Gereden: Corvette Grand Sport

Gereden: Corvette Grand Sport

Kleinere motorinhoud, minder vermogen maar nog steeds even listig als zijn duivelse broer. We reden al eens met de Corvette ZR1, een genadeloze machine die geen enkel respect voor de bestuurder heeft. Is de Corvette Grand Sport even gevaarlijk of is hij door het mindere vermogen makkelijker te besturen? Met alle respect voor de auto stapten we in de auto om uit te vinden of dit wederom een doldwaze rit zou worden of dat we eens rustig konden cruisen met een Corvette.

Het blijft in onze ogen onmogelijk om jezelf te beheersen met de Corvette. Het vermogen is gewoon lomp aanwezig. De Corvette Grand Sport is dan wel niet zo gretig als de ZR1 maar toch moet je de Grand Sport niet onderschatten. Met lagere toeren is de Grand Sport rustig te berijden en bevind je je niet in de gevarenzone. De 6.2 liter LS3-V8 levert 430 pk en 575 Nm. Daar is in de lagere toeren weinig van te merken. Pas wanneer de motor echt op stoom is, is het alle hens aan dek om de Corvette op het rechte pad te houden. In dat opzicht verschilt de ZR1 niks van de Grand Sport. Het is oppassen geblazen alleen bij de ZR1 is dit altijd het geval!

Gereden: Corvette Grand Sport
Gereden: Corvette Grand SportGereden: Corvette Grand SportGereden: Corvette Grand SportGereden: Corvette Grand Sport

Het Grand Sport pakket werd in 2009 geïntroduceerd en is gemaakt ten behoeve van de verbetering van de rijstijl van zowel de C6 Coupé als Convertible. Het pakket bestaat uit bredere wielkasten, opvallende grote luchtuitlaten aan de zijkant, Z06-voorspoilerlip, verschillende Grand Sport badges, voor 18 inch grote velgen en achter 19 inch grote velgen. Daarnaast krijgt de Grand Sport ook nog de remmerij van de Z06 mee om ervoor te zorgen dat alles op tijd stil staat. Optisch is de Grand Sport daardoor een stuk opvallender en stoerder, mede door de witte lak en zwarte velgen is er een mooi contrast ontwikkeld. De rode stickers zorgen voor de slagroom op de taart, en die is nodig want de Corvette moet het niet van zijn geluid hebben. Gelukkig is er een optionele uitlaat bestelbaar die ook nog eens voor een kleine vermogenstoename van 6 pk en 5 Nm zorgt. Het motorgeluid wordt door de optionele uitlaat ook een stuk luider.

Gereden: Corvette Grand Sport
Gereden: Corvette Grand SportGereden: Corvette Grand SportGereden: Corvette Grand SportGereden: Corvette Grand Sport

De Grand Sport is dus een rustige rijder bij lagere toeren. Wil je echt knallen dan dien je er altijd voor te zorgen dat je een lagere versnelling zit waardoor de toeren hoog blijven en de motor op volle kracht zijn werk doet. Dat houdt het leuk, maar zorgt ook weer voor een behoorlijke kolk in de tank. De V8 lust een aardige slok en dat is natuurlijk één van de nadelen aan een Corvette. Waardes van 1 op 3 zijn niet onrealistisch bij een fors rijgedrag. Naast het graag lusten van benzine is er nog één nadeel aan de Corvette. Als het dak van de auto is, is er een enorme herrie van de rijwind te horen. Het open rijden is dan ook niet echt weggelegd voor op de snelweg tenzij men de oorpluggen in doet. Rij je rustig over de vele dammen die Zeeland rijk is zoals wij dat deden dan is er niks aan de hand en kun je optimaal genieten van de wind door je haren en het zonnetje op je bol.

Gereden: Corvette Grand Sport
Gereden: Corvette Grand SportGereden: Corvette Grand SportGereden: Corvette Grand SportGereden: Corvette Grand Sport

Toch blijft het jammer dat Corvette zulke hevige blokken in het vooronder doet. Je merkt gewoon tijdens het sturen dat er een gewicht op de voorwielen hangt en dat er achter eigenlijk niets is qua gewicht. Korte rotondes nemen is dan ook geen plezier als je een beetje vaart hebt. Je hebt ieder moment het idee dat de voorwielen wel eens rechtdoor kunnen gaan. De Grand Sport leent zich dan ook niet echt om hard door korte snelle bochten te rijden. Grotere flauwe bochten daarentegen kun je met hogere snelheid wel lekker nemen. Het is geen minpunt, want de Grand Sport is in onze ogen juist in deze vorm een auto waarmee je van het weer moet genieten op een rustige zondag.

Gereden: Corvette Grand Sport
Gereden: Corvette Grand SportGereden: Corvette Grand SportGereden: Corvette Grand SportGereden: Corvette Grand Sport

Er zijn zowel voor als tegens om deze Corvette aan te schaffen of juist niet aan te schaffen. Zoek je een mooie targa dan ben je bij Corvette aan het goede adres mits je niet teveel open snelwegkilometers wilt maken. De rijwind gaat je op een gegeven moment gigantisch irriteren waardoor je geen plezier meer zal hebben in het rijden van de Corvette. Daarnaast is de Corvette ook niet heel goedkoop vanwege zijn immense blok. Daar waar Corvette's in Amerika voor niet meer dan € 50.000 over de toonbank gaan betaal je hier een dikke € 124.400 euro. Maar toch, als je dan eenmaal gegaan bent voor een Corvette dan weet je ook zeker dat je zult genieten. Het is een liefhebbers auto en als liefhebber neem je sommige minpunten voor lief. De looks en de power van de Grand Sport zijn daarentegen ook nog eens zware punten die meewegen dat men geen spijt zal hebben.

Gereden: Corvette Grand Sport
Gereden: Corvette Grand SportGereden: Corvette Grand SportGereden: Corvette Grand SportGereden: Corvette Grand Sport

Reacties op dit artikel