Historische topspot: Porsche 996 GT1

  • Emil
  • 06-12-2012 16:27
  • 2920
  • 6

Historische topspot: Porsche 996 GT1

Je hebt in het wereldje van autospotten allerlei soorten auto's die je kunt spotten. Je kunt die auto's globaal opdelen in een aantal categoriën waaronder, luxe limousines, sportauto's en exoten. Dan hebben we ook nog de buitencategorie "massaproductie-supercars", maar echt bijzonder is de categorie van supercars waarvan er maar tien of twintig gemaakt worden. De volgende spots vallen in deze categorie van homologatie-supercars. Denk aan de Mercedes-Benz CLK-GTR AMG of de volgende Porsche 996 GT1. Die laatstgenoemnde is een historische topspot die kans gaat maken op de titel "Spot van de dag" vandaag. Wát een spot!

Er staan slechts vier unieke exemplaren op Autogespot. Maar slechts één exemplaar komt geregeld buiten en wordt dan ook regelmatig gespot. De rest van de Porsches zal nagenoeg nooit gebruikt worden, waarschijnlijk door de extreem lastige besturing en de waarde van de auto. Wil je zo'n GT1 spotten? Dan moet je naar het zuiden van Frankrijk gaan, want daar is de kans groot een auto als deze te spotten. Dit is het gebied waar de meest extreme supercars diep verstopt zijn.

Porsche ontwikkelde in 1996 een racewagen voor de GT1-klasse. Daarbij werd verplicht om 25 exemplaren te bouwen voor op de straat voor de homologatie van deze klasse. De altijd serieuze Duitsers hielden zich aan hun woord en kwamen dus met 25 GT1's die destijds een prijskaartje hadden van 1,5 miljoen Duitse Mark. Tegenwoordig wordt nog steeds veel geld gevraagd voor de auto. De vraagprijs voor exemplaren die in 2011 te koop stonden lagen allemaal boven de 1.000.000 euro. Maar wat krijg je dan? Zoals jullie zien een supercars met het bodywerk van een racewagen die tijdens de Formule 1 van Monaco graag vooraan de grid zou staan. De kleine zescilinder boxermotor heeft dankzij turbo's een vermogen van 690 pk. Door Europese wetgeving zijn de meeste exemplaren minder krachtig gemaakt, 544 pk. Druk maken om prestaties is niet nodig, de topsnelheid ligt op meer dan 300 km/u en de sprint naar de 100 km/u kan in minder dan vier seconden gedaan zijn. Helaas het zal bijna niet meer voorkomen dat dit soort supercars echt stevig gebruikt worden, ze worden nu vooral gebruikt om te flaneren over de boulevard.

Historische topspot: Porsche 996 GT1

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag