Smurfblauwe Diablo SV is potig in Melbourne

  • Jaap
  • 25-07-2015 12:32
  • 502
  • 5

Smurfblauwe Diablo SV is potig in Melbourne

Met illustere voorgangers als de Miura en Countach had de Lamborghini Diablo bij diens introductie in 1990 veel waar te maken. Kijkend naar de foto’s van dit bijzondere blauwe exemplaar durven wij 25 jaar later te stellen dat de missie grotendeels geslaagd is.

Al in 1985 begon Lamborghini te werken aan de ontwikkeling van een opvolger voor de legendarische Lamborghini Countach. Op dat moment stal dat model weliswaar nog steeds de show in films als ‘The Cannonball Run’ en als boevenwagen in Miami Vice, maar het model stamde stiekem alweer uit begin jaren ’70. Tijd voor een opvolger dus.

Het waren echter moeilijk tijden voor Lamborghini, dat eindbaas Feruccio al lang geleden had zien vertrekken en verschillende eigenaren plus een faillissement later nog steeds niet in blakende financiële gezondheid verkeerde. Desalniettemin werd Marcello Gandini ingeschakeld om een nieuwe auto te ontwerpen. Een veelbelovende ontwikkeling gezien zijn voorgaande werk in de vorm van de Miura en Countach niet bepaald onverdienstelijk was.

Marcello ging aan de slag en er werd een prototype gemaakt, de P132. Deze is vandaag de dag nog te bewonderen in het Lamborghini museum in Sant’Agata de Bolognese.

Smurfblauwe Diablo SV is potig in Melbourne

In 1987 kreeg Lamborghini wederom een nieuwe eigenaar in de vorm van Chrysler. Weliswaar was de financiële zekerheid die dit bracht welkom, het had echter ook een neveneffect waarvan we ons kunnen afvragen of de Italianen er wel zo blij mee waren. Chrysler besloot namelijk het design van de grote Gandini te laten bijpunten en wel door hun eigen ‘Chrysler Styling Center’ dat gevestigd is in de internationale hoofdstad van goede smaak, Detroit, Michigan.

Hoe dan ook was Marcello hier kennelijk niet al te verbolgen over en was hij tevreden genoeg over het eindresultaat om daar alsnog zijn goedkeuring aan te geven. Apart genoeg zou zijn originele design later alsnog op de markt verschijnen, niet als Lamborghini doch in de vorm van de door niet minder dan 16 cilinders aangedreven Cizeta Morodor. Oordeel zelf welk design beter oogt.

Terug naar dit mooie blauwe exemplaar. Zo te zien aan de velgen en de extra luchthappers die boven de cabine uitkomen betreft het een SV van de eerste serie. De eigenaar heeft dan wel geopteerd om de karakteristieke belettering op de flank achterwege te laten. Eigenlijk ook wel zo stijlvol, hoewel er ook wat te zeggen valt voor de wilde letters.

De auto past wat ons betreft prima in het drukke straatbeeld van Melbourne anno 2015. Als extra bonus matched het blauw zelfs bijna met de fietsende hipster’s helm naast de auto. Als de Lambo een beetje ruimte krijgt vermoeden wij echter niet dat de fietsers lang aan kunnen klampen.
Smurfblauwe Diablo SV is potig in Melbourne

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag