd zo snel mogelijk de juiste route uit te zien zetten en te rijden. Het kan wel voorkomen dat een eerder aangedaan punt nog een keer gepasseerd kan worden.

In de rally wereld zijn er tientallen manieren hoe een etappe wordt uitgezet. De diversiteit ligt op een gigantisch niveau. Maar tijdens de DomDomDom Rally krijgen we onder andere te maken met bovenstaande systemen. Deze zijn relatief eenvoudig voor iemand die nog geen ervaring heeft. Fouten zorgen ervoor dat je gauw meer leert van de sport. Dit artikel heeft jullie hopelijk een kijkje gegeven in de keuken van de rally wereld. Na onze deelname zal een uitgebreid verslag volgen op Autogespot! Geïnteresseerd geraakt in een rally? Wie weet zien wij elkaar dan bij de start!

Special: rally rijden, meer dan alleen kaartlezen!

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag