Review: The Crew

Review: The Crew

Onlangs kondigden we aan meer te schijven over lifestyle op Autogespot, zeker in combinatie met auto's. Dit kan gaan van dure horloges, kleding en andere hebbedingen voor de autoliefhebber, maar ook gaan we racespellen bespreken. Met de nieuwste generatie consoles komt er een hoop meer rekenkracht vrij voor de ontwikkelaars om ons te imponeren met hun spelletjes. Een voorbeeld wat we vandaag bespreken is The Crew, dat begin deze maand uitkwam voor diverse consoles. We speelden (en spelen) het op de PlayStation 4.

Als je liefhebber bent van racegames dan was je op de PlayStation 4 het afgelopen jaar niet bepaald verwend. Met Need for Speed stond er wel een aardig spel beschikbaar, maar de vele herhaling in het spel en de wel erg arcade manier van rijden zorgde ervoor dat veel gamers het spel na een tijdje wel gezien hadden. Helaas waren er niet echt alternatieven, tot een paar maanden terug. Driveclub kwam beschikbaar voor de PlayStation 4 en zag er niet alleen erg goed uit, de besturing van de wagens lijkt aardig overeen te komen met de werkelijkheid. Die kant wil Ubisoft met The Crew niet per se op gaan. Het onderscheid tussen de diverse wagens is zeker merkbaar, maar zij focussen zich op andere details die dit spel uniek maken. Daarvoor leende de weidsheid van Amerika zich perfect.

Nu de nieuwe consoles een stuk meer kunnen dan voorheen, krijg je ook nieuwe verwachtingen van een spel. Het moet er niet alleen goed uit zien, je moet ook urenlang kunnen spelen zonder gestoord te worden door het moeten laden van stukken van het spel. Ook is de integratie met andere spelers een belangrijk punt wat het spelplezier alleen maar ten goede kan komen. In The Crew is dit beide prima in orde. Je kunt van de oostkust naar de westkust rijden van Amerika zonder ook maar één keer het idee te hebben dat het spel moeite heeft de diverse landschappen, voertuigen en andere randzaken in te laden. Ook kom je regelmatig andere spelers tegen, die soms al de mooiste wagens in handen hebben. Dat doen zij door al een tijdje te spelen, waarbij ze wagens vrijspelen en grotere delen van Amerika ontdekken.

Review: The CrewReview: The CrewReview: The CrewReview: The CrewReview: The Crew

De missies zijn gebaseerd op het verhaal van Alex, de persoon die jij speelt. Zijn broer is omgebracht door twee moordenaars. Jij wordt aanvankelijk gezien als schuldige, maar door met de politie samen te werken ga je op jacht op de mannen. Daarvoor moet je je omhoog werken in de 510, een georganiseerde bende van straatracers. Door races te winnen en missies te voltooien werk je je hoger op, krijg je andere tattoos en kom je dichter in de buurt van de moordenaars. Doordat al deze missies te maken hebben met het zo snel mogelijk van A naar B komen met de auto, is er gevaar dat het spel weer erg repetitief wordt en je het na een tijdje links laat liggen. Door het laten verrijden van races in diverse omstandigheden, zoals de weg maar ook offroad, hoopt The Crew dat je gebonden blijft aan het spel. Dat lukt aardig. De diverse auto's, die je allemaal al kunt proefrijden bij de dealers die verspreid zijn door het hele land, laten je verlangen naar het moment dat jij achter het stuur mag kruipen van een Lamborghini Aventador, Koenigsegg Agera of Ferrari LaFerrari. De wagens zien er stuk voor stuk mooi uit, waarbij ook de binnenkant er realistisch uit ziet.

Met het rijden zit het dus wel goed, al is het niet zo scherp als je zou verwachten. Wagens liggen niet altijd snaarstrak op de weg en een bocht maak je dan ook erg gauw driftend, wat voor het spelplezier ten goede komt. Daar waar The Crew het meest onderscheidend in is, is de spelwereld. Wie in Amerika is geweest in New York, Miami of Los Angeles, zal met gemak de sfeer van de stad herbeleven in het spel. Belangrijke plekken zoals Times Square, The Strip in Las Vegas en het exotische van Miami komen lekker tot leven, waardoor je benieuwd raakt naar wat je allemaal kunt ontdekken in de enorme spelwereld. Het zorgt ervoor dat je ook samen met andere vrienden het spel wilt spelen, om samen te turen en je samen te vergapen aan het moois wat er te zien is.

Review: The Crew

Het spel is niet subliem, daarvoor is het grafisch niet altijd even perfect en rijden de auto's niet altijd even lekker, maar het spelplezier is er niet minder om. Zorg ervoor dat je wat vrienden om je heen verzamelt in je eigen online crew en het spelplezier zal groot zijn. Zoek je echter een perfecte simulator, leg dan nog even je geld opzij voor Project Cars, wat begin volgend jaar uit komt.

Mocht je het spel zelf hebben en op zoek zijn naar anderen om mee online te spelen, drop dan gerust je gamer tag van Xbox of PlayStation in de reacties. We zien jullie graag online in The Crew terug!