Peperdure Europese sportauto's populair in China

Peperdure Europese sportauto's populair in China

Europese sportauto's zijn niet aan te slepen in China. Bovendien dragen ze ook nog een torenhoog prijskaartje. Zo berichtte de Volkskrant vorige week. De reden voor de explosieve verkoop is de stijgende welvaart in het Aziatische land. China is namelijk allang niet meer dat land waar op goedkope wijze de iPad en allerlei goedkope prullaria geproduceerd worden. Europese autofabrikanten ontdekken steeds meer de rijkdom in China en openen massaal showrooms om de nieuwe rijken van sportauto's te voorzien.

Aston Martin
In Shanghai ligt de wijk Century Park waar veel nieuwe rijken wonen. Recentelijk opende Aston Martin hier een grote showroom waar de bijna tweehonderd eigenaren van een Aston een nieuwe auto kunnen kopen. Het Britse merk telt inmiddels zes vestigingen in China. Als we denken dat de auto's in Nederland duur zijn, dan is de shock groter als je in China wil winkelen. Het instapmodelletje, de V8 Vantage, kost daar namelijk drie ton. In Nederland mogen we iets meer dan de helft van dat bedrag bij Kroymans of Cito achterlaten. Ook in China heb je clubs waar je als gefortuneerd man lid van kan worden. Zo heeft de Billionaire Boys Club een rode Aston Martin waar de rijke jongelui in kunnen rijden. De prijsverschillen worden groter als we kijken naar de One-77. Daarvan worden er vijf exemplaren verscheept naar China tegen een prijskaartje van 4,5 miljoen euro per stuk. Aston Martin heeft zeven exemplaren toegekend aan China dus wellicht zijn de overige twee One-77's ook al verkocht. Ter vergelijking: in Nederland kost een One-77 zo'n 1,4 miljoen euro. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Binnenkort komt er eentje op Nederlands kenteken.

Rijkdom is status
Dat China voor Europese autofabrikanten een nieuwe en interessante markt is zien we ook aan de cijfers van Bentley. De Britten verkochten maar liefst 1839 auto's. Rijkdom is status in China en dat laat men zien met dure auto's. Vooral auto's van Europese makelaardij zijn enorm in trek. Lamborghini, Ferrari en Maserati zijn ongekend populaire merken. China staat op de tweede plek van landen waar de meeste Bentleys worden verkocht. Het land moet de Verenigde Staten voor zich laten. Ook Aston Martin verwacht dat over enkele jaren de Chinese markt in de top drie van meest belangrijke landen zal komen te staan. Alleen dit jaar al zal Aston Martin drie nieuwe vestigingen openen.

Bijna de belangrijkste afzetmarkt
De vraag naar Europese merken zorgt bij de autofabrikanten ook voor nieuwe modellen. Zo moet er bij Bentley van de Mulsanne een verlengde versie gaan komen, omdat er vraag naar is. Net als een SUV, want SUV's zijn mateloos populair in China. Rolls-Royce bouwde voor het 'Jaar van de Draak' een speciale Phantom en ondanks het prijskaartje van één miljoen euro was de auto rap verkocht. Ook Rolls-Royce is snel aan het uitbreiden, want de huidige veertien showrooms zijn niet genoeg. BMW wil dat Rolls-Royce ook op het platteland te krijgen is. Porsche zag 65% meer verkopen in China, de overige grote Duitse merken Audi, BMW en Mercedes-Benz groeiden er met 30%. Maserati heeft China inmiddels gepositioneerd als tweede belangrijkse afzetmarkt, na de Verenigde Staten. De komende drie jaar moet de productie met 500% stijgen tot 35.000 auto's.

Peperdure Europese sportauto's populair in China

Reacties op dit artikel