Opmerkelijke zaak: klant wil aankoopbedrag Ferrari 458 Spider terug

  • Max
  • 07-08-2016 16:34
  • 1890
  • 2

Opmerkelijke zaak: klant wil aankoopbedrag Ferrari 458 Spider terug

Stel je voor: je hebt net 273.000 euro op tafel gelegd bij de plaatselijke Ferrari-dealer; in ruil daarvoor mag je de sleutels van een gloednieuwe 458 Spider in ontvangst nemen. Een geweldige aanwinst: de 4,5-liter V8 produceert 570 pk, en door het open dak kan je optimaal genieten van de prachtige symfonie aan klanken die de ongeblazen krachtbron produceert. Het is natuurlijk heel vervelend als er dan een factor in het spel komt die het rijplezier bederft.

De eigenaar van de 458 Spider merkte namelijk op dat met name de stoelen een buitengewoon luid krakend geluid maakten. De 458 is op 10 april 2013 aan de klant geleverd, maar kort na aflevering begon het probleem zich al voor te doen. Het eerste mailcontact van de dealer over het probleem is namelijk gedateerd op 3 juli 2013. Wat volgt is een hoop juridisch getouwtrek dat zich uitstrekt over een lang tijdsbestek. Uiteindelijk heeft de klant zelfs een onafhankelijk expertisebureau ingeschakeld om onderzoek te doen naar de problemen.

De uitspraak zoals hij hier ligt dateert van december 2015, zo zie je maar hoeveel tijd er overheen is gegaan voordat dit probleem is 'opgelost'. Uiteindelijk is de 458 voor een bedrag van 258.000 euro teruggekocht, wat best een hoog bedrag is gezien de kilometerstand van 8500 km. Toch is het niet meer dan logisch dat de (voormalig) eigenaar hier zijn gelijk heeft gehaald. Het past niet meer bij moderne Ferrari's dat er zich problemen in de kwaliteit voordoen.

Deze uitspraak roept bij mij echter vooral vragen op over de positie van importeurs (als je in de uitspraak kijkt, zul je ongetwijfeld wel weten welke importeur dit is) ten opzichte van de fabrikant. Ferrari zegt in de zaak letterlijk dat de problematiek iets is tussen de dealer/importeur en de klant, terwijl Ferrari gewoon eindverantwoordelijk hoort te zijn als het gaat om de kwaliteit van de afgeleverde auto's. Het is naar mijn mening dan ook schandelijk van Ferrari dat ze dit probleem niet serieus hebben genomen en de dealer feitelijk gewoon hebben laten bungelen. Die zit nu met een fors verlies (een 458 Spider met 8500 km op de teller en met defecten verkoop je nooit weer voor 258.000 euro), en Ferrari doet alsof haar neus bloedt.

In mijn optiek is dit dan ook een gevolg van een scheef gegroeide machtsverhouding. De importeur is voor zijn handel afhankelijk van Ferrari, dus gaat hij mekkeren? Dan geen Ferrari's meer voor hem. Is het echter zo dat Ferrari een wanprestatie levert? Pech gehad. De wereld van Ferrari is zonder meer prachtig, alleen de manier waarop de Italianen zaken doen is wat minder florissant.

Opmerkelijke zaak: klant wil aankoopbedrag Ferrari 458 Spider terug

Reacties op dit artikel