Jaguar F-TYPE S Coupé: less is more?

  • Max
  • 30-08-2016 10:36
  • 229
  • 0

Jaguar F-TYPE S Coupé: less is more?

Over een ding kunnen we het in ieder geval alvast eens zijn: de Jaguar F-TYPE is wonderschoon. Als de Dikke Van Dale plaatjes zou bevatten, zou achter het woord 'schoonheid' een afbeelding van de sportwagen van Jaguar staan. Ian Callum en Matthew Beaven hebben die definitie namelijk min of meer gekanaliseerd met hun ontwerp. Onder het uiterlijk gaat natuurlijk ook een hart schuil, hier is waar het pas echt interessant wordt.

By de F-Type kun je kiezen uit een aantal verschillende smaakjes. Hecht je niet zoveel waarde aan cijfertjes maar wil je gewoon rustig voortkabbelen? De instap-V6 met 340 pk voldoet meer dan prima. Wil je toch iets meer, maar ben je meer het type dat waarde hecht aan wegligging en agiliteit? Pak dan de V6 S, goed voor 380 pk. Heb je nog niet genoeg? Verwend nest. Nou, hier heb je twee verschillende achtcilinders: De R en de SVR met respectievelijk 550 en 575 pk. Goedemorgen!

Maar voordat je meteen grijpt naar de achtcilinders, hold on. De zescilinder S heeft een aantal voordelen. Allereerst een paar objectieve maatstaven: prijs en gewicht. De zescilinder is in Nederland fors goedkoper, om precies te zijn is het prijsverschil tussen de V6 S en de F-Type R maar liefst 39,450 euro. Ja, dat is nogal wat. De V6 S Coupé is daarnaast iets meer dan 40 kilogram lichter dan de R Coupé, hetgeen het weggedrag natuurlijk ten goede komt omdat alle winst in de neus zit. Tot slot, nog een unique selling point van de V6: het geluid. Ja, die V8 klinkt meesterlijk, maar er is nu bijna geen enkele auto op de markt die klinkt als de V6 S. Een historische racewagen komt er nog het dichtst bij in de buurt; fenomenaal!

Goed, oordeel vooral zelf, maar mijn keuze ligt al op tafel: de V6 S. De dubbele uitlaat in het midden krijg je dan ook nog eens cadeau! Prachtige foto's Anthony!

Jaguar F-TYPE S Coupé: less is more?

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag