Genève 2010: Carlsson C25

Genève 2010: Carlsson C25

Tuner Carlsson toont ieder jaar weer iets bijzonders op de Autosalon van Genève. Vorig jaar was dit de Mercedes-Benz GL-klasse die in samenwerking met Aigner werd gemaakt. Dit jaar staat er voor het eerst een eigen auto, de Carlsson C25. Een uniek gelimiteerd model waarvan er maar 25 gemaakt zullen worden.

Carlsson wordt erkend als een autofabrikant door Duitsland. Dit is de eerste keer dat men een auto volledig zelf heeft ontwikkeld, alhoewel Carlsson natuurlijk het motorblok van Mercedes-Benz gebruikt. De Carlsson heeft een zes liter V12 voorzien van twee turbo’s in het vooronder. Het vermogen bedraagt 753 pk en maar liefst 1150 Nm aan koppel. Tot welke prestaties is deze supercar in staat? De sprint naar de 100 km/u gaat in 3,7 seconden wanneer je vol gas gaat en de acceleratie stopt pas bij 352 km/u. De C25 staat op twintig inch velgen die vóór een breedte hebben van 265 millimeter en achter een enorme 325 millimeter. Het gewicht per velg bedraagt slechts 11,2 kilo en dat is een stuk lichter dan een normale velg. Remkracht krijgt de eigenaar in de vorm van 405 millimeter grote remschijven voor en achter 380 millimeter.




Het belangrijkste uitgangspunt bij de ontwikkeling van de auto was de bruikbaarheid. Volgens Carlsson zijn er namelijk al genoeg auto’s die veilig op het circuit gebruikt kunnen worden. Deze super-GT is daar echter niet voor bedoeld. Het moet een super-GT zijn die op een soepele en relaxte manier het vermogen afgeeft. Daarnaast moet hij dagelijks bruikbaar zijn als een auto die naar het kantoor kan worden meegenomen. Al is dat natuurlijk niet iets wat een nuchtere Nederlander gaat doen.

Aan de buitenzijde is te zien dat de supercar verder geen grof spoilerwerk heeft. Er wordt namelijk al genoeg downforce gecreëerd door de enorme diffuser aan de achterkant en de kleine spoilers aan de voorkant en achterkant. Carlsson ziet af van extreme verlagingen, het plaatsen van kuipstoelen en andere racegeoriënteerde onderdelen omdat dit niet hoort bij het karakter van de auto. Het interieur wordt op smaakt aangepast naar de keuze van de klant. Er wordt gebruik gemaakt van materialen als carbon fiber, leer en suède.

Waar de auto’s terecht komen? Er wordt slechts één C25 per land verkocht dus de exclusiviteit van de auto ligt extreem hoog. Pech voor de Arabieren en Russen want die zullen vast als een blok gevallen zijn voor het bijzondere uiterlijk en de power van de auto.


Reacties op dit artikel