Lamborghini

Lamborghini Als ik zeg 'Ga je maar weer met je tractoren bezighouden', dan zeggen jullie Ferrari of Lamborghini. Een legendarische zin in de geschiedenis van het Lamborghini. In deze special staat dit Italiaanse sportwagen merk centraal. Van het ontstaan van het merk en de historische modellen, tot de modellen van nu. In deel één starten we uiteraard bij het begin. Lees snel verder voor de special!

Zoals velen van jullie wellicht zullen weten is de oprichter van Lamborghini Automobili, Ferruccio Lamborghini, niet meteen begonnen met het bouwen van exotische wagens. De oorsprong van het bedrijf ligt in het bouwen van tractoren.

Na de Tweede Wereldoorlog begon Ferruccio Lamborghini, die oorspronkelijk uit een boerenfamilie kwam, van de overgebleven militaire motoren tractoren te maken, die hard nodig waren in de tijd. Met zijn studie op de technische school en zijn ervaring in de oorlog met militaire voertuigen maakte hij met succes sterke tractoren. Toen de zaken steeds beter gingen liet Ferruccio Lamborghini een nieuwe fabriek bouwen en richtte hij het bedrijf Lamborghini Trattori SpA op. In 1958 bouwde hij ruim 1.500 tractoren.

Ferruccio Lamborghini met tractor en een Jarama GTFerruccio Lamborghini met een Countach LP400S en een Miura SV


Ferruccio deed zelfs tractor-pulling wedstrijden met boeren die vlakbij de fabriek woonden, om te laten zien dat zijn tractoren de snelste en beste waren. In 1969 bouwde hij 5.000 tractoren, en tien jaar later was dat aantal verdubbeld. Maar in 1972 verkocht Ferruccio zijn fabriek nadat er een belangrijke order was geannuleerd.

350 / 400
Hoe zou Enzo Ferrari hebben gekeken toen drie maanden later op de jaarlijkse autosalon van Genève in 1963 een prototype stond van een nieuwe sportwagen, de Lamborghini 350 GTV. Deze auto had een monsterlijke V12, onafhankelijke vering en remmen op alle vier de wielen. Het definitieve model, de 350 GT, is dan ook één van de meest zeldzame Lamborghini's. Het volgende model, de 400 GT, had een nieuw ontwikkelde V12 motor in eigenlijk hetzelfde chassis. Deze had 320 pk en deed er 7,5 seconden over om de 100 km/h te bereiken. Hiervan zijn er slechts 23 gebouwd, waarvan drie in lichte metalen. Deze Superleggera is de meest exclusieve Lamborghini ooit. De ontwikkelingen gingen echter verder dan alleen een nieuwe motor, de hele auto werd aangepast, en de 400 GT 2+2 was geboren. Op het oog dezelfde auto, maar wanneer je beter kijkt is erg weinig hetzelfde. Het meest vallen de koplampen op, deze zijn niet meer ovaal, maar bestaan uit twee ronde exemplaren.

350 GTV350 GT
400 GT400 GT 2+2


Naast de reguliere modellen van de 350 en 400 GT zijn er ook nog drie speciale modellen gemaakt. Door Neri en Bonacini werd in juni 1966 een schitterende auto op basis van de 400 GT gemaakt, 400 GT Monza genaamd. De auto kent een mysterieuze historie. Vlak na zijn onthulling is hij in handen gekomen van de gelukkige Spaanse eigenaar, echter is er sindsdien niets meer van de auto vernomen, totdat enige jaren terug deze man overleed en de auto weer te voorschijn kwam. Hij werd gerestaureerd en bijna 40 jaar na zijn verdwijning werd de auto op vijf december 2005 bij Bonhams in Londen geveild.

Touring, het bedrijf dat verantwoordelijk was voor de bouw van de 350 GT, bouwde in 1966 een eigen ontwerp op het chassis van de 350 GT. Dit was de 400 GT Flying Star II. Door zijn aparte dakdesign leek dit model veel weg te hebben van een stationwagon. De auto werd verkocht aan een Fransman, is later in Engeland geweest en is naar alle waarschijnlijkheid nu weer in Franse handen.

Naast de twee bovengenoemde modellen werd er al eerder een 350 GT onder handen genomen door Zagato. In 1965 kwamen zij met de 3500 GTZ. Er zijn uiteindelijk twee van gemaakt, namelijk een witte en een grijze. De laatste is echter door zijn latere Australische eigenaar rood gespoten en omgebouwd van links gestuurd naar rechts gestuurd. Daarna is de auto in handen van een Duitser geraakt die hem weer om heeft laten bouwen naar een links gestuurde versie. Deze ombouw en restauratie hebben plaats gevonden in Nederland. Wel heeft de auto de rode kleur behouden. De auto verkeert nu in Amerika. De twee 350 GTZ's zijn de enige auto's die Zagato voor Lamborghini heeft gebouwd.

400 GT Monza400 GT Flying Star II3500 GTZ
Miura
Op de autoshow van Turijn in 1965 verraste Lamborghini iedereen door met de Miura op de proppen te komen. Het was de eerste productieauto met een middenmotor. Tot dan was die setup alleen in de racerij gebruikt. In 1966 kwam dan de productieauto en deze was nog mooier dan het prototype van een jaar eerder. Als inspiratie voor de Miura werd de Ford GT40 gebruikt. Het design van de auto komt van de hand van designbureau Bertone. In het midden van de auto werd een 3,9 liter V12 geplaatst, wat goed is voor 350 pk. Dit in combinatie met de lijn en het gewicht van de auto,slechts 1290 kg, zorgde voor een ongelooflijke topsnelheid van 280 km/h.

Het eerste type droeg de naam P400, P van Posteriore, wat achterin betekent (verwijzing naar de plaatsing van de motor), en 400 van de cilinderinhoud. Er werden in totaal 475 exemplaren gebouwd, waarna er werd over gegaan op de Miura P400 S. De naam Miura is ontleend aan een beroemde Spaanse vechtstier. Sinds de Miura zijn alle Lamborghini's naar bekende stieren vernoemd.

De P400 S is de opvolger van de P400. De S staat hier voor Sprinto, wat terecht was. De motor had nu 370 pk, waarmee de topsnelheid op 288 km/h lag. Over een sprintje naar de 100 deed de P400 S slechts 5,6 seconden. Daarmee was de Miura een van de snelste wagens van die tijd. Het uiterlijk werd bijna niet gewijzigd. Van de P400 S zijn er slechts 140 gebouwd. Om de Miura nog wat extra kracht bij te zetten werd het topmodel uit de serie ontwikkeld. De P400 SV, waar V voor Veloce (snel) staat. De P400 SV kreeg er 15 pk bij. De opvallende uiterlijke verschillen waren het ontbreken van de 'wimpers' bij de koplampen en de verbreding van de wielkasten achter.

Uiteindelijk werd er nog een speciale raceversie van de Miura uitgebracht: de Miura Jota. Helaas werd deze Miura niet veel later volledig total-loss gereden. Waarschijnlijk waren de 440 pk's toch iets te veel van het goede. Veel klanten bleven echter vragen naar deze Jota. Om daar op te antwoorden heeft Lamborghini toen de SVJ gebouwd. Officieel zijn er slechts twee gebouwd, maar nog een aantal zijn omgebouwd met als basis de SV. Naast de hiervoor genoemde modellen is er door Lamborghini ook één Miura P400 Roadster gebouwd. Maar dit is zoals je begrijpt een zeldzame verschijning, ondanks enkele replica's.

Miura P400 SMiura SVMiura SVJ
Espada
Na de 400 GT 2+2 was het aan Lamborghini de beurt om voor een opvolger te zorgen voor deze Gran Turismo. De Miura was al in productie op dat moment, maar was toch meer de snelle jongen. Lamborghini kwam tegelijk met twee nieuwe modellen. De Islero en de Espada.

De Espada is een grote coupé waarvan er in totaal 1217 geproduceerd zijn. Wat toch merkwaardig was omdat het één van de duurste Lamborghini's was die je kon kopen. De Series I van de Espada had 325 pk. De Series II had er 25 meer en de laatste versie, de Series III, had er 365. De motor van de Lamborghini Espada Series III was dezelfde als de motor in de Lamborghini Islero GTS.

Islero
De Islero werd in het zelfde jaar geïntroduceerd als de Espada. De Islero was gebouwd op het chassis van de 400GT 2+2. Twee verschillende versies zijn er geproduceerd, de Islero GT en de Islero GTS. De Islero GT had in het begin 320 pk, wat later 340 en 350 werd. De GTS-versie had 350 pk. Dit was goed voor een sprint van 6,2 seconden naar de 100 km/h. In Totaal zijn er 225 Islero's gemaakt. Hij moest echter al in 1970 het schip ruimen voor zijn opvolger, de Jarama.

Jarama
De Jarama werd in 1970 geïntroduceerd, en werd gebouwd op een verkort onderstel van de Espada. Maar door een slechtere afwerking en een hoger gewicht is hij nooit een succesnummer geworden. Van het eerste type, de 350pk-sterke Jarama GT, zijn er slechts 170 geproduceerd. De GTS versie, die de GT in 1972 opvolgde, kreeg vijftien extra. Dit kon de verkopen echter niet stimuleren en er zijn er maar 150 gebouwd.


EspadaIsleroJarama GTS
Urraco
Alle voorgaande modellen waren voorzien van V12-motoren, maar vanaf 1972 is Lamborghini het ook gaan proberen met V8 motoren. De Urraco was het eerste V8-model van Lamborghini. Het was de bedoeling van Ferruccio Lamborghini om een betere auto te maken dan de Porsche 911 en de Ferrari Dino 246. Hij kwam met een door Bertone getekende auto met middenmotor met in eerste instantie 220 pk. Later waren dit er nog maar 180 in verband met de wetgeving in Amerika. De Urraco is in drie uitvoeringen gemaakt. De P250 met 2,5 liter V8 produceerde 220 pk. De sterkere P300 had een tot drie liter opgeboord blok en kwam tot 250 en later tot 260 pk. Het waren alleen niet de zuinigste auto's en om aan de wetgeving in Italië te kunnen voldoen werd er speciaal voor de Italiaanse markt een 'kleiner' model ontwikkeld. Net als Ferrari met de 208, bracht Lamborghini een 2 liter 8 cilinder uit. De Urraco P200. Maar met 1995cc en slechts 182 pk werd deze niet echt serieus genomen als Lamborghini. Er zijn er dus ook slechts 66 gemaakt en allemaal verkocht in Italië. De P250 en P300 waren samen goed voor 710 exemplaren in de periode 1972-1979.

Silhouette
Omdat het in midden jaren 70 niet echt goed ging met Lamborghini en de verkopen van de Urraco tegenvielen werd er gezocht naar een nieuw model. Maar geld om een nieuwe te ontwikkelen was er niet. Daarom werd de Urraco onder handen genomen en 'bewerkt' tot een nieuw model. Het zou de eerste officiële open Lamborghini worden, de Silhouette. Als basis werd de Urraco P300 gebruikt. De motor werd iets opgevoerd en leverde nu 260 pk. Ookal reed de auto geweldig en was hij ook nog eens open, het mocht niet baten en er werden niet meer dan 52 gebouwd. Hiervan zijn er naar alle waarschijnlijk nog 31 over op dit moment, een erg zeldzaam model dus.

Jalpa
In vergelijk met de Silhouette is zijn opvolger de Jalpa een groot succes. 410 zijn er geproduceerd in de periode tussen 1981 en 1988. Maar ook deze was niet vrij van foutjes. De koplampen gaven te weinig licht en het zicht naar achteren was echt zeer beperkt. Maar in stadsverkeer was deze Lamborghini wel weer zeer goed te rijden. De Jalpa was voorzien van een 3,5 liter V8, die gebaseerd was op de P300 motor uit de Silhouette. In de Jalpa zorgde hij voor 255 pk. Dit vermogen liet de Jalpa in zes seconden naar 100 sprinten en zorgde voor en top van 234 km/h. De 'baby-Lambo' zoals hij werd genoemd, omdat hij het kleine broertje was van de Countach, werd in 1988 uit productie genomen omdat Chrysler, de toenmalige eigenaar, de Jalpa niet als succes zag naast de Countach.

UrracoSilhouetteJalpa
LM002
Naast de uistap naar V8 heeft Lamborghini nog een hele merkwaardige move gemaakt in de jaren tachtig. In 1986 kwam Lamborghini met een off-road 4wd monster-terreinauto. Of zoals we nu zouden zeggen, een power-SUV. Nadat in 1977 al een mislukte poging was gedaan met de Cheetah was het in 1981 tijd voor de LM001 en even later de LMA002. Deze twee prototypes zorgden voor de uiteindelijke productieversie, de Lamborghini LM002. Deze vierwielaangedreven terreinauto was voorzien van de motor uit de Countach Quattrovalvole. Deze 5,2 liter V12 leverde in de LM002 450 pk en zorgde ervoor dat hij in 7,8 seconden op 100 zat. Bij 210 km/h hield hij het voorgezien. Aan alles was te zien dat dit een radicale auto was. Niet alleen de V12 liet dat zien, maar ook het formaat van de auto. 4,9 meter lang, 1,85 meter hoog en twee meter breed. Een benzinetank van 290(!!!) liter en een gewicht van 2700 kg. Naast de gewone LM002 is er een speciaal model ontwikkeld voor de Amerikaanse markt. De LM American. Deze was te herkennen aan 8-spaaks OZ velgen om de 325-banden, speciale striping op de zijkant en een mooier en uitgebreidere lederen bekleding. Uiteindelijk zijn er 301 exemplaren van de LM002 geproduceerd, 60 daarvan waren LM-American's.


LM002

In deel II van deze special gaan we verder met de modellen vanaf de Countach.

Mark Nauta & Bas

{getPoll id=news.weblog_poll}

  • Spots
  • Te koop
  • Nieuws
  1. Alle spots vanaf deze datum
  2. ...
    • Suggestion 1
  3. ...
    • Type 1
  4. ...
    • Locatie 1
  5. ...
    • Plaats 1
  1. ...
  2. Eerste keer gespot in een plaats Eerste keer gespot in een plaats
  3. Eerste spot ooit van een autoEerste spot ooit van een auto
  4. Meest bekeken spotsMeest bekeken spots
  5. Gumball 3000Gumball 3000 spots
  6. Spot van de dagSpot van de dag
  7. SpyspotsSpyspots
  8. Mat Chroom
+ Meer filters Zoeken
  1. ...
    • Suggestion 1
  2. ...
    • Type 1
  3. ...
    • Locatie 1
  4. ...
    • Plaats 1
  1. Tot
  2. Tot
  3. Tot
+ Meer filters Zoeken

Gerelateerd nieuws

Best gelezen

Iets opmerkelijks gezien? Tip ons
Volgende Vorige

Meer artikelen:

Reacties op dit artikel

  1. user avatar
    rico

    hey jongens ik hou een spreekbeurt over lamborghini.
    zouden jullie mij mischien wat informatie over de bouw kunnen mailen

    en verder dit is echt goed gelukt xD

    bey

    10-12-2007 om 17:04
  2. user avatar
    rico

    hoi ik hou mijn spreekbeurt over lamborghini zoals jullie weten maar hebben julie wat informatie hoe een lamborghini 350 gtv of andere in elkaar zit zo ja mail het a.u.b

    doei8)7^O^ ^O^

    11-12-2007 om 17:54
  3. user avatar
    36t4e

    :(:D:'(:+:+:+8)7:tong::r:'(^O^:X:we::bier::):):(:(:P:o:o:evil::+:{:'(:r:r:tong::tong::tong:8)78)7:X:X^O^^O^:we::we::we::bier::bier:

    10-04-2008 om 18:11
  4. user avatar
    Melvin

    :):):(:(;);):P:P:P:P:D:D:o:o:o:evil::evil::evil::+:+:+:{:{:{:{:'(:'(:r:r:r:r:tong:8)7:X^O^:X^O^^O^:we::bier::bier:

    10-09-2008 om 20:39
  5. user avatar
    jamy

    ja hoe is zoon bak ontstaan

    16-12-2009 om 13:54
  6. user avatar
    Jos

    Ik doe ook mijn spreekbeurt over Lamborgini bende muttens !:evil:

    21-10-2010 om 09:04
close