Reportage: in gesprek met Franz Simon van Manhart-Racing

  • Emil
  • 06-05-2013 17:51
  • 541
  • 0

Reportage: in gesprek met Franz Simon van Manhart-Racing

Als er iemand binnen het bedrijf Manhart-Racing is die je werkelijk alles kunt vragen over de geschiedenis van het bedrijf, de wereld van tuning en nog veel meer dan is het Franz Simon. Vanaf kinds af aan is hij betrokken bij het bedrijf dat tegenwoordig gevestigd is in Wüppertal. Recentelijk bezochten wij het bedrijf voor een serie reportages die de komende weken zullen volgen. In dit interview met Franz krijgen jullie een goed idee wie de International Sales & Business Development Manager is en wat Manhart-Racing doet.

Wie is Franz Simon
"Ik ben de afgelopen jaren druk bezig geweest met het ontwikkelen van onze zaken in het Midden-Oosten. Dit begon in Dubai en heeft zich de afgelopen jaren uitgebreid naar het gehele Midden-Oosten. Ik ben een aantal jaren woonachtig geweest in Dubai waarbij ik de beschikking over de brute MH3S Biturbo had. Daarnaast ben ik specialist in de software ontwikkeling van BMW's waarmee wij op een relatief eenvoudige wijze al meer vermogen kunnen verkrijgen uit de motoren."

Ben je altijd al bezig geweest met auto's en dingen die ermee te maken hebben
"Net zoals velen van jullie ben ik mijn hele leven als een petrolhead. Dat begint met het sleutelen aan auto's tot het modificeren ervan en de racerij. Ik ben geregeld bij de Nürburgring te vinden maar heb tevens op circuits gereden als het Yas Marina Circuit in Abu Dhabi en de Dubai Autodrome. Mijn grote autoliefde is natuurlijk het merk BMW, ik heb inmiddels vier M5's gehad en twee M3's. Driften is iets waar ik mezelf verder in wil ontwikkelen. Het gaat al aardig goed op dit moment!"

Wij krijgen de indruk dat de populairteit van tuning stijgt; is dat zo, en waar denken jullie dat de reden hiervan is?
"Dat klopt. Het woord tuning is tegenwoordig veel meer divers geworden. Vroeg was tuning iets wat gedaan werd bij goedkopere auto's door jongeren. Tuning voor exclusieve auto's is een groeiende markt doordat ook exclusieve auto's in grote getale worden gemaakt. Het is niet ongewoon dat nieuwe BMW's rechtstreeks vanuit de dealer onze workshop binnenrollen."

Kun je wat vertellen over verschillende projecten. Zijn er speciale verzoeken?
"Projecten bij Manhart Racing kunnen enorm uiteenlopen. Er zijn mensen die binnenkomen voor een 'simpele' software remap. Andere klanten kiezen voor een unieke motorombouw inclusief een compleet nieuwe bodywerk en interieur. Je moet Manhart Racing bezoeken om een impressie te krijgen van het diversiteit van producten. Denk aan de BMW M3 E30 met de V8 motor uit de M5 E39 of een BMW M3 E46 waarin de V10 motor van de M5 E60 is geplaatst. Het zijn unieke projecten waarin wij ons onderscheiden."

Iemand die een Manhart koopt; wat krijgt hij?
"Een tuner is meer dan autobedrijf dat gespecialiseerd is in extra vermogen verkrijgen en carbon fiber bodykits. Het gaat om een lifestyle. We hebben het over een exclusief clubje van mensen die producten krijgen die getest zijn en van extreem goede kwaliteit zijn. Besluit iemand ervoor een echte Manhart auto te kopen dan krijgt hij de meest extreme op een BMW-gebaseerde auto die je op de markt kunt krijgen. Voorbeelden zijn de Manhart MH5 S Biturbo en MH3 Biturbo."

De turbo-motoren van BMW, hoe denk je daarover?
"Fantastisch! Natuurlijk zijn de motoren die door BMW gemaakt worden legendarisch te noemen, denk aan de zescilinder S54 uit de M3 E46 en de S85B50 is mogelijk nog indrukwekkender. Het zijn parels van de auto-industrie maar zijn beperkt als het aankomt op tuning. Andere tuners hebben projecten gehad waarbij ze compressors boven bijvoorbeeld de V10 hebben geplaatst. Maar dit zijn motoren die er niet voor gemaakt zijn dergelijke hulpmiddelen te krijgen. Ze beïnvloeden het karakter van de auto en dat is iets wat vreemd is. Kijken we naar de huidige ontwikkeling van de turbo-motoren dan kunnen we daar erg blij mee zijn. Natuurlijk mis je het gejank van een V10-motor, op technisch gebied zijn de mogelijkheden veel groter. Plus de constructie van de auto blijft hetzelfde. Je plaatst geen compressor of een turbo op een non-turbo motor. Met de Manhart MH5 S Biturbo en MH3 Biturbo laten ze zien uitstekende techniek in huis te hebben om een weergaloze auto te bouwen."

Wat is de ambitatie van het bedrijf Manhart?
"Op dit moment gaan 50% van onze producten naar het buitenland, hiervan zijn Azië en het Midden-Oosten een belangrijke markt. Daarnaast zijn er nieuwe markten waar we graag naar toe willen. Kijk naar Rusland waar tuning de afgelopen vijf jaar explosief is gegroeid. De vraag naar een persoonlijk product zoals een Manhart is aanwezig. Onze ambitie is dingen te maken waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is. Het bouwen van het extreme, daar verlangen wij naar. Met de huidige modellen laten wij dat al zien maar het einde is nog niet bereikt"

Reportage: in gesprek met Franz Simon van Manhart-Racing

In het volgende artikel van Manhart nemen wij een Nederlandse Manhart MH5S Biturbo onder de loep. We gingen een dag op pad om een uitgebreide fotoreportage te maken van op dit moment de sterkste en snelste BMW M5 F10 in Europa.

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag