Gereden: McLaren 12C Coupé

Gereden: McLaren 12C Coupé

De herfst is gekomen en net voor het ingaan van de herfst kregen we de sleutels van een McLaren 12C Coupé in onze handen gedrukt. Na een grondige uitleg van de verkoper van McLaren Brussels was het tijd om de V8 van de 12C aan te slingeren en op pad te gaan met een supercar die de afgelopen jaren voor behoorlijk wat opschudding heeft gezorgd. De V8 staat aan en de McLaren laat zich wegrijden met het gemak alsof het een Ford Fiesta is. Een goede voorbode voor wat komen gaat, en dat werd alleen maar beter kwamen we achter.




De 12C is een auto waar we diep voor respect hebben gekregen. Op 8 september 2009 werd de 12C voor het eerst voorgesteld aan het publiek. McLaren Automotive was terug en ging de wereld te lijf met de 12C. We gaan nog een jaar verder terug. In 2008 werd McLaren Automotive nieuw leven in geblazen en werd Frank Stephenson als hoofddesigner aangenomen. Net als met de McLaren F1 was het doel om het gewicht zo laag mogelijk te houden ter bevordering van de prestaties. Ook bij McLaren werd gekozen voor het lichte carbon fiber. De Carbon MonoCell zoals McLaren die noemt weegt slechts 80 kilo. Het produceren va deze MonoCell kost slechts vier uur. Daar waar het produceren voor een monocoque voor de Formule 1 maar liefst 500 uur duurt!

Gereden: McLaren 12C Coupé
Gereden: McLaren 12C CoupéGereden: McLaren 12C Coupé

Niet iedereen is het eens over het design van de 12C. De voorkant is "te lief", daar waar de achterkant juist bruut en bijna asociaal oogt. Wij vinden de 12C een zeer geslaagd design hebben. Zowel de voor- als achterkant is mooi en de details doen het hem. Zo kun je namelijk het logo van McLaren terugvinden in de koplampen. Dat de 12C wordt gewaardeerd in het verkeer merken we al meteen in het centrum van Brussel. Een man in een Renault Twizy achtervolgt ons en geeft ons constant een duim. Verschillende telefoons zien we tevoorschijn komen om foto's te maken. Het wordt pas echt duidelijk als we bij een tankstation aankomen om de 12C te voorzien van brandstof. Op de snelweg haalt de 12C een nette tien liter op 100 kilometer. Voor een auto met dergelijke prestaties een mooi verbruik. Als we bij het tankstation aankomen rijden heeft de 12C meteen de aandacht. Als de vleugeldeuren openslaan beginnen bij veel mensen de ogen te glinsteren. De 12C is bijna een publieksfiguur en tijdens het tanken lopen er ruim vijf mensen om de auto heen en worden we gebombardeerd met vragen, uiteraard ook door de douane die het naadje van de kous wil weten aangezien we met Engelse platen rondrijden als Nederlandse ingezete.

Gereden: McLaren 12C Coupé
Gereden: McLaren 12C CoupéGereden: McLaren 12C Coupé

Het interieur van de 12C is simpel maar erg doeltreffend. Het navigatiesysteem laat zich bedienen door touch en de grote homeknop. Het systeem dat wij hadden was nog het oude systeem. Kort na het inleveren van de auto werd deze geüpdate met het Android-besturingssysteem dat nog soepeler en makkelijker werkt. Voor de rest vinden we op het middenconsole knoppen voor de versnellingsbak, de handling mode en de ophanging. De handling mode en ophanging zijn door draaiknoppen in te stellen op Comfort, Sport en Track. Later meer daar over. Op de deuren vinden we de climate control knoppen voor de bestuurder en de passagier. Via het hendeltje achter het stuur kun je onder andere het display wijzigen en de auto oppompen om hem een heuvel op of af te rijden. Ideale oplossingen in een supercar met gigantische prestaties.

Gereden: McLaren 12C Coupé
Gereden: McLaren 12C CoupéGereden: McLaren 12C Coupé

Als de stand op comfort staat dan is de auto ook echt comfortabel. De schokbrekers staan zeer soepel ingesteld en een heerlijke lange reis met de 12C is met alle gemak te doen. De schokbrekers zijn hydraulisch met elkaar verbonden en constant worden deze aangepast aan het wegdek. Het comfort van deze supercar is dan ook subliem. Zet je de schakelaar om naar Sport of Track dan gaat het feest pas echt beginnen. Zorg dan dat je geen Hed Kandi muziek aanzet maar keiharde hardcore. De schokbrekers worden keihard en de McLaren wordt een echte stuiterbak. Daar waar andere supercars nog wel eens comfort moeten inleveren door zo hard geveerd te zijn hoeft de McLaren zich daar geen zorgen om te maken. Het is werkelijk geweldig hoe dit hele systeem werkt en de mogelijkheden die het biedt met een supercar. We hebben een dergelijke auto nog nooit zo ervaren. Ben je eenmaal klaar om het circuit op te gaan met de McLaren dan is er werkelijk geen vuiltje aan de lucht als je de auto nog niet volledig onder controle hebt. De auto heeft werkelijk zoveel mechanische grip dat je heel gek moet doen willen de stabiliteitssystemen ingrijpen. Heb je de auto eenmaal zover gekregen dat hij in moet grijpen dan doet hij dit met beleid en zet hij je binnen een seconde weer op het rechte pad. Het is werkelijk onvoorstelbaar om met de 12C te rijden. De auto gaat als een raket door de bocht zonder maar een kraakje of zuchtje.

Gereden: McLaren 12C Coupé
Gereden: McLaren 12C CoupéGereden: McLaren 12C Coupé

Van 0 naar 100 km/u in 3,1 seconden, van 0 naar 200 in 8,9 seconden en van daaruit door tot 330 km/u. Van 200 - 0 km/u gebeurt in minder dan vijf seconden. Yes! Deze wagen is bloedsnel, mooi en simpelweg fantastisch! McLaren Automotive heeft een huzarenstukje geleverd na iets meer dan tien jaar uit de running geweest te zijn. We zijn al lovend over de 12C, en dan hebben we het nog niet eens over het hart van de McLaren gehad behalve zijn prestaties. In eerste instantie leverde de V8 bij de introductie 600 pk. In oktober 2012 kwam er een update uit voor iedere 12C die het vermogen naar 625 pk tilde. De V8 die in het midden hangt is geen stille jongen. Zeker niet wanneer de Track modus is geactiveerd. De klep in de uitlaat gaat open en het keeltje wordt geschraapt om alles te geven wat die heeft. Ongelofelijk wat een geluid komt er uit de 3,8 liter grote V8! Laat je gas los dan hoor je ook nog eens de turbo's druk verliezen wat de rijsensatie helemaal ten goede komt. Ongekend! De acceleratie van de 12C is bijna niet meer van deze wereld en dan komt de P1 ook nog eens om de hoek kijken met meer dan 900 pk. Wat dat voor acceleratie wel niet moet brengen. Het vertragen van de 12C is ook uitgedacht tot in de details. De airbrake die omhoog klapt bij forse remacties zorgt aan het begin voor een lichte onbalans maar daarna vertraag je zo hard dat je dus binnen vijf seconden stil staat vanaf de 200 km/u!

Gereden: McLaren 12C CoupéGereden: McLaren 12C Coupé

De prijs voor de 12C valt alleszins mee als je nagaat wat je er voor terug krijgt. Een supercar die zijn weerga niet kent en meerdere gezichten heeft. Van comfortabel rijden tot keihard knallen over het circuit. De McLaren laat het allemaal toe en als je op een zondag besluit naar de wereldberoemde Nordschleiffe te rijden dan kun je dat zonder vermoeid te raken doen. Het zegt iets over de dagelijkse rijbaarheid van de McLaren. Die drempel ligt namelijk heel laag en zelfs een oma van over de 80 kun je zonder zorgen achter het stuur laten kruipen, als ze er in komt natuurlijk. Voor 261.000 euro staat de McLaren 12C voor de deur. Voor dat geld krijg je, zoals we al eerder zeiden, een supercar die je in alle maten zal verrassen. De verwachtingen lagen bij ons al hoog na alle verhalen, en die verwachtingen zijn waargemaakt!

Gereden: McLaren 12C Coupé
Gereden: McLaren 12C CoupéGereden: McLaren 12C Coupé

Fotografie & Film:

Christian Kalse | Photographer & Director

: Facebook

Reacties op dit artikel