Gereden: BMW M3 E92 Competition Pack

Gereden: BMW M3 E92 Competition Pack Het was weer eens zover. We kregen meer dan 400 paarden mee om ze in topconditie te houden. Een moeilijke opgave als je weet dat het Beierse paarden zijn die moeilijk te temmen zijn. Gelukkig worden ze door allerlei handige trucjes in het gareel gehouden. ESP, ABS en traction control zorgen ervoor dat we de 421 pk in de BMW M3 makkelijk kunnen beheersen. Maar zelfs zonder al deze hulpmiddelen is er nog goed mee te rijden. We reden al eens een BMW M3 met handmatige versnellingsbak, het was nu tijd voor de facelift met zeventraps M dual clutch transmission (DCT) en start/stop-systeem. Om zo toch nog enigszins groen te rijden, want de V8 heeft mede door dit systeem slechts een uitstoot van 243 gram CO2 per kilometer.

Gereden: BMW M3 E92 Competition Pack
Gereden: BMW M3 E92 Competition PackGereden: BMW M3 E92 Competition PackGereden: BMW M3 E92 Competition PackGereden: BMW M3 E92 Competition Pack

Start en stop systeem? We horen het onszelf nog denken, "op een M3"? Juist op een M3, wordt bevestigend geantwoord door de importeur, want het start en stop systeem zorgt ervoor dat de CO2 uitstoot met minstens acht procent wordt gereduceerd. Het systeem doet, zoals de naam al doet vermoeden, de motor uitschakelen wanneer men stilstaat voor bijvoorbeeld een verkeerslicht. Bij het loslaten van de rem wordt de motor alweer gestart en voor je het weet rijdt je alweer weg. Er zit een kleine vertraging in, maar verkeerslichtsprintjes zijn nog steeds gemakkelijk uit te voeren met dit systeem. Terwijl je het gas indrukt is de motor al gestart en geef je iedereen alweer het nakijken, snel en toch groen!

Gereden: BMW M3 E92 Competition Pack
Gereden: BMW M3 E92 Competition PackGereden: BMW M3 E92 Competition PackGereden: BMW M3 E92 Competition PackGereden: BMW M3 E92 Competition Pack

De M3 die wij meekregen is natuurlijk weer helemaal volgestopt met opties. De optielijst is dan ook een aardige lijst met een totaal van €29.700 aan opties. Dit zorgt ervoor dat het model in deze uitvoering €135.510 kost. Dat terwijl je een standaard M3, die natuurlijk ook al van een hoop opties is voorzien, voor €105.810 euro haalt. De uitgebreide lederen bekleding en het Competition Pack zorgen er namelijk al voor dat het bedrag met tien procent verhoogd wordt. Deze twee opties kosten samen namelijk al meer dan €10.000. Doe daar nog bluetooth telefoonvoorbereiding en een Harman Kardon audiosysteem bij en je zit al op €15.000. Een andere kleur, zoals op dit model Azuritschwarz Metallic, kost je €2.400. Je kan de M3 dus zo duur maken als je het zelf wilt, terwijl een standaard M3 ook al goed voorzien is.

Gereden: BMW M3 E92 Competition PackGereden: BMW M3 E92 Competition Pack
Gereden: BMW M3 E92 Competition Pack
Gereden: BMW M3 E92 Competition PackGereden: BMW M3 E92 Competition PackGereden: BMW M3 E92 Competition PackGereden: BMW M3 E92 Competition Pack

De M3 is met 1580 kilo geen lichtgewicht, maar toch sprint hij dankzij de 421 pk in 4,9 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid is zoals we het van de Duitsers gewend zijn begrensd op 250 km/u. Niet geheel onbelangrijk is natuurlijk dat de begrenzer tegen betaling makkelijk te verwijderen is als je toch nog even wat harder wil. BMW geeft een gemiddeld verbruik op van één liter op 8,1 kilometer. Een waarde die zeker te halen is wanneer men beheerst rijdt. Wanneer het gas flink ingetrapt wordt is de tank van 63 liter binnen 300 kilometer wel leeg, wat uit zal komen op een gemiddelde van één op vijf. Een waarde die je vaker zal zien dan de één op 8,1, want het tussengas en dergelijke is te verslavend om rustig terug te schakelen.

Gereden: BMW M3 E92 Competition Pack
Gereden: BMW M3 E92 Competition PackGereden: BMW M3 E92 Competition Pack

Sinds 2007 draait deze generatie M3 alweer mee. In Genève werd het eerste model tentoon gesteld en in april van 2008 werden de eerste exemplaren op de weg gezet. Kijkend naar de vorige 3-serie M modellen viel er natuurlijk meteen iets op tijdens de introductie. Er waren twee cilinders extra toegevoegd die voor meer pit moesten zorgen. De M3 E46 is met zijn 343 pk natuurlijk ook geen langzame jongen. Maar 420 pk is natuurlijk beter en wederom presteert BMW het om meer dan 100 pk per liter te produceren. De V8 die deze BMW heeft meegekregen krijgt eigenlijk dan ook niet meer dan lof. De auto is altijd paraat om je goed te laten accelereren, in elk toerengebied. Ook kan hij je opzwepen. Het geluid dat de V8 produceert, in combinatie met de uitlaatpijpen met kleppen, is namelijk weer eens geheel verslavend. We hebben nog nooit drugs gebruikt maar waarschijnlijk is het even verslavend. Benzinedampen opsnuiven begint natuurlijk ook wel weer een beetje op een verslaving te lijken, toegegeven, het is altijd lekker om die geur je longen te laten vullen. Nu komt het goed uit als je van benzinedampen houdt want als je het gas flink weet te raken in de M3 sta je vaak bij de pomp.

Gereden: BMW M3 E92 Competition PackGereden: BMW M3 E92 Competition PackGereden: BMW M3 E92 Competition Pack

Wat het rijcomfort betreft kunnen we in ieder geval stellen dat de M-Division van de Bayerische Motoren Werke flink hun best gedaan hebben om the best of both worlds te combineren. Mede dankzij het Electronic Damper Control (EDC) is dit zeker gelukt! De ophanging is in te stellen hoe de gebruiker het wil. Met het EDC worden er tijdens het rijden constant sensoren getriggerd en resultaten naar een microprocessor gestuurd. Deze analyseert de gegevens en stuurt orders naar de schokbrekers. Deze worden door magneten vervolgens strakker of juist losser gezet. Ook helpt het EDC in sommige gevallen de remweg te verkorten. Het EDC kent drie standen. Elk van deze standen heeft zo zijn voordelen. Helemaal uit zorgt het systeem voor een comfortabel rijgedrag. De tweede stand zorgt ervoor dat de schokbrekers wat straffer worden en op de laatste en hardste stand is het waarschijnlijk alleen op het circuit goed uit te houden. Deze stand zet de schokbrekers zo hard dat je alles op de weg voelt en het op een gegeven moment door begint te trillen. Natuurlijk kies je er zelf voor om deze stand te activeren. Het is dan ook geen minpunt aan de M3, maar meer een opmerking dat de M3 het met het EDC het prima zal doen op het circuit qua afstelling. Als je eenmaal aan het sturen bent met EDC op maximaal dan wil je niks anders. Op de zeldzame bochtige wegen die Nederland kent is het dan namelijk een genot om met de M3 te sturen. Zo strak, zo precies en zo soepel.

Gereden: BMW M3 E92 Competition Pack
Gereden: BMW M3 E92 Competition PackGereden: BMW M3 E92 Competition PackGereden: BMW M3 E92 Competition PackGereden: BMW M3 E92 Competition Pack

Gelukkig heeft de M-Division een heel mooi compromis weten te sluiten door het EDC, want als bestuurder wil je niet altijd het strak geveerde circuitautootje hebben. Ook wil je gewoon eens rustig naar de plaats van bestemming kunnen rijden zonder rugklachten. Dat is juist de kracht van de M3. Het is gewoon mogelijk de auto te gebruiken voor allerlei doeleinden. Mede door het DCT is er gewoon de mogelijkheid te cruisen en zuinig te rijden.

Gereden: BMW M3 E92 Competition Pack
Gereden: BMW M3 E92 Competition PackGereden: BMW M3 E92 Competition PackGereden: BMW M3 E92 Competition PackGereden: BMW M3 E92 Competition Pack

Daar zit je dan, heerlijk genesteld in de sportieve stoel. Optimale zijdelingse steun, makkelijke zit en naar eigen wens volledig in te stellen. Het interieur van de M3 is zoals we het gewend zijn. Stoer, strak en sportief. De M-stiksels op het sportieve stuur, het M logo in de hoofdsteunen, het geeft je allemaal te kennen dat je hier niet met een standaard 3-serie te maken hebt. Alles klopt gewoon, de knoppen voor Power, DSC en EDC zitten goed geplaatst naast de M-pook. De flippers achter het stuur zijn van goed formaat en reageren abnormaal snel. Maar ook het iDrive systeem is weer goed voorzien van allerlei opties. Wat te denken van BMW Online? Door middel van een abonnement is het mogelijk te internetten in je auto via de iDrive knop.

Gereden: BMW M3 E92 Competition PackGereden: BMW M3 E92 Competition PackGereden: BMW M3 E92 Competition Pack

Over het uiterlijk met het Competition Pack zijn we ook zeer te spreken. De prachtige negentien inch velgen vullen de wielkasten mooi op. Ook is de M3 door dit pakket nog een tien millimeter extra verlaagt wat vervolgens ook weer het rijgedrag beïnvloed. Andere optische aanpassingen zijn een carbonfiber front lip en ook aan de achterkant is een kleine carbon fiber spoiler gemonteerd.

Gereden: BMW M3 E92 Competition Pack
Gereden: BMW M3 E92 Competition PackGereden: BMW M3 E92 Competition PackGereden: BMW M3 E92 Competition PackGereden: BMW M3 E92 Competition Pack

Gereden: BMW M3 E92 Competition PackGereden: BMW M3 E92 Competition Pack

Als eindconclusie kunnen we stellen dat BMW in 2007 (en nog steeds) een prima auto heeft neergezet. Door de facelift is de auto er weer wat frisser op geworden. De auto is immers alweer een aantal jaar op de markt. Het is nu wachten op de volgende 3-serie om daar vervolgens weer een M-model van te verwachten. Tot die tijd zullen we het met deze M3 moeten doen in het straatbeeld. Gelukkig is dat geen straf voor oog en oor.

Gereden: BMW M3 E92 Competition Pack

Get the Flash Player to see this player.


Klik hier voor een grotere versie

{getPoll id=news.weblog_poll}

  • Spots
  • Te koop
  • Nieuws
  1. Alle spots vanaf deze datum
  2. ...
    • Suggestion 1
  3. ...
    • Type 1
  4. ...
    • Locatie 1
  5. ...
    • Plaats 1
  1. ...
  2. Eerste keer gespot in een plaats Eerste keer gespot in een plaats
  3. Eerste spot ooit van een autoEerste spot ooit van een auto
  4. Meest bekeken spotsMeest bekeken spots
  5. Gumball 3000Gumball 3000 spots
  6. Spot van de dagSpot van de dag
  7. SpyspotsSpyspots
  8. Mat Chroom
+ Meer filters Zoeken
  1. ...
    • Suggestion 1
  2. ...
    • Type 1
  3. ...
    • Locatie 1
  4. ...
    • Plaats 1
  1. Tot
  2. Tot
  3. Tot
+ Meer filters Zoeken

Gerelateerd nieuws

Best gelezen

Iets opmerkelijks gezien? Tip ons
Volgende Vorige

Meer artikelen:

Reacties op dit artikel

  1. user avatar
    Marci Parci

    nice boys^O^

    09-06-2010 om 16:25
  2. user avatar
    Dustie

    Leuk plaatjes, leuk filmpje ^O^

    09-06-2010 om 16:30
  3. user avatar
    baasie

    wat een bak
    ^O^

    09-06-2010 om 16:31
  4. user avatar
    Pentium

    Heerlijke platen en leuk verslagje, hoe heet dat nummer uit het filmpje?

    09-06-2010 om 16:32
  5. user avatar
    bartcar

    Hoe het liedje in de video? Alvast bedankt! Gave foto's en goed stuk tekst!

    ^O^

    09-06-2010 om 16:36
  6. user avatar
    spn unit

    Heerlijk verslag, prachtige wagen en een mooi filmpje^O^^O^

    09-06-2010 om 16:39
  7. user avatar
    Arnoud en Jacco

    Mooi werk!!:)

    09-06-2010 om 16:44
  8. user avatar
    Big Bol

    In exact dezelfde heb ik ook gereden. Heerlijke auto met een super geluid en een directe respons op t gaspedaal. Super auto!
    & video natuurlijk ;)

    09-06-2010 om 16:46
  9. user avatar
    Style

    strakke bak en platen^O^

    09-06-2010 om 16:48
  10. user avatar
    jg

    liedje is van mylo - in my arms

    09-06-2010 om 17:04
  11. user avatar
    nba20

    wat is die facelift toch HEERLIJK!!!!^O^^O^

    en die platen zijn echt S-U-P-E-R prachtig!!
    ^O^:)

    09-06-2010 om 17:14
  12. user avatar
    KrimpenDrummer

    Wát een mooie foto zeg! Stukje lees ik later

    09-06-2010 om 17:15
  13. user avatar
    bartcar

    @ jg. Bedankt! :)

    09-06-2010 om 17:24
  14. user avatar
    DijkstraMeer

    komt dit filmpje ook op youtube?

    Wat een geweldige platen en heerlijke tekst !! :D :bier:

    09-06-2010 om 17:30
  15. user avatar
    mislukte stoer actie

    421 pk?

    09-06-2010 om 17:38
  16. user avatar
    jensus

    zie die renners kijken op 3.04 van 'wat komt daar van kabaal uit uit die bmw' :p zalige auto ! heerlijk sportief, bruut, en toch net anoniem genoeg!

    09-06-2010 om 17:42
  17. user avatar
    Lamborsche

    In deze M3 heb ik ook gereden ^O^ Verder is deze M3 flink gebruikt door Yelmer en Shirley, zaten er nieuwe banden onder? :+

    http://www.youtube.com/watch?v=lUZmChAMKD0

    09-06-2010 om 17:48
  18. user avatar
    Boink

    @mislukte stoer actie,

    421 pk inderdaad. Volgens de fact sheet van BMW NL.

    09-06-2010 om 17:48
  19. user avatar
    Eddow

    @ Lamborsche

    Dit was nog voor dat hun ermee hadden gereden :)

    09-06-2010 om 18:03
  20. user avatar
    Lamborsche

    @Eddow: Ohh oke :)

    09-06-2010 om 18:26
  21. user avatar
    Max&Sjors

    Zeer vette wagen!
    Bij 2.40 zie je ook zo'n verkeersbord met 30 met werk-aan-de-weg , volgens mij ging hij net effe harder dan 30^O^

    09-06-2010 om 18:27
  22. user avatar
    oo_nick_oo

    Niets is irritanter dan een filmpje zoals dit met muziek!:(

    09-06-2010 om 18:28
  23. user avatar
    LucianB

    Leuk stukje! Erg mooie foto's en filmpje :)

    09-06-2010 om 18:33
  24. user avatar
    LMD-crew

    Leuk filmpje heren, een goed stuk tekst. De wielrenners die omkijken is ook genaail.:P

    09-06-2010 om 18:55
  25. user avatar
    LMD-crew

    Genie wattes? Geniaal*

    09-06-2010 om 18:56
  26. user avatar
    KJ.

    @LMD-crew:
    +1

    De foto's zijn ook geweldig^O^:bier:

    09-06-2010 om 19:05
  27. user avatar
    marnix011

    hee grappig, dit is toch bij corus? op de weg naar timboektoe in wijk aan zee. was hier zaterdag avond nog.
    erg lekkere auto, ben altijd al fan van bmw.^O^

    09-06-2010 om 19:09
  28. user avatar
    Hainz

    €135.000,- voor een M3 :+

    Daar koop je een goede 2e hands 997 GT3 RS voor ^O^

    09-06-2010 om 19:15
  29. user avatar
    Ma®tiej

    Leuk stukje weg daar hea bij Corus ^O^! Vandeweek ook nog even met m'n Clio 2.0 gescheurd 8)7

    09-06-2010 om 23:12
  30. user avatar
    Vlugge Jaapie

    BMW > AUDI

    10-06-2010 om 02:11
  31. user avatar
    Bastian

    geweldig, die wielrenners keken wel om toen hij langs kwam!^O^

    10-06-2010 om 09:26
  32. user avatar
    pursang

    dikke platen! en lol om te zien hoe die coureurs om kijken:P

    10-06-2010 om 19:00
  33. user avatar
    MADMAX

    Dit Competition Pack heeft weinig "competition" om handen!
    Kuipstoelen? Alcantara en carbon in het interieur? Ontbreekt allemaal! En dat allemaal voor tegen de 10.000 Euro!
    En waar is die voorste carbon spoilerlip trouwens?8)7

    10-06-2010 om 21:47
  34. user avatar
    Army Thijs

    Heey dat is bij mijn werk!
    Corus:D
    Wanneer waren deze foto's gemaakt en gaan jullie nog vaker hier terug komen om foto's te schieten en laat me dat dan graag weten;)
    Gr

    11-06-2010 om 01:06
  35. user avatar
    Izza92

    Tering wat een prachtfoto's!

    11-06-2010 om 11:43
  36. user avatar
    Flar

    Leuke bijdrage!
    Waar zijn de foto's gemaakt?

    22-06-2010 om 21:18
  37. user avatar
    petervd3

    Beter doe je volgende keer geen roze shirt aan tijdens het foto maken, dat zie je namelijk heel goed op de foto! 8)7

    23-06-2011 om 11:19

Gerelateerde spots » «

  1. Eerste spot BMW M3 E92 Coupé nl
  2. BMW M3 E92 Coupé nl
  3. Eerste spot BMW M3 E92 Edition nl
  4. BMW M3 E92 Coupé be
  5. BMW M3 E92 Coupé de
  6. Eerste spot BMW M3 E92 Coupé Track Edition nl
  7. Meer spots
close