RUF CTR-2: hedendaagse prestaties in een klassiek jasje

  • Max
  • 16-01-2016 14:37
  • 754
  • 1

RUF CTR-2: hedendaagse prestaties in een klassiek jasje

RUF is al een heel oud bedrijf. Het is in 1923 opgericht door Alois Ruf sr. en was destijds alleen nog maar een garage. Het RUF zoals wij het kennen is pas van de grond gekomen toen zoonlief Alois Ruf jr. de toko overnam. In 1960 begon hij al met het restaureren van Porsches, en in 1974 nam hij het bedrijf in zijn geheel over van zijn vader om zich alleen nog maar te richten op het tunen van Porsches. Hieruit komen creaties zoals deze voort: de CTR-2.

RUF wordt door de Duitse overheid gezien als onafhankelijke fabrikant omdat het bedrijf eigen onderdelen in haar auto’s gebruikt. De auto’s dragen dan ook de naam ‘Porsche’ niet meer, maar zijn zodoende omgedoopt tot RUF. Zoals jullie misschien al wel hebben geraden is de CTR-2 gebaseerd op de 993 Turbo, bij het uiterlijk houdt die vergelijking echter wel op. RUF heeft werkelijk alles aan de auto aangepast: lichtgewicht glas, grotere remmen, een geïntegreerde achtervleugel, een door RUF gefabriceerde coilover-ophanging, een rolkooi en racestoelen met vijfpuntsgordels (beiden optioneel, voor de echte puristen) behoren onder meer tot die aanpassingen. De motor stamt uit de racerij, en is een 3,6 liter grote zescilinder boxermotor met twee turbo’s die maar liefst 520 pk en 585 nm koppel levert. Dat zijn waarden waar de huidige 991 Turbo zich nog niet voor zou schamen, en dat ruim 20 jaar geleden! Acceleratie van 0-100 geschiedt in 3,5 seconden en de top ligt op 354 km/h. Met die topsnelheid was de CTR-2 van 1995 tot 1998 de snelste productie-straatauto ter wereld, tot de McLaren F1 het stokje overnam. De CTR-2 was daarmee sneller dan o.a. de Ferrari F50 en de Jaguar XJ220. Een geweldige prestatie voor zo’n kleinschalige fabrikant!

Het moge duidelijk zijn dat we hier met een heel speciale auto te maken hebben. Voor de leek lijkt hij echter niet zo heel speciaal; gewoon een ouder model Porsche 911 waar de eigenaar wat versieringen op heeft aangebracht. Zeker in het zilvergrijs mengt hij zichzelf behoorlijk goed in de rest van het straatbeeld. Niets ontgaat echter aan het oog van ons autoliefhebbers, en stiekem is het ook wel weer mooi dat alleen wij weten met wat voor auto we van doen hebben. Een prachtige spot!

RUF CTR-2: hedendaagse prestaties in een klassiek jasje

Reacties op dit artikel