Genève 2015: Ford GT

  • Emil
  • 03-03-2015 11:36
  • 596
  • 0

Genève 2015: Ford GT

Na de introductie op de Noord-Amerikaanse markt tijdens de NAIAS en de Chicago Auto Show is de spectaculaire Ford GT eindelijk op Europese bodem. Deze GT nu al een van de grootste verrassingen van dit jaar en tevens één van de hoogtepunten van de bomvolle beursvloer in Genève die uitpuilt met supercars.

Volgend jaar gaat de Ford GT pas in productie. Gelukkig is deze waanzinnige Amerikaan nu al op Europese bodem te bewonderen. De beurs in Genève mag dan gedomineerd worden door Europese supercars en hypercars, de GT staat hier zijn mannetje. Er is een hele speciale reden dat Ford dit jaar met een nieuwe GT komt. Volgend jaar bestaat de eerste GT alweer 60 jaar. Nog altijd maakt de GT deel uit van het erfgoed van Ford en de GT is één van de meest succesvolle raceauto's ooit op Le Mans. Een reden met deze moderne interpretatie stil te staan bij de geschiedenis van het merk. Eigenaren van de eerste generatie en de tweede generatie zullen vooraan staan beslag te leggen op de eerste productieplekken.

Net als zijn voorganger uit 2004 heeft de nieuwe GT het DNA van de eerste generatie. Met het enorm brede front en de karakteristieke koplampen is dit onmisbaar een echte GT. Het grote verschil is veel hoger niveau van aerodynamica. Twee enorme luchtinlaten starten achter de cabine en lopen helemaal naar achteren toe. Het oogt modern, agressief en vooral buitengewoon uniek. Geen andere fabrikant heeft een dergelijk design eerder getoond. Volgens Ford heeft dit allemaal te maken met de aerodynamica. De druppelvorm is efficiënt en zorgt voor een lagere drag. Tevens zorgt deze vorm voor een betere koeling van de onderdelen. Gebleven zijn de enkele achterlichten en het centrale uitlaatsysteem, alleen dan in een moderner jasje.

Het vermogen komt van een nieuwe 3,5 liter twinturbo EcoBoost motor. Geen acht maar zes cilinder geven de GT meer dan 600 pk. Er wordt dus afscheid genomen van een enorme V8 die op het gebied van efficiency niet meer bij de huidige motoren past van Ford. Een zevenbak met dubbele koppeling levert het vermogen af op de achterwielen. Ford praat nog niet over prestaties en het gewicht maar door veel gebruik van carbon fiber en aluminium zal de GT één van de beste pk/kilo-verhoudingen van iedere productie auto hebben.

Aankomend jaar zal Ford ons klaarstomen voor het bijzondere moment dat de GT op de markt komt in 2016. Wij kijken er enorm naar uit.



Genève 2015: Ford GTGenève 2015: Ford GTGenève 2015: Ford GTGenève 2015: Ford GTGenève 2015: Ford GTGenève 2015: Ford GTGenève 2015: Ford GTGenève 2015: Ford GTGenève 2015: Ford GT

Genève 2015: Ford GT

Reacties op dit artikel