Gereden: Chevrolet Corvette Stingray C7

Gereden: Chevrolet Corvette Stingray C7

Cilinderuitschakeling en een handmatige versnellingsbak die zeven verzetten telt. We kunnen het haast niet geloven dat we over de A1 rijden in een gloednieuwe Chevrolet Corvette Stingray. De tijd dat Corvette techniek aan boord had die achterhaald was is voorbij. Ook de Amerikanen denken aan het verbeteren van de techniek en zorgen daarmee voor een minder gortig verbruik van de V8 in het vooronder.




Het is een prachtige dag als we achter het stuur mogen kruipen van de Corvette Stingray. Stingray is een lange tijd uit de naam gehouden maar doet bij de C7 weer zijn intrede. Daarvoor was hij alleen nog bij de C2 en C3 gebruikt. Tijd dus om daar nieuw leven in te blazen. Het voegt voor de rest niet heel veel toe aan de naam maar de verschillende logootjes op de auto doen de naam eer aan.

Gereden: Chevrolet Corvette Stingray C7Gereden: Chevrolet Corvette Stingray C7

We schreven al over de nieuwe technieken die de engineers van Corvette hebben ontwikkeld. Helaas is dat voor de Nederlandse koper nog steeds niet heel voordelig. De Stingray stoot namelijk 279 gram CO2 per kilometer uit. Daarmee komt de prijs die je voor de Stingray betaalt op 124.995 euro uit. Voor de Convertible betaal je slechts drieduizend euro meer. Voor de Convertible gaat bij ons overigens de voorkeur uit. Deze heeft met het dak ingeklapt die typische look van de Corvette. Stoer en een tikkeltje Amerikaans. De prijs van deze auto vergeten we maar even zo snel mogelijk. Een auto als deze koop je met je hart. Je moet een liefhebber zijn van het merk of de auto echt mooi vinden.

Gereden: Chevrolet Corvette Stingray C7Gereden: Chevrolet Corvette Stingray C7


De Corvette Stingray is het meest krachtige standaardmodel van Corvette ooit. De 6.2-liter LT1 V8-motor is compleet opnieuw ontwikkeld en levert een motorvermogen van 466 pk en een koppel van 630 Nm bij 4.600 tpm. Het is ook het eerste standaard Corvette-model ooit dat in net iets meer dan 4 seconden van 0 tot 100 km/u accelereert. De topsnelheid ligt op 292 km/u volgens de fabrikant, maar ligt waarschijnlijk toch een stukje hoger. De auto sprint namelijk onder al teveel moeite richting en over de 250 km/u. Toch doet de wagen en het geluid je ervaren dat het allemaal een stuk sneller gaat. Een goed teken want de beleving in de Corvette is geweldig door de lage zit en zoals gezegd zeker ook het geluid. De vier vuistdikke uitlaten brengen namelijk een dikke grom naar buiten waarbij omstanders hun vingers in de oren steken. Dat geluid komt het beste tot zijn recht als je aan het afremmen bent en terugschakelt naar lagere versnellingen. Active Rev Matching anticipeert namelijk op het terugschakelen en geeft een dot gas om het allemaal soepel te laten verlopen.

Gereden: Chevrolet Corvette Stingray C7Gereden: Chevrolet Corvette Stingray C7Gereden: Chevrolet Corvette Stingray C7Gereden: Chevrolet Corvette Stingray C7

Eigenlijk is de complete auto vernieuwd. Het interieur heeft een goede opfrisbeurt gehad en heeft een luxe instrumentarium en ook het multimediasysteem doet niet onder voor zijn concurrenten. Het acht inch LCD-scherm in het midden van het instrumentarium wordt geflankeerd door drie analoge klokken voor de snelheid, het brandstofniveau en de koelwatertemperatuur, en is via de Driver Mode Selector-knop in te stellen in sport-, tour- en circuitstanden. De 'Tour' stand legt meer nadruk op multimedia en infotainment; het 'Sport' thema benadrukt de sportieve prestatiefuncties via bijvoorbeeld een duidelijke schakelindicator en een grote ronde toerenteller; in de 'Track' stand heeft het instrumentarium een racy lay-out met een lineaire toerenteller, schakellichten die zijn geïnspireerd op die van Corvette Racing en permanente displays voor het klokken van rondetijden. Elk van deze drie thema's kan ook naar wens worden geconfigureerd zodat de bestuurder in de Stingray zijn eigen voorkeuren kan instellen. Verder bieden de stoelen een goede steun maar zijn ze nog wel comfortabel op zijn Amerikaans. Dat betekent een zachte zit en een iets grotere stoel dan we gewend zijn van de Europeanen. Perfect voor de langere ritten zonder gek te worden van het zitten.

Gereden: Chevrolet Corvette Stingray C7Gereden: Chevrolet Corvette Stingray C7Gereden: Chevrolet Corvette Stingray C7Gereden: Chevrolet Corvette Stingray C7Gereden: Chevrolet Corvette Stingray C7

Niet alleen de techniek van de motor en versnellingsbak zijn vernieuwd. Corvette heeft namelijk ook nog het chassis opnieuw op de tekentafel gelegd, wat heeft geleid tot een compleet nieuw aluminium frame dat 57 procent stijver en 45 kg lichter is dan de stalen versie van zijn voorganger. Dankzij dit stijvere frame is de Corvette merkbaar beter in de bochten. Strak, precies en stabiel door de bochten sturen kan heel goed met de Corvette. Als de banden ook nog eens de perfecte temperatuur hebben is het een waar genot om te mogen sturen in de Stingray. De Corvette is, indien je de juiste rijmodus hebt geselecteerd, vergevingsgezind en laat een hoop toe. Een goede toevoeging, die standaard in Europa geleverd wordt, is het Magnetic Ride Control. Door de Driver Selector is de stijfheid van de demping te beïnvloeden van zacht tot keihard.
Is de Stingray dan een leuke auto om mee te rijden? Ja zeker! De pleziergarantie in de Corvette is 100% en daar zullen we je niet in teleurstellen. De auto komt namelijk standaard met een berg aan opties waar veel Europeanen nog van kunnen dromen. Zo is een sperdifferentieel standaard aanwezig en kun je als circuitliefhebber ook al je gegevens opslaan met de Performance Data Recorder. Het blijft altijd lasting dat Nederland een ongunstig belastingklimaat heeft voor de autorijder. De Corvette kost in Amerika namelijk iets meer dan 50.000 dollar en in België en Duitsland hoef je om en nabij de 80.000 euro af te rekenen. Zie je dus een Stingray rijden weet dan dat de eigenaar een echte liefhebber is en bereid is ruim 40.000 euro af te dragen aan de regering om zijn droomauto te mogen rijden.

Gereden: Chevrolet Corvette Stingray C7Gereden: Chevrolet Corvette Stingray C7

Fotografie door Christian Kalse

Reacties op dit artikel