Genève 2011: Porsche 918 RSR Concept

Genève 2011: Porsche 918 RSR Concept

Vorm volgt functie, dat is de manier hoe Porsche volgens hun designfilosofie de 918 RSR heeft ontworpen. In Detroit beleefde de concept racewagen eind 2010 zijn werelddebuut en in Genève is er sprake van een Europees debuut. Het is één van de vele speciale auto's die Porsche dit jaar presenteert in Genève, we kunnen er alleen maar van genieten!

In tegenstelling tot de andere auto’s op de stands in Genève gaat de 918 RSR niet in productie. Iedereen weet natuurlijk dat Porsche de 918 als Spyder in productie gaat nemen. Deze 918 RSR is puur gemaakt om te laten zien hoe ver Porsche is gevorderd met diverse nieuwe technologieën. Het mag duidelijk zijn dat de Duitsers uit Zuffenhausen goed op weg zijn en geld investeren in de toekomst. Dit model is een samensmelting van de in 2010 gepresenteerde succesvolle hybrideconcepten, de 997 GT3 R Hybride en de 918 Spyder Concept. De monocoque van de Porsche is vervaardigd uit carbon en is natuurlijk enorm sterk. De aandrijving komt van de bekende V8 motor. Deze is in de RSR goed voor 563 pk bij 10.300 toeren per minuut. Daarnaast wordt de racewagen bijgestaan door twee elektromotoren bij de voorwielen. Ieder goed voor 102 pk waardoor het totaal uitkomt op 767 pk. Dan heeft de auto ook nog een vliegwiel-accumulator die bewegingsenergie opslaat. Deze energie wordt omgezet en levert extra vermogen om bijvoorbeeld een inhaalactie te plannen.

Porsche's conceptcar is natuurlijk niet alleen een show-case. We gaan in de toekomst vast en zeker elementen of delen van deze technieken terugvinden in productiemodellen.


Genève 2011: Porsche 918 RSR Concept
Genève 2011: Porsche 918 RSR ConceptGenève 2011: Porsche 918 RSR ConceptGenève 2011: Porsche 918 RSR ConceptGenève 2011: Porsche 918 RSR Concept

Genève 2011: Porsche 918 RSR Concept
Genève 2011: Porsche 918 RSR ConceptGenève 2011: Porsche 918 RSR ConceptGenève 2011: Porsche 918 RSR ConceptGenève 2011: Porsche 918 RSR Concept

Reacties op dit artikel