Gereden: Ferrari F12berlinetta

Gereden: Ferrari F12berlinetta

Het jaar eindigen met een knallende reportage. Daarom mochten we spelen met een 740 pk sterke motor. Het zijn niet alledaagse getallen. Vaak moeten we het doen met motoren die rond de 500 pk zitten. Ditmaal mochten we dus op pad met 740 pk en één plus één is twee en de echte autofreaks weten dus meteen dat we met de nieuwste telg uit de Ferrari-familie op pad zijn. De Ferrari F12berlinetta, Ferrari's moordmachine om alle concurrentie uit te schakelen. Komt alleen de vraag of er überhaupt wel concurrentie voor deze auto is?

Die vraag beantwoorden is een moeilijke opgave, en misschien is die vraag niet eens te beantwoorden. Wat is nu namelijk de concurrentie voor de F12berlinetta? Er is geen enkele auto die hetzelfde vermogen, comfort, geluid en imago heeft. Niet alleen de auto heeft een ijzersterk imago, maar het merk Ferrari zorgt al voor een snellere hartslag bij menig autofan. Deze auto staat hoog en alleen aan de top, net als dat de Lamborghini Aventador LP700-4. Die auto's zijn totaal niet te vergelijken. Daar waar de F12berlinetta een echte GT is, is de Lamborghini een sportwagen pur sang. De Ferrari is zo'n auto die los kan gaan maar daarnaast ook de snelwegkilometers met gemak voor zijn rekening wil nemen. Dit alles is te danken aan de verschillende standen van de Manettino-knop en de magnifieke versnellingsbak die zeven verzetten telt. Elegant als een Ferrari schakelt de bak soepel en met meesterlijke precisie door de verzetten. Geen harde slagen bij het opschakelen, misschien iets te klinisch maar voor een GT als deze niet erg. Bij het harder rijden en het meer door de toeren trekken van de V12 blijven de slagen van de bak ook weg. Het is een klein gemis die je de ervaring geeft bij het hard rijden. De meest krachtigste Ferrari ooit is meer gericht op het cruisen dan op het circuitwerk. De F12berlinetta zal op het circuit ook zijn mannetje staan, dat staat als een paal boven water maar de echte prijzen worden gewonnen buiten het circuit. De auto is perfect gebalanceerd, qua comfort heeft men niets te klagen en de atmosferische 6,3 liter grote V12 staat altijd paraat om los te gaan en te zorgen voor een acceleratie waarbij de haren niet meer in het model blijven zitten zoals het hoort. Over de rijbeleving hoef je je in ieder geval geen zorgen te maken. Het geluid dat uit de vier uitlaatpijpen komt brullen, is onbeschrijflijk. Een tunneltje pakken is altijd al een plezier met dikke auto's maar de F12berlinetta laat zich goed horen als hij in de toeren klimt.

Gereden: Ferrari F12berlinettaGereden: Ferrari F12berlinetta

In 3,1 seconden naar de 100 km/u, in 8,5 seconden naar de 200 km/u en een topsnelheid van 340 km/u. De F12berlinetta is snel, bloedsnel! Niet alleen de cijfers kunnen dat bevestigen, maar de nekspieren zullen na een maand rijden in deze Ferrari behoorlijk aangesterkt zijn. Ondanks dat de V12 in het vooronder ligt, is de F12berlinetta een zeer precies sturende auto. De neus duikt alle kanten op waar jij hem naar dirigeert. Het stuur luistert heel nauw naar zijn commandant. Kleine stuurbewegingen zijn voldoende om de auto van baan te doen wisselen. Ga je eenmaal de snelweg af en rij je richting bochtige wegen dan komt het genot pas echt naar boven. De carbon keramische remmen gaan dan ook meewerken en dat je met 1525 kilo op pad bent, is bijna niet te merken. Dit komt uiteraard door het gigantische vermogen, maar op één of andere manier weet Ferrari dit gewicht goed te verbergen tijdens het rijden. Het 20% stijvere chassis dan dat van de 599 GTB Fiorona is van aluminium en zal hier ook zijn aandeel in hebben. Door nieuwe technieken is het chassis ook nog eens 70 kilo lichter geworden en het gewicht van de auto ligt 46% op de vooras en 54% op de achteras. Een bijna perfecte balans dus en dat is goed te merken wanneer je de auto door korte bochtjes aan het smijten bent.

Gereden: Ferrari F12berlinettaGereden: Ferrari F12berlinetta

Dat de auto puur op de bestuurder is gericht, kunnen we wel opmaken uit het interieur. Van een multimediasysteem is niets meer te vinden in het middenconsole. Dit alles is verwerkt in het instrumentarium van de bestuurder. Op het middenconsole zijn slechts de knoppen te vinden voor de regeling van het klimaat in de auto. Het is dus even wennen omdat de gewone auto dus alles in het middenconsole heeft. Maar zoals we al zeiden, een gewone auto. De F12berlinetta is verre van gewoon natuurlijk zoals jullie al hebben kunnen lezen en dat gaat in het interieur dus gewoon verder. In het midden van het instrumentarium zien we nog een gewone toerenteller. De schermpjes ernaast zijn digitaal en daar is alle benodigde informatie te vinden. Het linkerscherm vertelt alles over de vloeistoffen in de auto, bandenspanning, stand van de Manettino-knop etc. Het rechterscherm is voor multimedia en navigatie. Iets wat de passagier dus niet ziet en het aanpassen van het radiostation of instellen van de navigatie is voor de passagier dus niet mogelijk. Één voordeel is dus dat er slechts één iemand verantwoordelijk is voor het verkeerd rijden bij het niet volgen van het navigatiesysteem. Dan volgt natuurlijk ook nog het stuur van de F12berlinetta, deze is niet anders dan die van vorige Ferrari's en Ferrari weet dat het gewoon goed is, en dat klopt. Het ligt lekker in de hand en het vertelt precies wat je aan het doen bent met de auto. De schakelflippers zitten vast en zijn lekker groot zodat ze altijd te vinden zijn tijdens het sturen.

Gereden: Ferrari F12berlinetta
Gereden: Ferrari F12berlinettaGereden: Ferrari F12berlinettaGereden: Ferrari F12berlinettaGereden: Ferrari F12berlinetta

Dan rest ons uiteindelijk nog het uiterlijk. 20 inch velgen vullen de wielkasten op met vooraan 255 millimeter brede banden en achteraan 315 millimeter brede banden. Deze Michelin banden zorgen ten alle tijden voor de beste grip en dragen hun steentje dan ook bij aan de perfectie van de auto. Als we rustig aan de neus bekijken, zie je de lijnen van de FF erin terugkomen maar ook die van de 458 Italia. De nieuwe designrichting is dus ingezet en waarschijnlijk gaan we veel terug zien bij de F150, welke binnenkort onthuld zal worden. De neus is breed en imposant. De kleur Aluminium doet de zwarte grill en onderlip zeer stoer overkomen en maakt de neus extra agressief. Aan de zijkant zien we de welvingen in de deur die verder naar achter lopen en vervagen in de heupen. Alles met het oog op aërodynamica.

Bij de kont aangekomen is dat hetgeen waar veel mensen de eerste keer op stuklopen. De achterkant kent op het eerste gezicht een rare lijn, maar na de auto eenmaal wat langer bewonderd te hebben, is het een prachtig design. De twee achterlampen en het van de Formule 1 geïnspireerde achterlicht zijn de eye catchers van de F12berlinetta. Glijden de ogen iets verder naar onder toe dan zie je vier gigantische uitlaten die de 740 pk sterke V12 laten horen.

Gereden: Ferrari F12berlinetta
Gereden: Ferrari F12berlinettaGereden: Ferrari F12berlinettaGereden: Ferrari F12berlinettaGereden: Ferrari F12berlinetta

Een F12berlinetta gaat voor 225.486 euro over de toonbank. Exclusief btw en BPM. Dit is per land afhankelijk en in Nederland maakt het ook nog uit of je een F12berlinetta met HELE (High Emotion, Low Emissions ) pakket neemt of niet. Dit scheelt op de eindprijs zeventienduizend euro. Een F12berlinetta neem je in Nederland afhankelijk van het HELE pakket voor 369.589 euro of 386.359 euro mee naar huis, waarbij iets meer dan een ton aan euro's voor de BPM is. Het HELE pakket omvat een start-stopsysteem en een aantal extra aanpassingen aan de motor. Deze prijs is natuurlijk een basisprijs en daar kun je dan nog een aantal opties bij aanvinken. Wat te denken van een bagageset van 8.500 euro. Voor de rest zijn het allemaal opties voor net onder de duizend euro. Eenmaal allemaal aangevinkt kom je toch al snel boven de 400.000 euro uit. Is de F12berlinetta dat geld waar? Uiteraard! Je rijdt er immers een Ferrari voor met 740 pk. Één van de snelste productieauto's op het moment. Zouden wij hem eigenlijk alleen wel in het geel met zwarte velgen bestellen. Het blijft de mooist mogelijk combinatie.

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag