Gereden: Jaguar F-TYPE S Coupé AWD

  • Ruud
  • 09-06-2016 16:08
  • 558
  • 4

Gereden: Jaguar F-TYPE S Coupé AWD

De Jaguar F-TYPE draait alweer enkele jaartjes mee. Qua design zal hij niet gaan vervelen en de Coupé kan al helemaal op onze goedkeuring rekenen. We redden al met verschillende modellen waaronder de Convertible V6 S, De Convertible V8 S en onlangs de V6 S Coupé AWD. All-Wheel-Drive? Jazeker! De combinatie van AWD met een F-TYPE is namelijk best lekker!

Maar.. Maar.. dan kun je geen drifts leggen en burnouts maken? Dat klopt, maar dat is natuurlijk niet waar het leven om draait. Af en toe is het leuk om een drift neer te leggen, de F-TYPE leent zich daar namelijk perfect voor, maar de F-TYPE heeft meer weg van een Grand Tourer waardoor je je meer op comfort richt.

Gereden: Jaguar F-TYPE S Coupé AWDGereden: Jaguar F-TYPE S Coupé AWDGereden: Jaguar F-TYPE S Coupé AWDGereden: Jaguar F-TYPE S Coupé AWD

De F-TYPE die met AWD uitgerust is weet zich namelijk perfect door bochten te wringen. Gas erop houden en alle vier de wielen krijgen een bepaald vermogen toebedeeld. Zo weet je dat je altijd de optimale grip houdt. Permanente vierwielaandrijving is sinds begin vorig jaar leverbaar voor de F-TYPE S-modellen de 380 pk sterke supercharged V6 en de F-TYPE R met supercharged V8. In het vierwielaandrijvingsysteem is Intelligent Driveline Dynamics (IDD) geïntegreerd. Dit zorgt er samen met onder andere het achterdifferentieel en DSC voor dat de F-TYPE profiteert van alle voordelen van vierwielaandrijving en tegelijkertijd zijn sportieve achterwielaangedreven karakter behoudt. Terwijl we onderweg waren regende het zo hard dat we eens zijn gaan proberen om de auto een kleine stap opzij te zetten. Vergeet het maar, het AWD system werkt perfect en weet precies waar en wanneer het vermogen heen moet. Dat is natuurlijk heerlijk als je weet dat de F-TYPE je niet zal verrassen. Dat zal met een V8 zonder AWD wel anders zijn. Die zal je de nek omdraaien wanneer hij daar de mogelijkheid voor krijgt. De vierwielaangedreven modellen zijn onder andere herkenbaar aan een grotere ‘power-bulge’ op de motorkap en specifieke motorkaplouvres.

Gereden: Jaguar F-TYPE S Coupé AWDGereden: Jaguar F-TYPE S Coupé AWDGereden: Jaguar F-TYPE S Coupé AWDGereden: Jaguar F-TYPE S Coupé AWDGereden: Jaguar F-TYPE S Coupé AWD

We schreven het al eerder in onze rijtest over de V6 S, het geluid is en blijft het meest indrukwekkende dat deze F-TYPE met zich meebrengt. De katachtige wordt wakker met een luide brul, druk je vervolgens op het knopje voor de uitlaat dan is er geen houden meer aan. Een scherpe brul komt uit de vuistdikke centrale uitlaten waarbij een compleet dorp je aan zal horen komen.

Jaguar weet de vierwielaangedreven F-Type Coupé S AWD 3.0 V6 Supercharged op minimaal 118.650 euro te prijzen. Daarmee is hij een goede, en misschien zelfs betere concurrent van de Porsche 911 Carrera 4S. De Porsche is een echte eenheidsworst aan het worden daar waar de F-TYPE van Jaguar nog mooi en elegant is. Ian Cullum heeft dan ook een fantastisch ontwerp neergezet met de F-TYPE. Enige misser blijft die gigantisch lelijke achterspoiler die omhoog komt bij hogere snelheden. Die had wel wat eleganter gevormd kunnen worden, maar als dat alles is om over te klagen dan zouden we deze auto meteen aanschaffen. De wow factor blijft aanwezig, zelfs als je na meerdere dagen weer instapt en die lekkere V6 aanzwengelt.

Gereden: Jaguar F-TYPE S Coupé AWDGereden: Jaguar F-TYPE S Coupé AWDGereden: Jaguar F-TYPE S Coupé AWD

Reacties op dit artikel