Klassiekergespot spot van de week: Maserati 3500 GTI Spider

Klassiekergespot spot van de week: Maserati 3500 GTI Spider

Autogespot kreeg er bijna twee jaar geleden een rubriek bij: spot van de dag. Klassiekergespot doet het rustiger aan en heeft sinds twee weken geleden de rubriek "spot van de week". Drie spots vielen mij aanzienlijk méér op dan andere, waaronder een beeldschone DB6 Volante. Er waren echter nog twee andere kanshebbers...

De DB6 Volante staat echter al bijna een half jaar op Autogespot, leuker is het om een ècht recente spot in de spotlights te zetten. Op deze foto's is te zien hoe het eigenzinnige merk uit Blackpool vroeger auto's bouwde. Ook toen al waren dit al opmerkelijke auto's. De meest bijzondere spot van de afgelopen week vond ik echter deze Maserati, die door auto-moto0611 in de schemering werd vastgelegd.

Klassiekergespot spot van de week: Maserati 3500 GTI Spider

De Maserati 3500 GTI Spider is niet zomaar een opengezaagde 3500 GTI. Touring was verantwoordelijk voor de stalen koets van de coupé, Vignale bouwde een aluminium koets voor de Spider. De verwantschap tussen beide auto's is op het oog echter nog erg groot, verschillen tussen de auto's vallen niet direct op. Let op details zoals de roosters achter de voorwielen, het knikje achter de portieren van de Spider en de achterlichten.

Technisch waren de coupé en de Spider óók niet geheel hetzelfde. Coupés waren voor het grootste deel uitgerust met carburatie, terwijl 3500 Spiders allemaal waren uitgerust met inspuiting van Lucas. Het lag er dik bovenop dat dit problemen zou gaan geven, want injectie was er pas net. De Mercedes-Benz 300SL Gullwing uit 1954 was de allereerste auto met dit systeem. Carburatie bleek inderdaad een betere keuze te zijn. Een belangrijke evolutie was de toepassing van schijfremmen, waar eerst trommelremmen werden ingebouwd. Het belangrijkste verschil tussen de open en de dichte variant is het feit dat de Spider niet eens op een 3500 GT chassis stond, maar op een chassis dat vijf centimeter korter was en later zou worden gebruikt voor de Sebring.

Waar de coupé wellicht de mooiste van de twee is, de auto heeft immers een daklijn, is de Spider met zijn productie-aantal van 242 exemplaren aanzienlijk zeldzamer en daarmee kostbaarder. De prijs van een 3500 GT ligt grofweg tussen de €80.000 en de €120.000, De prijs van een Spyder ligt rond de anderhalve ton. Niet alléén de Spyder is lastig te spotten, óók de coupé zie je maar zelden op straat.

Reacties op dit artikel