Innovatie in bandenland: Michelin CrossClimate

  • Ruud
  • 13-03-2015 12:10
  • 6703
  • 3

Innovatie in bandenland: Michelin CrossClimate

Op de markt zetten en blijven ontwikkelen. Ook de bandenindustrie moet met zijn tijd meegaan en moet blijven innoveren. Je zou denken dat het uiterste van rubber op een gegeven moment wel bereikt is. Gelukkig werken er bij Michelin 6.600 mensen om dat uiterste nog altijd op te rekken. De nieuwste innovatie is deze zomerband met wintercertificering die de naam CrossClimate meekrijgt. Doet de band echt wat Michelin belooft?

Bij aanvang van de indrukwekkende prestatie waren we redelijk sceptisch. Immers zijn All season banden al langer op de markt en is dat in feite een winterband met verminderde capaciteit om ook in de zomer nog redelijk te kunnen presteren. De CrossClimate van Michelin mag je daar niet mee vergelijken. De CrossClimate band is namelijk in drie jaar ontwikkeld door Michelin en is een zomerband met wintercertificering waarbij je dus onder winterse omstandigheden in bijvoorbeeld Duitsland mag rijden zonder eventuele gevolgen. Een ideale oplossing voor Nederland en het noorden van België waar zelden sneeuw valt. In mei zal de band op de markt komen maar wij mochten hem afgelopen week al grondig aan de tand voelen.

Innovatie in bandenland: Michelin CrossClimate

Vooralsnog is de band alleen beschikbaar in 15 tot 17 inch. In een later stadium zullen grotere maten beschikbaar komen. Zoals gezegd waren we redelijk sceptisch voor aanvang van de test. Heeft Michelin echt een band weten te ontwikkelen waarbij zo min mogelijk concessies zijn gedaan? Een All season band verliest namelijk zijn capaciteiten op beide vlakken omdat deze overal inzetbaar moet zijn. Michelin is met de gedachtegang aan de slag gegaan dat men vaker op zomerbanden reed dan op winterbanden. Vanuit een zomerband is men dus aan de slag gegaan om deze ook geschikt te maken voor de winterse omstandigheden. Met succes overigens, na het instappen van de auto en de bergen in te rijden merk je meteen dat de grip van de band onder droge omstandigheden niet onderdoet voor een normale zomerband zoals de Energysaver. De echte test moet natuurlijk nog komen als we de sneeuw gaan opzoeken. Eenmaal in de sneeuw aangekomen moeten we gewoon bekennen dat de CrossClimate echt werkt. Het onderstaande filmpje, gemaakt door Herman van dailybits.be, laat zien dat de band goed presteert op de sneeuw. Daarnaast is de remweg van de CrossClimate ongeveer evenlang als die van een zomerband en presteert de band onder nattige omstandigheden ook zeer goed.

Innovatie in bandenland: Michelin CrossClimate

Zoals al gezegd is dit de perfecte band voor de consument in Nederland en Noord-België. De prijs van de CrossClimate komt tussen de zomerband en winterband in te liggen. Wist je namelijk dat 65% van de bestuurders altijd blijven doorrijden op zomerbanden? Voor deze groep zou dit de perfecte oplossing zijn zodat zij ook in de winter bij een laagje sneeuw nog mobiel kunnen zijn. Qua kosten gaat men er ook niet op achteruit. Deze banden gaan evenlang mee als de Energysaver + en kan tot de indicator opgereden worden zonder verlies van performance. Het fabeltje dat winterbanden 4 millimeter profieldiepte moet hebben kan ook meteen naar de prullenbak verwezen worden. Waarom maken fabrikanten anders lamellen tot de bodem van de band. Daarnaast koopt de consument toch ook niet nieuwe zomerbanden wanneer deze 4 millimeter profieldiepte hebben bereikt?

Innovatie in bandenland: Michelin CrossClimate

Na deze test nabij Genève zijn wij overtuigd van de CrossClimate band en is het taak voor Michelin om deze bewustwording ook bij consumenten te creëren. Daarbij hopen wij nu natuurlijk een steentje te hebben bijgedragen!



Innovatie in bandenland: Michelin CrossClimate

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag