Italdesign Aztec

  • Sander
  • 26-10-2007 19:57
  • 4195
  • 1

Italdesign Aztec

Italdesign, het bedrijf van Dhr. Giugiaro, is wel bekend om zijn excellente concept en productie modellen sinds de jaren '70. Het meest bekende model is waarschijnlijk de VW Golf, maar de Audi 80 (4000) uit 1978 is eveneens van Giugiaro. Giugiaro ontwerpt auto's voor vele auto producenten en de concepts zijn dan ook niet toegekend aan een bedrijf. Sommigen van zijn concepts zijn gemaakt uit bestaande productie auto's andere alleen uit een aantal van hun onderdelen.



In 1988 presenteert Italdesign de Aztec, een sportauto concept. Het speciale van dit concept is, dat de bestuurder en de bijrijder apart van elkaar in de auto zitten. Omdat ze apart van elkaar zaten kon er gecommuniceerd worden via een intercom. De motor is normaal gesproken van een 200PK Audi Turbo. De vijfcilinder is geplaatst in het midden van de auto voor de achterste as en heeft permanente 4 wiel aandrijving. De lengte van de auto is 4,27 meter de breedte bedraagt 1,97 meter en de Aztec is 1,17 meter hoog. De wielbasis van dit concept is 2,6 meter. De overhang voor is 1,01 meter en achter is dit 0,66 meter. Leuk die getallen maar wat is nu de topspeed!? 241 km/h toch leuk voor een concept uit 1988! De 200PK komt vrij bij 6200 toeren per minuut.



Over het aantal geproduceerde exemplaren is geen duidelijk antwoord te vinden. De een zegt 16, de ander 55 en nog een 250! Grote verschillen dus. Wel is duidelijk dat er van 2 Aztec's nog andere Concepts zijn gemaakt. Namelijk de Aspid en de Asgard. De Aspid is een concept sportauto met een dak uit een geheel. De Aspid een "SUV" met 8 zitplaatsen. Beide concepts zijn ook gemaakt in 1988.

Om de Aztec binnen te gaan moet je de zogenaamde cockpit omhoog tillen. De dakjes zijn afneembaar. Waar je deze moeten laten is een raadsel...
Als het gaat regenen ben je dus de sjaak. Het zwarte gedeelte in de deur is transparant. De luchtsleuven in de motorkap begrijp ik niet echt. In de voorkant zit een kleine bergruimte, waarschijnlijk zit de waterkoeler daar gemonteerd. Dat geeft waarschijnlijk ook de functie van de kleine sleuven en luchtinlaten op de achterkap en deuren weer.

Trouwens! Waar zitten de koplampen?!

Het interieur ziet er trouwens erg exclusief uit! In de middenconsole kun je de nummers van het intercom systeem zien.De sportgordels zullen je goed in de sportstoelen houden. Het goedkoop uitziende stuur heeft bijna dezelfde diameter als het deel van het dashboard waar de knoppen zich bevinden. Sommigen bronnen beweren dat er een aantal Aztecs waren uitgevoerd met de werkende stuurwielen die gebruikt werden bij rijscholen!! De knoppen en nummers voor de versnellingspook zijn voor het verstellen van de stoelen. Het audio systeem had zelfs al een CD-speler!



Op de foto hierboven kun je de luchtsleuven op de achterkant goed zien. Ook de roll-bars zijn goed zichtbaar. Als je naar de vleugel kijkt zie je dat deze niet als elke andere vleugel is. Deze is aan de voorkant niet recht, hij heeft kleine curves die gelijk lopen aan de "cockpit".

Op de foto hierboven is heel veel te zien. De Aztec is niet als elk normale auto binnen te komen met een sleutel, maar met een key-code die ingetoetst dient te worden op de 3 buttons die je ziet. Hoogstwaarschijnlijk is het ronde gedeelte de benzine klep. Naast het 12V contactpunt is er een schakelaar voor de ventilator. Om de motor te koelen na een brute sprint? De analoge meter gaat tot 4 bar, maar voor wat? Bandenspanning, oliedruk, noem maar op. Ook de codes op de zijkant zien niet duidelijk, waarvoor ze dienen. Zijn het error codes, activatie codes?

Reacties op dit artikel