Kille bries verwarmt het hart in Atlanta

  • Jaap
  • 30-11-2015 12:14
  • 292
  • 2

Kille bries verwarmt het hart in Atlanta

In de tijd van het jaar dat de regen weer regelmatig op 's lands zolderramen tikt en de wind zachtjes om de huizen waait, stuift er ook in het zuiden van de Verenigde Staten een fikse noordooster over Georgia State Route 400. Bora heet deze auto namelijk, vernoemd naar een droge, snijdend koude valwind die in de winter het gebied rond de Adriatische Zee teistert. Maar voordat u denkt 'een Bora? als ik die wil zien bekijk ik die TDI hier op de hoek wel die regelmatig mijn longen teistert'; geen zorgen, het gaat hier om iets van volstrekt andere orde.

Ver voordat Volkswagen de Golf IV 'met kont' Bora noemde, was er in 1971 namelijk al de Maserati Bora. Wellicht onder het mom 'zo snel als de wind' zijn in de loop der jaren meerdere 'Masers' vernoemd naar bekende winden, zo zijn daar bijvoorbeeld ook nog de Ghibli, Karif, Khamsin, Mistral en tenslotte de Shamal.

Snel was de Maserati Bora zeker in zijn tijd, met dank aan een dikke V8 van 4.7 of 4.9 liter onder de kap maar tevens vanwege de, naar later bleek, voor die tijd lage Cw-waarde van 0.30. Een opmerkelijk feit daar tekenaar Giorgetto Giugiaro nog niet kon beschikken over windtunnels en dergelijke bij het ontwerpen van de auto. Ter vergelijking, legendarische tijdgenoot Lamborghini Countach had een Cw-waarde van niet minder dan 0.42. Mede door de lage luchtweerstand kwam de Bora tot een alleszins respectabele topsnelheid van zo’n 260 tot 280 kilometer per uur, afhankelijk van wie je wilt geloven.

Power en prestaties waren echter niet het enige doel dat Maserati voor ogen had bij het ontwikkelen van de auto. De Bora was het eerste project van Maserati na de overname van het merk door Citroën in 1968. Medio jaren '60 had Lamborghini de wereld de Miura met middenmotor gegeven en de andere fabrikanten van vlugge wagens realiseerden zich rap dat zij mee moesten in de vaart der volkeren. Zo kwam De Tomaso al snel met de Mangusta en zou zelfs Ferrari niet veel later hun geliefde concept met de motor voorin de neus opgeven ten faveure van de Berlinetta Boxer met de motor in de staart.

Exact hetzelfde doen als de concurrentie heeft vaak echter niet zoveel zin, dus hoewel de technici groen licht kregen om op de proppen te komen met een middenmotor Maser, bedachten de nieuwe bovenbazen dat traditionele Maserati merkwaarden desondanks moesten prevaleren. Zodoende kreeg Giugiaro, eerder in dienst van Ghia al verantwoordelijk voor het ontwerp van de Ghibli maar nu als hoofd van zijn eigen studio Italdesign, vanaf het begin de opdracht mee om de auto ook een behoorlijke dosis comfort en tevens een vleugje understatement in het design mee te geven. Twee zaken waar de eerder genoemde bolides van de andere merken niet per se in hoge mate op te betrappen zijn.

De designer van juweeltjes als de BMW M1, de iconische Volkswagen Golf I en de briljante FSO Polonez leverde geen half werk met de Bora. De slanke voorzijde met zijn klapkoplampen, het grote glasoppervlak en het kale roestvrij stalen passagierscompartiment geven de auto een ranke verschijning. De klapkoplampen waren overigens aanvankelijk rechthoekig zoals op dit plaatje, maar werden later aan de onderkant afgerond zoals te zien op de foto's van het gespotte exemplaar.

Kille bries verwarmt het hart in Atlanta

Wat uiteindelijk meehielp bij het finetunen van 'Tipo 117' die later als Bora door het leven zou gaan, was de aversie van Maserati testrijder Guerrino Bertocchi jegens het middenmotor concept. Volgens de overlevering was Guerrino groot fan van de Ghibli met de motor voorin de neus. Zodoende was hij extra kritisch op het weggedrag van de nieuwe telg, wat uiteindelijk naar verluidt geresulteerd heeft in een auto met weinig scherpe randjes op dit vlak.

Ook aan het comfort was zoals de opdracht stipuleerde veel aandacht besteed en dan vooral aan wat ze in Amerika ‘NVH’ noemen, kort voor Noise, Vibration and Harshness. Om dat te bestrijden zit er bijvoorbeeld dubbel glas tussen de voorstoelen en het motorcompartiment en is er een beklede aluminium afdekplaat voor de motor. Tevens zijn motor en bak in een apart subframe gemonteerd, om trillingen in de gehele monocoque te bestrijden. Liefhebbers zullen wellicht liefst juist een beetje het mechaniek voelen en zeker zoveel mogelijk van de V8 horen, maar op langere afstanden kan geluid ook vermoeiend worden. Noem de afdekkap dus een soort alternatieve ‘klappenauspuff’ avant-la-lettre.

À propos avant-la-lettre, doordat de Bora ontstond ten tijde van Citroën’s korte periode als eigenaar van Maserati sijpelden er vanzelf wat Franse invloeden door in de Italiaan. En Citroën techniek, dat betekent hydraulica. Maserati gebruikte het niet alleen voor de remmen en stuurbekrechtiging, maar ook voor het aansturen van de klapkoplampen, de hoogteverstelling van de stoelen en -jawel- de verstelling van de pedalen. Net als bij een LaFerrari kan de stoel namelijk niet in lengterichting versteld worden maar kunnen de pedalen afgestemd worden op de beenlengte van de bestuurder. Helaas zorgt dit systeem ook wel eens voor karaktervolle mankementen, maar het gebruik van de juiste ‘Liquide Hydraulique Mineral’-olie en regelmatige activatie van het systeem voorkomen doorgaans problemen.

Al met al is het een bijzondere auto die zeker niet weggeblazen werd door de misschien wat meer bekende concurrenten uit die tijd. Een stijlvolle keuze, zelfs met die gekke Amerikaanse bumpers die wat ons betreft wel zouden mogen wegwaaien.

Kille bries verwarmt het hart in Atlanta

Reacties op dit artikel