Koenig Ferrari 512 BB heeft deep dish velgen

  • Jaap
  • 27-08-2015 08:42
  • 1216
  • 1

Koenig Ferrari 512 BB heeft deep dish velgen

Ferrari en tuning, het is altijd een heet hangijzer in discussies onder autoliefhebbers. De puristen claimen dat de tuningsboeren met hun vettige tengels ver bij de raspaardjes weg moeten blijven, maar anderen zien in de toch al niet misselijke machines uit Maranello juist een ideaal startpunt om nog extremere bouwsels op te baseren. In het geval van de inmiddels onder autokenners tot cult verworden creaties van Koenig was de positie van Enzo Ferrari zelf in deze discussie duidelijk: als het aan hem lag moesten alle Ferrari badges eraf gesloopt worden.

Als je tegenwoordig aan een autoliefhebber vraagt om eens een tuner te noemen die zich waagt aan Ferrari's is de kans groot dat de namen Liberty Walk, Mansory of, aan de ietwat subtielere kant van het spectrum, Novitec Rosso naar boven komen drijven. De man waaraan deze bedrijven echter eigenlijk een beetje schatplichtig zijn is Willy König, een Duitser die in 1974 de eerste Ferrari 365 BB in Duitsland kocht en vervolgens dacht 'dat kan beter'.

De aanpassingen die Willy aan zijn 365 liet doen vielen kennelijk in de smaak in de kringen waarin Willy zich begaf en omdat hij een ondernemende man was besloot hij er dan ook maar een bedrijfje van te maken, genaamd 'Koenig-Specials'. Al snel kwam er kennelijk ook vraag naar Koenig's werk bij berijders van andere exclusieve merken en zo moet er, afgaande op de producten die destijds uiteindelijk de fabriekshal verlieten, een 'alles moet kunnen' atmosfeer in het bedrijf ontstaan zijn die heel goed paste in de wereld van de nieuwe rijken in de jaren ’80. Het merk auto maakte niet uit, interieur of exterieur, optische of technische aanpassingen, als je het als klant kon verzinnen kon Koenig-Specials het leveren. Het spectrum van auto's waarin dat resulteerde loopt van verbrede Mercedes S Klasse's met TV's in het dashboard via een straatlegale Porsche 962 tot een Ferrari Testarossa biturbo met 1000 pk die -uiteraard- eventueel ook als cabrio te specificeren was, naar deze 911 biturbo cabrio met de achterlichten van een Audi 200.

Koenig Ferrari 512 BB heeft deep dish velgen

Om dit alles te kunnen leveren besteedde Koenig-Specials overigens veel werk uit aan specialisten, zo werd voor veel van de bodykits bijvoorbeeld de hulp ingeschakeld van Vittorio Strosek, die later onder zijn eigen naam een bekende tuner van met name Porsche's werd, zoals bijvoorbeeld deze 928.

Koenig Ferrari 512 BB heeft deep dish velgen

Ook de 512 BB die we vandaag tegenkomen in Berkhamsted, Engeland heeft een door Vittorio ontworpen bodykit die plaats biedt aan deep dish 15" achterwielen met banden in de maat 345/35/ZR15, hoewel de velgen op dit exemplaar wellicht een maatje groter zijn. Ironisch genoeg zien we een aantal sleuven op de flanken die een beetje doen denken aan de fameuze opvolger van de Berlinetta Boxer, de Testarossa. Misschien waren de ontwerpers van de Testa ondanks de kritiek van Enzo stiekem toch wel een beetje onder de indruk van het werk van Koenig. Sterker nog, omdat de auto's grotendeels naar specifieke wensen van de klant gemaakt werden bestaat er ook een wit exemplaar met extra luchthappers die via plexiglas covers naar de motor lopen en zodoende een beeld gaven van de motor in het achteronder, een beetje zoals we dat ook op moderne middenmotor Ferrari's zien. De auto in kwestie was overigens eigendom van een sjeik die zijn tijd sowieso ver vooruit was, het stuur ervan zat namelijk aan de rechterkant omdat hij er alleen mee reed als hij in Londen was.

Inmiddels is het zichtbare motorblok dus een vaste waarde geworden op moderne Ferrari's met de motor achterin. Dat soort wisselwerking tussen producent en tuner waarbij de producent bepaalde verbeteringen overneemt van de tuner is misschien wel beste argument vóór tuning. Hoewel wij zelf ook de puristen snappen, vinden we het dan ook wel zo prettig dat in ieder geval sommige mensen hun raspaardje naar Mansory durven te brengen. Ooit komen ze met die geweldig mooie innovatie waar de Ferrari van de toekomst niet zonder kan. Misschien niet vandaag, misschien ook niet morgen, maar ooit.

Koenig Ferrari 512 BB heeft deep dish velgen

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag