Gereden: Ferrari California T Handling Speciale

Gereden: Ferrari California T Handling Speciale

Vorig jaar aan het eind van de zomer mochten we een weekend met de Ferrari California T rijden. Het was een gemiddeld Nederlands weekend met wat zon en regen. Optimaal cabrio rijden zat er dus niet in en gelukkig kwam Ferrari begin dit jaar met de Handling Speciale met onder andere een upgrade waar we vorig jaar zo naar verlangd hadden. Een aangepaste uitlaat! Een Ferrari dien je namelijk te horen en dat hebben de Italianen begrepen. Het dak gaat vrijdagochtend open en wordt dit weekend niet meer gesloten.


Gereden: Ferrari California T Handling SpecialeGereden: Ferrari California T Handling SpecialeGereden: Ferrari California T Handling Speciale

Eind augustus hadden we namelijk een heerlijke periode qua weer. Combineer dit met de heerlijke Ferrari California T en je hebt een top weekend. Wel, wij deden er nog een schepje bovenop. Deze rijtest viel namelijk samen met ons Ring Weekend waardoor we dus in het gezelschap van ander exclusief spul richting de prachtige Eifel togen. De plek natuurlijk om de Handling Speciale aan de tand te voelen. De Italianen claimen namelijk dat de auto een stuk strakker is geworden. De aanvullende Handling Speciale-uitrusting voorziet onder meer in nieuwe demperinstellingen en aangepaste veren (voor +16% stijver, achter +19%) die de auto nog stijver maken. Daarbij wordt het rijcomfort maar marginaal beïnvloed, terwijl de sportiviteit van de California T nog meer wordt benadrukt, mede dankzij de aangepaste motorklank die in volume toeneemt naarmate het toerental stijgt. En dat het rijcomfort maar in beperkte mate is beïnvloed door de strakkere vering kunnen we bekennen. De California T laat zich heerlijk glijden over de autobahn en zonder centje pijn stappen we uit. Dit mede door de comfortabele stoelen die in allerlei posities zijn in te stellen. Voor ieder wat wils. Een andere nieuwe feature, die tijdens dit weekend met af en toe temperaturen van 37 graden van harte welkom was, is de stoelventilatie. Deze stond op de maximale stand om het nog enigszins behapbaar te houden tijdens het rijden. Typisch Nederlands natuurlijk om weer te klagen, maar een temperatuur van 37 graden en een volle zon op de kop kan op een gegeven moment genoeg zijn. We hebben heel even getwijfeld om de kap te sluiten maar we rijden niet voor niks in een Ferrari. Dat geluid van die V8 moet direct de oren in kunnen vliegen!

Gereden: Ferrari California T Handling SpecialeGereden: Ferrari California T Handling SpecialeGereden: Ferrari California T Handling SpecialeGereden: Ferrari California T Handling SpecialeGereden: Ferrari California T Handling Speciale

Na die comfortabele maar hete rit over de autobahn is het tijd om te gaan sturen over de prachtige wegen die de Eifel rijk is. Normaal rij je in 45 minuten naar de Nürburgring vanaf de snelweg, tijdens ons Ring Weekend hadden we een route van ruim 2,5 uur uitgestippeld. Vlammen dus, 560 pk en 755 Nm aan koppel staan klaar om losgelaten te worden! Kleine sidenote, dat maximale koppel is alleen beschikbaar in de zevende versnelling. Fles water naar binnen gieten, de mannetino op sport stand en we kunnen eens gaan voelen hoe de Handling Speciale zich gedraagt. Typisch Ferrari is het lichte stuurgevoel. Aan het begin is het even wennen om bij een geringe stuurbeweging al de neus die kant op te sturen maar naar verloop van tijd begin je de feedback te snappen van de Ferrari. We merken ook duidelijk dat de Sport stand een aantal zaken doet veranderen. Zo voelt de versnellingsbak enorm sportief aan door de klappen die je voelt tijdens het schakelen. Ook duidelijk te merken is dat de California T een stuk strakker geveerd is op de bochtige wegen die we rijden. Daar waar we vorig jaar nog her en der een klein beetje onderstuur voelden is dat nu weggestreken. Uiteraard merk je dat je nog met wat gewicht aan het sleuren bent maar mede door het lichte stuurgevoel zijn haarspeldbochten zo gemaakt, kleine dot gas en het F1-TRAC laat een kleine stap opzij toe waardoor je de auto sneller recht zet en weer door kan accelereren.

Gereden: Ferrari California T Handling Speciale

Gereden: Ferrari California T Handling SpecialeGereden: Ferrari California T Handling SpecialeGereden: Ferrari California T Handling SpecialeGereden: Ferrari California T Handling SpecialeGereden: Ferrari California T Handling Speciale


Totaal kostte deze Ferrari California T 301.000 euro. Een flinke hap geld waar je ook een minder aangeklede Ferrari 488 GTB voor kan aanschaffen. Daar komt natuurlijk wel de vraag bij kijken of die zo comfortabel en dagelijks te rijden is zoals de California T H.S. dat wel is. Ook het interieur in deze California was van pure klasse. Alcantara bekleding op de deur en op het middenconsole en carbon fiber accenten op het sport stuurwiel, dat overigens ook een optie was maar door weinig mensen gekozen wordt lieten we ons vertellen. Overigens kost het Handling Speciale pakket 7.000 euro en dat is een optie die je in onze ogen niet kan laten liggen. Immers wordt de California T er zoals gezegd op een aantal zaken volwassener op met als grootste pluspunt het geluid.

Gereden: Ferrari California T Handling SpecialeGereden: Ferrari California T Handling SpecialeGereden: Ferrari California T Handling SpecialeGereden: Ferrari California T Handling SpecialeGereden: Ferrari California T Handling Speciale

Gereden: Ferrari California T Handling Speciale


Fotografie door Christian Kalse en Ansho Bijlmakers

Reacties op dit artikel