Meer rijken willen Ferrari's: de productie moet dus omhoog

Meer rijken willen Ferrari's: de productie moet dus omhoog

Sinds het aftreden van Luca Di Montezemolo bij Ferrari is het roer om. De oud-chairman liet in het begin van dit jaar weten dat hij de exclusiviteit van Ferrari wilde behouden door een productielimiet in te stellen. Het rommelde echter toen al bij de Italianen. Dat lijkt te zijn bevestigd nu zijn opvolger Sergio Marchionne compleet andere plannen heeft met Ferrari.

De topman van de Fiat groep lijkt te kiezen voor 'bigger is better'. Terwijl Ferrari in tegenstelling tot andere autofabrikanten koos voor exclusiviteit onder leiding van Di Montezemolo kiest Marchionne voor kwantiteit. Er moet meer geld binnen komen. Dit plan staat in schril contrast op de eerdere berichtgeving van dit jaar die positief werd ontvangen. Maximaal 7.000 Ferrari's per jaar, dat was het plan. Dit plan is nu verleden tijd.

Meer rijken willen Ferrari's: de productie moet dus omhoog

Marchionne gaf in mei van dit jaar al aan dat het merk de potentie heeft om 10.000 auto's op jaarbasis te verkopen. Als de markt daar naar vraagt, dient Ferrari de vraag te beantwoorden met meer auto's. Met name in de nieuwe economieën zijn enorme afzetkansen. Denk aan Brazilië, China en India. Als Ferrari daadwerkelijk deze nieuwe koers gaat varen lijkt het er ook op dat het merk een stukje exclusiviteit gaat verliezen en de komst van nieuwe modellen niet wordt uitgesloten. Maar er kan ook gedacht worden aan meer gelimiteerde modellen. Bij andere exclusieve merken als Bentley, Lamborghini, Porsche en zelfs Maserati hebben wij gezien dat een SUV of ander model met open armen werd ontvangen. Voor de omzet, en dus de bonussen van de managers, komt een hogere productie alleen maar ten goede. Tijdens de Genève Motor Show zal naar verwachting belangrijk nieuws volgen over de nieuwe koers met Marchionne als topman.

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag