Gebroeders 991 parkeren in slagvolgorde

  • Jaap
  • 04-08-2015 10:31
  • 1204
  • 4

Gebroeders 991 parkeren in slagvolgorde

Terwijl een gewiekste handelaar in Engeland de eerste Porsche 991 GT3 RS in het land van de hand tracht te doen voor zo’n drie keer de nieuwprijs af fabriek, staat er in Luzern gewoon een aan de kant van de straat geparkeerd in het bijzijn van een Techart 991 Turbo S als ware het een stel Volkswagen Golfjes.

De GT3 RS is dit moment onder autoliefhebbers de topper van Porsche's 991 gamma. Ok, de Turbo en Turbo S hebben nog meer pk's onder de kap dankzij hun geblazen blok maar koppelen dat ook aan vierwielaandrijving wat de auto's zwaarder en minder speels maakt. Bovendien blijft zo'n atmosferische motor toch wel iets magisch, met diens lineaire krachtopbouw, hoge redline, directe gasrespons en de daarbij horende soundtrack. Alle moderne techniek ten spijt kunnen turbo motoren dat nog steeds net niet evenaren en of het ooit zover gaat komen is de vraag.

Maar ja, iedereen moet mee met de tijd en die dicteert dat de CO2 uitstoot omlaag moet, al is het maar op papier. Als gevolg daarvan zien we de atmosferische motor langzamerhand overal verdwijnen, dus wie weet is de GT3 RS wel een 'last hurrah' voor dit type motor in hele snelle 'elfjes'. Het is inmiddels in ieder geval al duidelijk dat de aankomende facelift van de 991 kleinere turbo motoren met zich meebrengt voor de Carrera modellen, dus wees er snel bij als je er nog een wil hebben met een vrij ademend blok.

De auto op de foto is apart uitgedost met een historisch verantwoorde Martini livery, hoewel de aanpassingen daaraan ten behoeve van een reclame uiting dan weer minder historisch verantwoord zijn. Als je heel goed kijkt zie je daarachter nog een halfbroertje te staan in mat grijs dat een goede camouflage kleur blijkt te zijn in de urban jungle van Luzern, Zwitserland. Dit exemplaar lijkt verdacht veel op een door Techart aangepaste 991 Turbo S hoewel we door de veelheid aan 911 veredelaars die soms ook nog eens samenwerken tegenwoordig dat niet helemaal zeker kunnen stellen. Hoewel we beide niet van de oprit af zouden schoppen hebben wij van autogespot toch een lichte voorkeur voor de GT3 RS, maar dan wel in purple swek, of, zoals Porsche het noemt, 'Ultraviolett'.
Gebroeders GT3 RS parkeren in slagvolgorde

Reacties op dit artikel